Mensen rennen naar auto

Wijzigingen voorwaarden Autoverzekering 22-AUT-01

Hieronder zie je per artikel wat er in de Specifieke Verzekeringsvoorwaarden Autoverzekering gewijzigd is. De wijzigingen kunnen in je voordeel, maar ook in je nadeel zijn. Lees deze pagina daarom goed door.

 

  • Per artikel vatten we eerst kort voor je samen wat er is veranderd of toegevoegd.
  • Daarna zie je de letterlijke tekst waarin de wijziging staat uit de nieuwe (versie 22-AUT-01) en de oude voorwaarden. Kijk goed welke oude voorwaarden je hebt. Dit vind je terug op jouw polisblad.

 

Ga direct naar:

WA autoverzekering - Beperkt Casco - Allrisk (Volledig Casco)

 

Welke dekkingen zijn er?

Wat is er aangepast?

We beschrijven nu apart welke drie varianten dekkingen we aanbieden. Deze uitleg was hiervoor nog niet opgenomen in de voorwaarden. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Welke dekkingen zijn er?

I. WA

De Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) is op grond van de Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen een verplichte verzekering. Deze verzekering is er voor schade aan anderen veroorzaakt met je auto, waarvoor je aansprakelijk bent.

 

II. BEPERKT CASCO

Deze verzekering is een aanvulling op WA en is er voor schade aan de ruiten van je auto en schade aan de auto, bijvoorbeeld door brand, storm, hagel, diefstal en inbraak.

 

III. ALLRISK (VOLLEDIG CASCO)

Deze dekking is een aanvulling op WA en is er voor schade aan de ruiten van je auto en schade aan de auto, bijvoorbeeld door brand, storm, hagel, diefstal en inbraak. Daarnaast is er ook dekking voor aanrijding (eigen schuld) en vandalisme.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

WA autoverzekering

Artikel 2. Welke auto is verzekerd?

Wat is er aangepast?

Eerder stond niet in de voorwaarden uitgelegd dat het kenteken op naam van de verzekeringsnemer of de partner moet staan. Dit was wel al een vereiste tijdens de aanvraagprocedure. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 2. Welke auto is verzekerd?

  • De personenauto die op het polisblad staat. Dit geldt ook voor de gekoppelde toercaravan, vouwwagen, trailer of aanhangwagen; zolang deze nog niet veilig buiten het verkeer tot stilstand is gekomen.
  • Het kenteken van de auto staat op jouw naam of op naam van jouw partner met wie je samenwoont en ingeschreven staat op hetzelfde adres.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

Artikel 4. Welke wijzigingen meld je direct?

Wat is er aangepast?

We hebben nu specifieker beschreven bij welke wijziging je als verzekerde melding bij ons moet maken. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 4. Welke wijziging meld je direct?

Wijzigt er iets? Geef de volgende wijzigingen zo spoedig mogelijk aan ons door:

  • Een verhuizing in Nederland. Verhuis je naar een buitenlands adres, dan stopt de verzekering. Dit geldt ook als je langer dan zes maanden aaneengesloten in het buitenland blijft.
  • De auto wordt verbouwd. Bijvoorbeeld als een auto wordt omgebouwd tot kampeerauto of een andere (krachtigere) motor krijgt.
  • De auto krijgt een ander kenteken.
  • De auto gaat op andere brandstof rijden.
  • De auto krijgt als gevolg van een software- of fabrieksupdate meer PK’s.
  • De auto wordt (deels) zakelijk gebruikt. Dit geldt ook voor Snappcar, WeGo, MyWheels, Uber etc.
  • Iemand anders wordt de kentekenhouder.
    Met kentekenhouder bedoelen we de persoon op wiens naam de auto staat aangemeld in het kentekenregister van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
  • Iemand anders wordt hoofdbestuurder. Met hoofdbestuurder bedoelen we degene die het meest in de auto rijdt.
  • Een bestuurder jonger dan 24 jaar gaat structureel twee of meer keer per week gebruik maken van de auto.
  • De auto wordt verkocht.
  • De auto wordt (tijdelijk) vervangen door een andere auto.
  • De auto is gestolen.
  • De auto wordt geëxporteerd naar het buitenland.
  • De auto is meer dan 180 dagen aaneengesloten in het buitenland.
  • Het overlijden van verzekeringnemer. De erven melden het overlijden binnen veertien dagen na het overlijden.
  • Rijontzegging van de verzekeringsnemer en/of de hoofdbestuurder.
  • Een beëindiging van de relatie met jouw partner. Dit geldt alleen als de verzekering tot stand is gekomen op basis van de hoogst afgeronde opleiding van jouw partner.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Artikel 3. Premie

De premie is onder andere gebaseerd op de regio waarin de hoofdbestuurder woont, de leeftijd van de hoofdbestuurder en het aantal kilometers dat per kalenderjaar met de auto wordt gereden. Bij een wijziging van één van deze gegevens wordt van u verwacht dat u ons daarvan in kennis stelt. Wij zullen dan de polis wijzigen, zodat deze overeenstemt met de werkelijkheid. Mocht daaruit voortvloeien dat de premie wijzigt, dan zullen wij deze met u verrekenen.

Artikel 13. Wanneer ben je nog meer niet verzekerd?

Wat is er aangepast?

Er zijn situaties waarin je WA autoverzekering niet geldig is. Je bent niet verzekerd wanneer:

  • De auto niet op naam staat van de verzekeringsnemer of partner. Tenzij er expliciet akkoord is gegeven op een andere naam.
  • De auto zakelijk wordt gebruikt. Hiervoor was schade al uitgesloten wanneer de auto werd verhuurd of voor personenvervoer werd gebruikt. Hier vragen we in het aanvraagproces ook naar.
  • De auto wordt gebruikt voor iets dat wettelijk niet mag.
  • De auto in beslag is genomen.
  • De auto is gestolen en wanneer er geweld is gebruikt om in de auto te rijden. Dit was al uitgesloten volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen.

 

Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 13. Wanneer ben je nog meer niet verzekerd?

a. Het kenteken van de auto staat niet op jouw naam.

  • Of niet op naam van je partner met wie je samenwoont.
  • Of niet op naam van een ander waarvoor wij schriftelijk akkoord hebben gegeven.

 

d. De auto wordt zakelijk gebruikt.

  • Bijvoorbeeld om rijles te geven, koerierswerk te doen.
  • Bijvoorbeeld voor verhuur of lease. Dat geldt ook voor Snappcar, WeGo, MyWheels etc.
  • Bijvoorbeeld voor betaald personenvervoer, zoals Uber etc.

Let op: je bent wel verzekerd als de auto gebruikt voor ANWB AutoMaatje of als wij schriftelijk akkoord hebben gegevens voor het (deels) zakelijke gebruik.

 

e. De auto wordt gebruikt voor iets wat wettelijk niet mag.

  • Bijvoorbeeld dat met de auto meer personen worden vervoerd dan wettelijk toegestaan.
  • Bijvoorbeeld dat met de auto wordt gereden terwijl deze niet voldoet aan de wettelijke vereisten.

 

f. De auto is in beslag genomen.

 

j. Er is geweld gebruikt om met de auto te rijden.
Met geweld bedoelen we dat er braaksporen zichtbaar zijn aan de auto, of dat verzekerde verbaal en/of fysiek is bedreigd om toegang tot de auto te krijgen.

 

Oud: voorwaarden 2015.1 en 2014.1

Artikel 7. Uitsluitingen

Van de verzekering is de volgende schade uitgesloten:

a. schade die voortvloeit uit het deelnemen aan snelheidsritten, snelheidswedstrijden en alle andere wedstrijden. Daarvan worden uitgezonderd: betrouwbaarheids-, puzzel-, oriëntatie-, regelmatigheids-, en behendigheidsritten, waarbij het snelheidselement niet bepalend is, die uitsluitend binnen Nederland worden gehouden en waarvan de duur niet langer dan 24 uur is;

b. schade die wordt veroorzaakt terwijl de auto is verhuurd of indien er personen worden vervoerd tegen betaling (taxi) of voor een ander doel dan door de wet is toegestaan;

c. schade veroorzaakt terwijl de feitelijke bestuurder:

1. niet in het bezit is van een geldig voor het besturen van de auto voorgeschreven rijbewijs (inclusief het vereiste rijbewijs voor de eventueel aangekoppelde aanhanger);

2. op grond van een uitspraak van de rechter niet bevoegd is tot het besturen van de auto;

d. schade aan de auto of de schade als gevolg van de aansprakelijkheid van de schade aan de tegenpartij, terwijl de bestuurder daarvan tijdens de schade onder zodanige invloed van alcoholhoudende drank of enig bedwelmend of opwekkend middel verkeerde, dat hij niet in staat moest worden geacht het motorrijtuig naar behoren te besturen.

 

Oud: voorwaarden 2011.1 en 2010.1

Artikel 7. Uitsluitingen

Van de verzekering is de volgende schade uitgesloten:

a. schade die voortvloeit uit het deelnemen aan snelheidsritten, snelheidswedstrijden en alle andere wedstrijden. Daarvan worden uitgezonderd: betrouwbaarheids-, puzzel-, oriëntatie-, regelmatigheids-, en behendigheidsritten, waarbij het snelheidselement niet bepalend is, die uitsluitend binnen Nederland worden gehouden en waarvan de duur niet langer dan 24 uur is;

b. schade die wordt veroorzaakt terwijl de auto is verhuurd of indien er personen worden vervoerd tegen betaling (taxi) of voor een ander doel dan door de wet is toegestaan;

c. schade veroorzaakt terwijl de feitelijke bestuurder:

1. niet in het bezit is van een geldig voor het besturen van de auto voorgeschreven rijbewijs (inclusief het ver- eiste rijbewijs voor de eventueel aangekoppelde aanhanger);

2. op grond van een uitspraak van de rechter niet bevoegd is tot het besturen van de auto;

d. schade aan de auto of de schade als gevolg van de aansprakelijkheid van de schade aan de tegenpartij, terwijl de bestuurder daarvan tijdens de schade onder zodanige invloed van alcoholhoudende drank of enig bedwelmend of opwekkend middel verkeerde, dat hij niet in staat moest worden geacht het motorrijtuig naar behoren te besturen. Datzelfde geldt als de bestuurder weigert mee te werken aan een bloedonderzoek of een ander onderzoek ter vaststelling van het bloedalcoholpromillage of ademalcoholgehalte.

Artikel 14. Voor welke schade ben je niet verzekerd?

Wat is er aangepast?

Schade aan de bestuurder, aan spullen en dieren die worden vervoerd, aan de auto zelf en aan een gekoppelde aanhanger is niet verzekerd. Dit was al uitgesloten volgens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen. We hebben dit nu specifiek omschreven in de voorwaarden. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 14. Voor welke schade ben je niet verzekerd?

  • Schade aan de bestuurder is niet verzekerd.
  • Schade aan spullen of dieren van de bestuurder is niet verzekerd.
  • Schade aan spullen of dieren die een verzekerde beheert voor een ander is niet verzekerd.
  • Schade aan spullen en dieren die een verzekerde vervoert is niet verzekerd.
  • Schade aan de verzekerde auto zelf en/of aan de gekoppelde toercaravan, vouwwagen, trailer of aanhangwagen en/of de lading die wordt vervoerd is niet verzekerd.

 

Oud: voorwaarden 2015.1 en 2014.1

Artikel 7. Uitsluitingen

Van de verzekering is de volgende schade uitgesloten:

a. schade die voortvloeit uit het deelnemen aan snelheidsritten, snelheidswedstrijden en alle andere wedstrijden. Daarvan worden uitgezonderd: betrouwbaarheids-, puzzel-, oriëntatie-, regelmatigheids-, en behendigheidsritten, waarbij het snelheidselement niet bepalend is, die uitsluitend binnen Nederland worden gehouden en waarvan de duur niet langer dan 24 uur is;

b. schade die wordt veroorzaakt terwijl de auto is verhuurd of indien er personen worden vervoerd tegen betaling (taxi) of voor een ander doel dan door de wet is toegestaan;

c. schade veroorzaakt terwijl de feitelijke bestuurder:

1. niet in het bezit is van een geldig voor het besturen van de auto voorgeschreven rijbewijs (inclusief het vereiste rijbewijs voor de eventueel aangekoppelde aanhanger);

2. op grond van een uitspraak van de rechter niet bevoegd is tot het besturen van de auto;

d. schade aan de auto of de schade als gevolg van de aansprakelijkheid van de schade aan de tegenpartij, terwijl de bestuurder daarvan tijdens de schade onder zodanige invloed van alcoholhoudende drank of enig bedwelmend of opwekkend middel verkeerde, dat hij niet in staat moest worden geacht het motorrijtuig naar behoren te besturen.

 

Oud: voorwaarden 2011.1 en 2010.1

Artikel 7. Uitsluitingen

Van de verzekering is de volgende schade uitgesloten:

a. schade die voortvloeit uit het deelnemen aan snelheidsritten, snelheidswedstrijden en alle andere wedstrijden. Daarvan worden uitgezonderd: betrouwbaarheids-, puzzel-, oriëntatie-, regelmatigheids-, en behendigheidsritten, waarbij het snelheidselement niet bepalend is, die uitsluitend binnen Nederland worden gehouden en waarvan de duur niet langer dan 24 uur is;

b. schade die wordt veroorzaakt terwijl de auto is verhuurd of indien er personen worden vervoerd tegen betaling (taxi) of voor een ander doel dan door de wet is toegestaan;

c. schade veroorzaakt terwijl de feitelijke bestuurder:

1. niet in het bezit is van een geldig voor het besturen van de auto voorgeschreven rijbewijs (inclusief het ver- eiste rijbewijs voor de eventueel aangekoppelde aanhanger);

2. op grond van een uitspraak van de rechter niet bevoegd is tot het besturen van de auto;

d. schade aan de auto of de schade als gevolg van de aansprakelijkheid van de schade aan de tegenpartij, terwijl de bestuurder daarvan tijdens de schade onder zodanige invloed van alcoholhoudende drank of enig bedwelmend of opwekkend middel verkeerde, dat hij niet in staat moest worden geacht het motorrijtuig naar behoren te besturen. Datzelfde geldt als de bestuurder weigert mee te werken aan een bloedonderzoek of een ander onderzoek ter vaststelling van het bloedalcoholpromillage of ademalcoholgehalte.

Artikel 16. Wanneer doet een verzekerde aangifte bij de politie?

Wat is er aangepast?

In de nieuwe voorwaarden is toegevoegd wanneer er aangifte moet worden gedaan bij de politie. Het doen van aangifte stond hiervoor wel al kort vermeld in artikel 7 van de algemene voorwaarden. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 16. Wanneer doet een verzekerde aangifte bij de politie?

  • Iemand rijdt in de auto zonder toestemming (Joyriding).
  • Iemand heeft de auto met toestemming meegenomen en niet teruggebracht (verduistering).
  • Iemand heeft de auto gestolen.

Stuur het bewijs van aangifte zo snel mogelijk aan ons op. 

 

Oud: algemene voorwaarden 2014.1

Artikel 7. Uw en onze verplichtingen in geval van een schade

Zodra u op de hoogte bent of behoort te zijn van het feit dat zich een voorval heeft voorgedaan waaruit voor Promovendum een verplichting tot uitkering kan ontstaan bent u verplicht om:

e. in geval van diefstal, inbraak, verduistering, verlies, vandalisme, gewelddadige beroving, afpersing, aanrijding met letselschade of een aanzienlijke materiële schade direct de politie hiervan te informeren. Van de aangifte dient bij het indienen van de schade een origineel bewijsstuk aan Promovendum te worden overlegd;

Artikel 21. Wat is bonus-malus?

Wat is er aangepast?

We hebben een meer uitgebreide uitleg toegevoegd over bonus-malus en schadevrije jaren. Hierover lees je alles in de artikelen 21 tot en met 27 en bijlage 1 (Bonus-malus tabel). Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 21. Wat is bonus-malus?

  • Je krijgt een hoger kortingspercentage als wij geen schade betalen (bonus: tot 75%).
  • Je krijgt een lager kortingspercentage als wij een schade betalen (malus: tot -40%). In dit geval betekent dit dus een premieopslag van 40%.

 

Artikel 22. Welk kortingspercentage krijg je als je jouw verzekering afsluit?

Dit kortingspercentage hangt af van jouw schadevrije jaren.

  • Heb je nul schadevrije jaren, dan start je op bonus-malustrede zes met 35% korting.
  • Heb je meer schadevrije jaren, dan krijg je een hoger kortingspercentage.
  • Heb je tijdens het afsluiten minder dan nul schadevrije jaren, dan is het niet mogelijk een autoverzekering af te sluiten.

 

Artikel 23. Wat gebeurt er met jouw schadevrije jaren na een verzekeringsjaar?

  • Je krijgt er één schadevrij jaar bij, als wij geen schade betalen.
  • Er gaan vier schadevrije jaren af, als wij een schade betalen.

 

Artikel 24. Aan wie geven wij jouw schadevrije jaren door?

Aan Roy-data, de gemeenschappelijke database die alle verzekeraars in mogen zien.

 

Artikel 25. Wat gebeurt er met jouw kortingspercentage na een verzekeringsjaar?

  • Jouw kortingspercentage stijgt tot maximaal 75%, als wij geen schade betalen.
  • Jouw kortingspercentage daalt tot maximaal -40%, als wij schades betalen.
    Bij veel schades kan jouw korting dalen tot -40%, wat een premieopslag van 40% betekent.

 

Artikel 26. Hoeveel daalt jouw kortingspercentage bij schade in een verzekeringsjaar?

Dat hangt af van jouw schadevrije jaren en het aantal schades. De tabel vind je in bijlage 1 (Bonus-malus tabel).

 

Artikel 27. Wanneer heeft een schade geen invloed op de schadevrije jaren of het kortingspercentage?

  • Je betaalt ons binnen drie maanden na afwikkeling de schade terug.
  • Of de aansprakelijke partij betaalt ons de schade volledig terug.
  • Of wij hebben uitsluitend kosten voor hulpverlening door onze alarmcentrale betaald.
  • Of je hebt gewonde personen in jouw auto vervoerd. Wij hebben de hierdoor ontstane schade aan de bekleding van je auto betaald.
  • Of een ander is aansprakelijk voor de schade maar wij krijgen de schade niet (volledig) terug omdat dit volgens de wet niet kan.

 

Oud: voorwaarden 2015.1 en 2014.1

Artikel 4. Bonus/Malusregeling

De autoverzekering kent een bonus/malus regeling. Bonus/malustabel:
Zie voorwaarden voor schema.

 

Een schadegeval heeft geen invloed op uw bonus/malus wanneer bij schade blijkt dat:

a. uiteindelijk geen schadevergoeding verschuldigd is door Promovendum;

b. de schade volledig wordt verhaald op een tegenpartij of op het Waarborgfonds Motorverkeer;

c. de schade onder beperkt casco valt (artikel 9a lid 1 t/m 8);

d. uitsluitend een schadevergoeding wordt uitgekeerd in verband met vervoer van gewonden (artikel 5) of hulpverlening (artikel 6);

e. Promovendum aan u meer heeft uitbetaald dan er wettelijk gezien te verhalen is op een aansprakelijke tegenpartij. Dat kan voorkomen in geval van onderlinge schaderegelingovereenkomsten of omdat u een uitkering heeft ontvangen op basis van een regeling met een vaste afschrijving (zie artikel 12). Op de aansprakelijke tegenpartij zijn uitsluitend de reparatiekosten, of indien de waarde van de auto voor de schade minus de restwaarde van de auto minder bedraagt dan de reparatiekosten na de schade dit bedrag te verhalen.

Een schadegeval heeft ook geen invloed op uw bonus/malus wanneer het volledige schadebedrag, inclusief een eventuele uitbetaling aan een tegenpartij binnen drie maanden na afwikkeling van de schade wordt terugbetaald aan Promovendum.

Voor iedere schade waarbij Promovendum een uitkering moet doen op grond van de W.A.-dekking of de volledig casco dekking, worden 4 schadevrije jaren in mindering gebracht op het totaal van uw opgebouwde schadevrije jaren. Dit aantal jaren kan afwijken van het aantal treden dat u terugvalt via de bonus/malusregeling.

 

Oud: voorwaarden 2011.1

Artikel 4. No-claimregeling

De no-claimregeling zoals omschreven in artikel 6 van de algemene verzekeringsvoorwaarden, is ook van toepassing op de autoverzekering.

 

Een schadegeval heeft geen invloed op uw no-claim wanneer bij schade blijkt dat:

a. uiteindelijk geen schadevergoeding verschuldigd is door Promovendum;

b. de schade volledig wordt verhaald op een tegenpartij of op het Waarborgfonds Motorverkeer;

c. de schade onder beperkt casco valt (artikel 9a lid 1 t/m 8);

d. uitsluitend een schadevergoeding wordt uitgekeerd in verband met vervoer van gewonden (artikel 5) of hulpverlening (artikel 6);

e. Promovendum aan u meer heeft uitbetaald dan er wettelijk gezien te verhalen is op een aansprakelijke tegenpartij. Dat kan voorkomen in geval van onderlinge schaderegelingovereenkomsten of omdat u een uitkering heeft ont- vangen op basis van een regeling met een vaste afschrijving (zie artikel 12). Op de aansprakelijke tegenpartij zijn uitsluitend de reparatiekosten, of indien de waarde van de auto voor de schade minus de restwaarde van de auto minder bedraagt dan de reparatiekosten na de schade dit bedrag te verhalen.

 

Een schadegeval heeft ook geen invloed op uw no-claim wanneer het volledige schadebedrag, inclusief een eventuele uitbetaling aan een tegenpartij binnen drie maanden na afwikkeling van de schade wordt terugbetaald aan Promovendum.

 

Voor iedere schade waarbij Promovendum een uitkering moet doen op grond van de W.A.-dekking of de volledig casco dekking, worden 4 schadevrije jaren in mindering gebracht op het totaal van uw opgebouwde schadevrije jaren. Dit aantal jaren kan afwijken van het aantal treden dat u terugvalt via de no-claimregeling.

 

Oud: voorwaarden 2010.1

Artikel 4. Bonus/Malusregeling

De autoverzekering kent een bonus/malus regeling, welke onderstaand schematisch wordt weergegeven.
Zie voorwaarden voor tabel.

 

Een schadegeval heeft geen invloed op uw bonus/malus wanneer bij schade blijkt dat:

a. uiteindelijk geen schadevergoeding verschuldigd is door Promovendum;

b. de schade volledig wordt verhaald op een tegenpartij of op het Waarborgfonds Motorverkeer;

c. de schade onder beperkt casco valt (artikel 9a lid 1 t/m 8);

d. uitsluitend een schadevergoeding wordt uitgekeerd in verband met vervoer van gewonden (artikel 5) of hulpverlening (artikel 6);

e. Promovendum aan u meer heeft uitbetaald dan er wettelijk gezien te verhalen is op een aansprakelijke tegenpartij. Dat kan voorkomen in geval van onderlinge schaderegelingovereenkomsten of omdat u een uitkering heeft ont- vangen op basis van een regeling met een vaste afschrijving (zie artikel 12). Op de aansprakelijke tegenpartij zijn uitsluitend de reparatiekosten, of indien de waarde van de auto voor de schade minus de restwaarde van de auto minder bedraagt dan de reparatiekosten na de schade dit bedrag te verhalen.

 

Een schadegeval heeft ook geen invloed op uw bonus/malus wanneer het volledige schadebedrag, inclusief een eventuele uitbetaling aan een tegenpartij binnen drie maanden na afwikkeling van de schade wordt terugbetaald aan Promovendum.

 

Voor iedere schade waarbij Promovendum een uitkering moet doen op grond van de W.A.-dekking of de volledig casco dekking, worden 4 schadevrije jaren in mindering gebracht op het totaal van uw opgebouwde schadevrije jaren. Dit aantal jaren kan afwijken van het aantal treden dat u terugvalt via de bonus/malusregeling.

Beperkt Casco

Artikel 2. Welke auto is verzekerd?

Wat is er aangepast?

Eerder stond niet in de voorwaarden uitgelegd dat het kenteken op naam van de verzekeringsnemer of de partner moet staan. Dit was wel al een vereiste tijdens de aanvraagprocedure. Dit is dus een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 2. Welke auto is verzekerd?

  • De personenauto die op het polisblad staat.
  • Het kenteken van de auto staat op jouw naam of op naam van jouw partner met wie je samenwoont en ingeschreven staat op hetzelfde adres.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

Artikel 4. Welke wijzigingen meld je direct?

Wat is er aangepast?

We hebben nu specifieker beschreven bij welke wijziging je als verzekerde melding bij ons moet maken. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 4. Welke wijzigingen meld je direct?

Wijzigt er iets? Geef de volgende wijzigingen zo spoedig mogelijk aan ons door:

  • Een verhuizing in Nederland. Verhuis je naar een buitenlands adres, dan stopt de verzekering. Dit geldt ook als je langer dan zes maanden aaneengesloten in het buitenland blijft.
  • De auto wordt verbouwd. Bijvoorbeeld als een auto wordt omgebouwd tot kampeerauto of een andere (krachtigere) motor krijgt.
  • De auto krijgt een ander kenteken.
  • De auto gaat op andere brandstof rijden.
  • De auto krijgt als gevolg van een software- of fabrieksupdate meer PK’s.
  • De auto wordt (deels) zakelijk gebruikt. Dit geldt ook voor Snappcar, WeGo, MyWheels, Uber etc.
  • Iemand anders wordt de kentekenhouder.
    Met kentekenhouder bedoelen we de persoon op wiens naam de auto staat aangemeld in het kentekenregister van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
  • Iemand anders wordt hoofdbestuurder. Met hoofdbestuurder bedoelen we degene die het meest in de auto rijdt.
  • Een bestuurder jonger dan 24 jaar gaat structureel twee of meer keer per week gebruik maken van de auto.
  • De auto wordt verkocht.
  • De auto wordt (tijdelijk) vervangen door een andere auto.
  • De auto is gestolen.
  • De auto wordt geëxporteerd naar het buitenland.
  • De auto is meer dan 180 dagen aaneengesloten in het buitenland.
  • Het overlijden van verzekeringnemer. De erven melden het overlijden binnen veertien dagen na het overlijden.
  • Rijontzegging van de verzekeringsnemer en/of de hoofdbestuurder.
  • Een beëindiging van de relatie met jouw partner. Dit geldt alleen als de verzekering tot stand is gekomen op basis van de hoogst afgeronde opleiding van jouw partner.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Artikel 3. Premie

De premie is onder andere gebaseerd op de regio waarin de hoofdbestuurder woont, de leeftijd van de hoofdbestuurder en het aantal kilometers dat per kalenderjaar met de auto wordt gereden. Bij een wijziging van één van deze gegevens wordt van u verwacht dat u ons daarvan in kennis stelt. Wij zullen dan de polis wijzigen, zodat deze overeenstemt met de werkelijkheid. Mocht daaruit voortvloeien dat de premie wijzigt, dan zullen wij deze met u verrekenen.

 

Oud: voorwaarden 2015.1 en 2014.1

Artikel 7. Uitsluitingen

Van de verzekering is de volgende schade uitgesloten:

a. schade die voortvloeit uit het deelnemen aan snelheidsritten, snelheidswedstrijden en alle andere wedstrijden. Daarvan worden uitgezonderd: betrouwbaarheids-, puzzel-, oriëntatie-, regelmatigheids-, en behendigheidsritten, waarbij het snelheidselement niet bepalend is, die uitsluitend binnen Nederland worden gehouden en waarvan de duur niet langer dan 24 uur is;

b. schade die wordt veroorzaakt terwijl de auto is verhuurd of indien er personen worden vervoerd tegen betaling (taxi) of voor een ander doel dan door de wet is toegestaan;

c. schade veroorzaakt terwijl de feitelijke bestuurder:

1. niet in het bezit is van een geldig voor het besturen van de auto voorgeschreven rijbewijs (inclusief het vereiste rijbewijs voor de eventueel aangekoppelde aanhanger);

2. op grond van een uitspraak van de rechter niet bevoegd is tot het besturen van de auto;

d. schade aan de auto of de schade als gevolg van de aansprakelijkheid van de schade aan de tegenpartij, terwijl de bestuurder daarvan tijdens de schade onder zodanige invloed van alcoholhoudende drank of enig bedwelmend of opwekkend middel verkeerde, dat hij niet in staat moest worden geacht het motorrijtuig naar behoren te besturen. Schade die door Promovendum op grond van wettelijke bepalingen aan de tegenpartij vergoed dient te worden en valt onder een van de genoemde uitsluitingen, wordt inclusief de te maken gerechtelijke kosten volledig verhaald op de verzekeringnemer en/of de bestuurder van de auto. De onder c en d genoemde uitsluitingen gelden niet voor een verzekeringnemer die aantoont dat de daarin bedoelde omstandigheden zich hebben voorgedaan zonder dat hij het wist of tegen zijn wil in en hem in redelijkheid geen verwijt valt te maken.

 

Oud: voorwaarden 2011.1 en 2010.1

Artikel 7. Uitsluitingen

Van de verzekering is de volgende schade uitgesloten:

a. schade die voortvloeit uit het deelnemen aan snelheidsritten, snelheidswedstrijden en alle andere wedstrijden. Daarvan worden uitgezonderd: betrouwbaarheids-, puzzel-, oriëntatie-, regelmatigheids-, en behendigheidsritten, waarbij het snelheidselement niet bepalend is, die uitsluitend binnen Nederland worden gehouden en waarvan de duur niet langer dan 24 uur is;

b. schade die wordt veroorzaakt terwijl de auto is verhuurd of indien er personen worden vervoerd tegen betaling (taxi) of voor een ander doel dan door de wet is toegestaan;

c. schade veroorzaakt terwijl de feitelijke bestuurder:

1. niet in het bezit is van een geldig voor het besturen van de auto voorgeschreven rijbewijs (inclusief het ver- eiste rijbewijs voor de eventueel aangekoppelde aanhanger);

2. op grond van een uitspraak van de rechter niet bevoegd is tot het besturen van de auto;

d. schade aan de auto of de schade als gevolg van de aansprakelijkheid van de schade aan de tegenpartij, terwijl de bestuurder daarvan tijdens de schade onder zodanige invloed van alcoholhoudende drank of enig bedwelmend of opwekkend middel verkeerde, dat hij niet in staat moest worden geacht het motorrijtuig naar behoren te besturen. Datzelfde geldt als de bestuurder weigert mee te werken aan een bloedonderzoek of een ander onderzoek ter vaststelling van het bloedalcoholpromillage of ademalcoholgehalte.

Artikel 6. Voor welke schade ben je verzekerd?

Wat is er aangepast?

Er is toegevoegd dat schade plotseling en onvoorzien moet zijn ontstaan. Is dit niet het geval, dan is er geen vergoeding voor de schade. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 6. Voor welke schade ben je verzekerd?

a. Plotselinge en onvoorziene schade aan de auto als rechtstreeks gevolg van de onder artikel 7 van Beperkt Casco genoemde oorzaken.

  • Met alle onderdelen die er op zaten toen de auto nieuw van de fabriek of importeur kwam.
  • Met alle onderdelen die daarna zijn gemonteerd (accessoires) tot een totaal van maximaal € 2.500.

 

b. Plotselinge en onvoorziene schade aan een vervangende auto door de onder artikel 7 van Beperkt Casco genoemde oorzaken.

  • Alleen als verzekerde verplicht is de schade te betalen. Die verplichting staat in een schriftelijke overeenkomst.
  • En de vervangende auto vergelijkbaar is met de verzekerde auto en de vervangende auto niet elders
  • verzekerd is.
  • En je de gegevens van de vervangende auto voor ingebruikname aan ons hebt doorgegeven.
  • En je van ons schriftelijk akkoord hebt gekregen.
  • En je de verzekerde auto niet kunt gebruiken door reparatie, onderhoud of wettelijke keuringen.
  • En de vervangende auto niet van jou of je partner is.

De vervangende auto is maximaal tien dagen verzekerd met dezelfde dekking als de verzekerde auto.
De verzekering van de auto die vermeld staat op het polisblad loopt door.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

Artikel 7. Welke oorzaken zijn verzekerd?

Wat is er aangepast?

We leggen uit dat schade door de oorzaken die in artikel 7 worden genoemd, ook verzekerd zijn als deze zijn ontstaan door een eigen gebrek van de auto. Daarnaast is toegevoegd dat schade aan een panoramadak of dakraam niet onder ruitschade valt. Deze schade wordt vergoed als autoschade. Dit betekent dat je bij deze schade aan een panoramadak of dakraam wel terugvalt in schadevrije jaren. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 7. Welke oorzaken zijn verzekerd?

a. Schade aan de voor-, zij- of achterruiten van de auto.

  • Breuk.
  • Barst.
  • Sterretje.

 

Let op: dit geldt niet voor ruitschade door vandalisme, aanrijding, botsing, omslaan, van de weg raken of in het water komen. Schade aan een panorama dak of dakraam van de auto is niet verzekerd.

 

b. Schade door scherven van een autoruit aan de auto.

 

c. Brand.

  • Hiermee bedoelen we een vuur dat ontstaat door verbranding buiten een haard, dat met vlammen gepaard gaat en dat in staat is zich op eigen kracht te verspreiden.
  • Ook als de schade komt door een eigen gebrek van je auto.
    Met een eigen gebrek bedoelen we een gebrek van de auto zelf door een natuurlijke eigenschap of slechte kwaliteit. De reparatie van het eigen gebrek betalen we niet.

 

d. Ontploffing.

  • Hiermee bedoelen we een plotselinge en hevige uitbarsting van gassen of dampen.
  • Ook als de schade komt door een eigen gebrek van je auto.
    Met een eigen gebrek bedoelen we een gebrek van de auto zelf door een natuurlijke eigenschap of slechte kwaliteit. De reparatie van het eigen gebrek betalen we niet.

Let op: dit geldt niet voor schade door vuurwerk.

 

e. Bliksem.

 

f. Kortsluiting.

  • Ook als de schade komt door een eigen gebrek van je auto.
  • Met een eigen gebrek bedoelen we een gebrek van de auto zelf door een natuurlijke eigenschap of slechte kwaliteit. De reparatie van het eigen gebrek betalen we niet.

 

g. Storm.

  • Hiermee bedoelen we wind met een snelheid van ten minste veertien meter per seconde.
  • Schade doordat iets op of tegen de auto valt of waait door storm.
  • Schade doordat de auto omwaait door storm.

 

h. Hagel.

 

i. Aardbeving.

 

j. Vulkaanuitbarsting.
Ook een geiseruitbarsting.

 

k. Lawine.
Ook een aardverschuiving en stenen die van een berg rollen.

 

l. Overstroming.

  • Doordat dijken, kaden, sluizen of andere waterkeringen overstromen, bezwijken of worden geopend.
  • Ook een vloedgolf.

 

m. Botsing met dieren die niet zijn aangelijnd als je onderweg bent.
Let op: je bent niet verzekerd voor een botsing doordat je uitwijkt voor een dier of voor de gevolgschade na de botsing met een dier. Bijvoorbeeld de schade door de botsing tegen een boom, na een botsing met een dier.

 

n. Luchtvaartuig dat op de auto valt.
Ook onderdelen van luchtvaartuigen en spullen uit luchtvaartuigen.

 

o. Diefstal van de auto.

  • Met diefstal bedoelen we het wegnemen van de verzekerde auto, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen.
  • Als de auto langer dan 30 dagen weg is.
    Ook als iemand de auto leende met toestemming van de eigenaar en de auto niet terugbracht terwijl dat wel moest (verduistering).
  • Ook poging tot diefstal van de auto.

 

Let op: je bent niet verzekerd als de autosleutel onbeheerd in of bij je auto is achtergelaten.

 

p. Diefstal van onderdelen van de auto.

  • Met diefstal bedoelen we het wegnemen van onderdelen van de verzekerde auto, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen. Bijvoorbeeld: airbags of koplampen.
  • Ook poging tot diefstal van onderdelen van de auto.

 

q. Inbraak.

  • Met inbraak bedoelen we het wederrechtelijk toegang verschaffen tot de verzekerde auto door verbreking, met zichtbare beschadiging.
  • Ook poging tot inbraak.

 

r. Joyriding.
Iemand reed in de auto zonder toestemming van de eigenaar.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

Artikel 8. Welke kosten zijn naast de schade verzekerd?

Wat is er aangepast?

Eerder stond als voorwaarde in de Algemene Voorwaarden dat een expert bij een brancheorganisatie moest zijn aangesloten. In de nieuwe voorwaarden staat dat de expert moet beschikken over aantoonbare deskundigheid en ervaring, bijvoorbeeld door aansluiting bij het NIVRE of een vergelijkbare brancheorganisatie. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 8. Welke kosten zijn naast de schade verzekerd?

d. Kosten van experts.

Alleen voor het vaststellen van de hoogte van de schade.

  • De kosten van onze expert.
  • De kosten van de expert van verzekerde.
    - Tot maximaal 110% van de kosten van onze expert.
    - De expert van verzekerde beschikt over aantoonbare deskundigheid en ervaring. Bijvoorbeeld door aansluiting bij het NIVRE of een vergelijkbare brancheorganisatie.
    - Voordat de expert van verzekerde wordt ingeschakeld laat je ons dit weten.
    - Rekent de expert van verzekerde meer dan maximaal 110% van de kosten van onze eigen expert? Dan beoordelen wij of die extra kosten redelijk zijn. Extra kosten die niet redelijk zijn, blijven voor rekening van verzekerde.
  • De kosten van een derde expert.
    - Tot maximaal 110% van de kosten van onze expert.
    - Uitsluitend als onze expert en de expert van verzekerde het niet met elkaar eens worden over de hoogte van de schade.
    - Onze expert en de expert van verzekerde schakelen gezamenlijk de derde expert in.
    - De omvang van de schade die de derde expert vaststelt blijft daarbij tussen de bedragen die de expert van verzekerde en onze expert hebben vastgesteld.
    - Verzekerde en wij zijn gehouden aan de beslissing van de derde expert.
    - De derde expert beschikt over aantoonbare deskundigheid en ervaring.
    Bijvoorbeeld door aansluiting bij het NIVRE of een vergelijkbare brancheorganisatie.
    - Rekent de derde expert meer dan maximaal 110% van de kosten van onze eigen expert?
    Dan beoordelen wij of die extra kosten redelijk zijn. Extra kosten die niet redelijk zijn, blijven voor rekening van de verzekerde.

 

Let op: we betalen alleen als deze kosten redelijkerwijs noodzakelijk zijn door een schade die verzekerd is. 

 

Oud: algemene voorwaarden 2014.1, 2012.1, 2011.1A en 2010.1

Artikel 8. Behandeling van schade / Schaderegeling

e. Wilt u zelf ook een expert inschakelen om de schade vast te stellen? Dat is mogelijk. Wij vergoeden de kosten van uw expert, mits

  • De door u ingeschakelde expert is aangesloten bij het NIVRE of bij een vergelijkbare brancheorganisatie die de ‘Gedragscode schade-expertiseorganisaties’ onderschrijft.
  • De kosten van de door u ingeschakelde expert maximaal 110% van de kosten van onze eigen expert bedragen. Zijn de kosten van uw expert hoger? Dan vergoeden wij het meerdere alleen voor zover de kosten redelijk zijn;
  • U voorafgaand aan het inschakelen van een eigen expert contact met ons hebt opgenomen over uw voornemen een expert in te schakelen.

Artikel 9. Wanneer betaal je een eigen risico of gedeelte van de schade zelf?

Wat is er aangepast?

Er zijn situaties waarin je een eigen risico of gedeelte van de schade zelf betaalt. In dit artikel zijn een aantal voorwaarden aangepast, namelijk:

  • Bij totaal verlies of diefstal van de auto betaal je geen eigen risico meer. Dit is een verbetering in vergelijking met de oude voorwaarden.
  • Het bedrag aan eigen risico dat geldt wanneer je naar een niet-aangesloten herstelbedrijf gaat, is verhoogd van 150 naar 500 euro. Staat er op jouw polisblad een hoger afwijkend eigen risico? Dan blijft dit gelden. In vergelijking met de oude voorwaarden betaal je dus een hoger bedrag aan eigen risico wanneer je kiest voor een niet-aangesloten herstelbedrijf.
  • Het bedrag aan eigen risico dat geldt wanneer je naar een niet-aangesloten herstelbedrijf gaat voor ruitschade, is verhoogd van 150 naar 500 euro. Staat er op jouw polisblad een hoger afwijkend eigen risico? Dan blijft dit gelden. In vergelijking met de oude voorwaarden betaal je dus een hoger bedrag aan eigen risico wanneer je kiest voor een niet-aangesloten herstelbedrijf. 
  • Bij bestuurders jonger dan 24 jaar geldt nu een standaard eigen risico van 250 euro in plaats van 75 euro. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 9. Wanneer betaal je een eigen risico of gedeelte van de schade zelf?

Het eigen risico is het bedrag dat je bij een schade zelf moet betalen. De hoogte van jouw eigen risico staat op je polisblad.

 

  Reparatie bij samenwerkend herstelbedrijf Reparatie bij eigen gekozen herstelbedrijf
Eigen risico totaal verlies auto en autodiefstal geen geen
Eigen risico reparatie autoschade geen € 500
Eigen risico vervanging autoruit € 75 € 500
Eigen risico autoruit (ster)reparatie geen € 250
Extra eigen risico als bestuurder auto nog  geen 24 jaar is € 250 € 250

 

 

  • Het kan zijn dat we met jou andere afspraken over het eigen risico hebben gemaakt. De hoogte van jouw eigen risico vind je terug op jouw polisblad.
  • Over het extra eigen risico als de bestuurder nog geen 24 jaar oud is, maken wij nooit andere afspraken, dan hierboven weergegeven.
  • Bij reparatie betaal je het eigen risico zelf aan het schadeherstelbedrijf. Dit geldt voor alle schades.
  • Als je schade aan je auto – anders dan uitsluitend autoruitschade – niet laat herstellen bij een met ons samenwerkend herstelbedrijf, vergoeden wij een maximaal uurtarief van € 70 exclusief BTW.
  • Als je een beschadigde autoruit niet laat vervangen bij een met ons samenwerkend herstelbedrijf toetsen wij de factuur van het niet samenwerkende autoruit herstelbedrijf op redelijkheid. Bij een afwijking van 15% of meer ten opzichte van de tarieven van een samenwerkend autoruit herstelbedrijf, vergoeden wij maximaal 115% van het tarief van een samenwerkend autoruit herstelbedrijf.
  • Is je auto na een autodiefstal teruggevonden met schade? In dat geval geldt het eigen risico volgens ‘Eigen risico reparatie autoschade'. Als er uitsluitend sprake is van autoruitschade, dan geldt het eigen risico
    volgens ‘Eigen risico vervanging autoruit'.

 

Kan je auto worden gerepareerd en maak je voor het herstel gebruik van een met ons samenwerkend herstelbedrijf? Dat levert je voordeel op. Naast een eigen risico voordeel, geldt er bij schade een gratis haal- en brengservice en wordt er tijdens de reparatieperiode kosteloos een vervangende auto aangeboden. Kosten van vervangend vervoer tijdens de ruitreparatie zijn niet verzekerd.

 

Oud: voorwaarden 2015.1

Artikel 11. Eigen risico

Voor alle schaden die onder de beperkt of volledig cascodekking (artikel 9) vallen, geldt een eigen risico. Dit eigen risico is terug te vinden op uw polisblad. Indien de schade wordt verhaald op een tegenpartij, dan ontvangt u uw eigen risico terug. Voor schade die wordt ingediend bij het Waarborgfonds geldt het eigen risico dat door het Waarborgfonds wordt gehanteerd.

 

Verder zijn de volgende afwijkende eigen risico’s van toepassing:

 

a. Voor alle schaden die onder de volledig cascodekking (all-risks) vallen, geldt voor bestuurders die jonger dan 24 jaar zijn een extra eigen risico van € 75,- per gebeurtenis;

b. Indien in geval van ruitbreuk één of meer ruiten worden vervangen en daarbij gebruik wordt gemaakt van de diensten van een door Promovendum aangewezen herstelbedrijf (zie groene kaart), dan geldt er een verlaagd eigen risico. Dit eigen risico vindt u terug op het polisblad. Indien één of meer ruiten worden vervangen en daarbij geen gebruik wordt gemaakt van de diensten van een door Promovendum aangewezen herstelbedrijf, dan geldt er een verhoogd eigen risico. Dit eigen risico vindt u terug op het polisblad. Daarnaast vindt er voor het komende verzekeringsjaar een fixatie van de bonus/malustrede plaats. Ook zal het tarief van het door u geselecteerde herstelbedrijf worden getoetst, en bij een afwijking van meer dan 15% worden gemaximeerd aan de tarieven van een door Promovendum aangewezen herstelbedrijf;

c. In geval van ruitschade die wordt gerepareerd in plaats van vervangen, geldt geen eigen risico;

d. Indien in geval van een schade, anders dan uitsluitend ruitschade, gebruik wordt gemaakt van de diensten van de Schade Alarm Service, dan geldt er een verlaagd eigen risico. Dit eigen risico vindt u terug op het polisblad. Tot de diensten van de Schade Alarm Service behoren onder andere het kosteloos ter beschikking stellen van een huurauto gedurende de tijd dat de auto wordt gerepareerd en een gratis haal-en brengservice. Meer voordelen van de Schade Alarm Service vindt u terug op uw groene kaart. Indien bij schadeherstel geen gebruik wordt gemaakt van de Schade Alarm Service, dan geldt er een verhoogd eigen risico. Dit eigen risico vindt u terug op het polisblad. Daarnaast vergoedt Promovendum in dat geval een maximum tarief per arbeidseenheid (AE).

 

Oud: voorwaarden 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Artikel 11. Eigen risico

Voor alle schaden die onder de beperkt of volledig cascodekking (artikel 9) vallen, geldt een eigen risico. Dit eigen risico is terug te vinden op uw polisblad. Indien de schade wordt verhaald op een tegenpartij, dan ontvangt u uw eigen risico terug. Voor schade die wordt ingediend bij het Waarborgfonds geldt het eigen risico dat door het Waarborgfonds wordt gehanteerd.

 

Verder zijn de volgende afwijkende eigen risico’s van toepassing:

a. Voor alle schaden die onder de volledig cascodekking (all-risks) vallen, geldt voor bestuurders die jonger dan 24 jaar zijn een extra eigen risico van € 75,- per gebeurtenis;

b. Indien in geval van ruitbreuk één of meer ruiten worden vervangen en daarbij gebruik wordt gemaakt van de diensten van een door Promovendum aangewezen herstelbedrijf (zie groene kaart), dan wordt het op het polisblad vermelde eigen risico verminderd met € 75,- per schadegeval. Indien één of meer ruiten worden vervangen en daarbij geen gebruik wordt gemaakt van de diensten van een door Promovendum aangewezen herstelbedrijf, dan geldt het op het polisblad vermelde eigen risico en vindt voor het komende verzekeringsjaar fixatie van de bonus/ malustrede plaats. Daarnaast zal het tarief van het door u geselecteerde herstelbedrijf worden getoetst aan de tarieven van een door Promovendum aangewezen herstelbedrijf;

c. In geval van ruitschade die wordt gerepareerd in plaats van vervangen, geldt geen eigen risico;

d. Indien in geval van een schade, anders dan uitsluitend ruitschade, gebruik wordt gemaakt van de diensten van de Schade Alarm Service, dan wordt het op het polisblad vermelde eigen risico verminderd met €150,-. Tot de diensten van de Schade Alarm Service behoren onder andere het kosteloos ter beschikking stellen van een huurauto gedurende de tijd dat de auto wordt gerepareerd en een gratis haal-en brengservice. Meer voordelen van de Schade Alarm Service vindt u terug op uw groene kaart. Indien bij schadeherstel geen gebruik wordt gemaakt van de Schade Alarm Service, dan vergoedt Promovendum een maximum tarief per arbeidseenheid (AE).

Artikel 11. Wanneer ben je nog meer niet verzekerd?

Wat is er aangepast?

Er zijn situaties waarin je niet verzekerd bent. Deze zijn aangescherpt. Je bent niet verzekerd wanneer:

  • De auto niet op naam staat van de verzekeringsnemer of partner. Tenzij er expliciet akkoord is gegeven op een andere naam.
  • De auto zakelijk wordt gebruikt. Hiervoor was schade al uitgesloten wanneer de auto werd verhuurd of voor personenvervoer werd gebruikt. Hier vragen we in het aanvraagproces ook naar.
  • De auto wordt gebruikt voor iets dat wettelijk niet mag.
  • De auto in beslag is genomen.

 

Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 11. Wanneer ben je nog meer niet verzekerd?

a. Het kenteken van de auto staat niet op jouw naam.

  • Of niet op naam van je partner met wie je samenwoont.
  • Of niet op naam van een ander waarvoor wij schriftelijk akkoord hebben gegeven.

 

d. De auto wordt zakelijk gebruikt.

  • Bijvoorbeeld om rijles te geven, koerierswerk te doen.
  • Bijvoorbeeld voor verhuur of lease. Dat geldt ook voor Snappcar, WeGo, MyWheels etc.
  • Bijvoorbeeld betaald personenvervoer zoals Uber etc.

 

Let op: je bent wel verzekerd als de auto gebruikt wordt voor ANWB AutoMaatje of als wij schriftelijk akkoord hebben gegeven voor het (deels) zakelijke gebruik.

 

e. De auto wordt gebruikt voor iets wat wettelijk niet mag.

  • Bijvoorbeeld dat met de auto meer personen worden vervoerd dan wettelijk toegestaan.
  • Bijvoorbeeld dat met de auto wordt gereden terwijl deze niet voldoet aan de wettelijke vereisten.

 

f. De auto is in beslag genomen.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Artikel 3. Premie

De premie is onder andere gebaseerd op de regio waarin de hoofdbestuurder woont, de leeftijd van de hoofdbestuurder en het aantal kilometers dat per kalenderjaar met de auto wordt gereden. Bij een wijziging van één van deze gegevens wordt van u verwacht dat u ons daarvan in kennis stelt. Wij zullen dan de polis wijzigen, zodat deze overeenstemt met de werkelijkheid. Mocht daaruit voortvloeien dat de premie wijzigt, dan zullen wij deze met u verrekenen.

 

Oud: voorwaarden 2015.1 en 2014.1

Artikel 7. Uitsluitingen

Van de verzekering is de volgende schade uitgesloten:

a. schade die voortvloeit uit het deelnemen aan snelheidsritten, snelheidswedstrijden en alle andere wedstrijden. Daarvan worden uitgezonderd: betrouwbaarheids-, puzzel-, oriëntatie-, regelmatigheids-, en behendigheidsritten, waarbij het snelheidselement niet bepalend is, die uitsluitend binnen Nederland worden gehouden en waarvan de duur niet langer dan 24 uur is;

b. schade die wordt veroorzaakt terwijl de auto is verhuurd of indien er personen worden vervoerd tegen betaling (taxi) of voor een ander doel dan door de wet is toegestaan;

c. schade veroorzaakt terwijl de feitelijke bestuurder:

1. niet in het bezit is van een geldig voor het besturen van de auto voorgeschreven rijbewijs (inclusief het vereiste rijbewijs voor de eventueel aangekoppelde aanhanger);

2. op grond van een uitspraak van de rechter niet bevoegd is tot het besturen van de auto;

d. schade aan de auto of de schade als gevolg van de aansprakelijkheid van de schade aan de tegenpartij, terwijl de bestuurder daarvan tijdens de schade onder zodanige invloed van alcoholhoudende drank of enig bedwelmend of opwekkend middel verkeerde, dat hij niet in staat moest worden geacht het motorrijtuig naar behoren te besturen.

 

Schade die door Promovendum op grond van wettelijke bepalingen aan de tegenpartij vergoed dient te worden en valt onder een van de genoemde uitsluitingen, wordt inclusief de te maken gerechtelijke kosten volledig verhaald op de verzekeringnemer en/of de bestuurder van de auto.

 

De onder c en d genoemde uitsluitingen gelden niet voor een verzekeringnemer die aantoont dat de daarin bedoelde omstandigheden zich hebben voorgedaan zonder dat hij het wist of tegen zijn wil in en hem in redelijkheid geen verwijt valt te maken.

 

Oud: voorwaarden 2011.1 en 2010.1

Artikel 7. Uitsluitingen

Van de verzekering is de volgende schade uitgesloten:

a. schade die voortvloeit uit het deelnemen aan snelheidsritten, snelheidswedstrijden en alle andere wedstrijden. Daarvan worden uitgezonderd: betrouwbaarheids-, puzzel-, oriëntatie-, regelmatigheids-, en behendigheidsritten, waarbij het snelheidselement niet bepalend is, die uitsluitend binnen Nederland worden gehouden en waarvan de duur niet langer dan 24 uur is;

b. schade die wordt veroorzaakt terwijl de auto is verhuurd of indien er personen worden vervoerd tegen betaling (taxi) of voor een ander doel dan door de wet is toegestaan;

c. schade veroorzaakt terwijl de feitelijke bestuurder:

1. niet in het bezit is van een geldig voor het besturen van de auto voorgeschreven rijbewijs (inclusief het vereiste rijbewijs voor de eventueel aangekoppelde aanhanger);

2. op grond van een uitspraak van de rechter niet bevoegd is tot het besturen van de auto;

d. schade aan de auto of de schade als gevolg van de aansprakelijkheid van de schade aan de tegenpartij, terwijl de bestuurder daarvan tijdens de schade onder zodanige invloed van alcoholhoudende drank of enig bedwelmend of opwekkend middel verkeerde, dat hij niet in staat moest worden geacht het motorrijtuig naar behoren te besturen. Datzelfde geldt als de bestuurder weigert mee te werken aan een bloedonderzoek of een ander onderzoek ter vaststelling van het bloedalcoholpromillage of ademalcoholgehalte.

Artikel 12. Voor welke schade ben je niet verzekerd?

Wat is er aangepast?

We hebben specifieker vermeld wat niet verzekerd is. De volgende punten zijn toegevoegd:

  • Wat de gevolgen zijn als je de alarmvereisten bij auto’s niet naleeft. Dit stond hiervoor enkel onder ‘Mijn clausules’ op jouw polisblad.
  • Uitgesloten is schade door langzaam inwerkende stoffen.

 

Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 12. Voor welke schade ben je niet verzekerd?

c. Schade, diefstal en joyriding bij niet naleven clausule diefstalbeveiliging systeem is niet verzekerd.

  • Als er aanvullende voorwaarden voor een diefstalbeveiliging systeem in jouw auto gelden, dan vind je dit terug onder ‘Mijn clausules’ op jouw polisblad.
  • Worden de voorwaarden van het vereiste diefstal beveiligingssysteem niet nageleefd, dan is er geen recht op vergoeding bij schade of verlies door diefstal, joyriding of pogingen daartoe.

 

f. Schade ontstaan door het langzaam inwerken van stoffen is niet verzekerd.

Bijvoorbeeld vogelpoep, pekel of hars van bomen.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Artikel 9. Dekking van de verzekering

Beperkt cascoverzekering en cascoverzekering

a. Met inachtneming van hetgeen in de artikelen 1 t/m 8 wordt genoemd, dekt de verzekering schade aan of verlies van de auto door:

1. brand, ontploffing, zelfontbranding, kortsluiting of blikseminslag;

2. breuk van één of meerdere ruiten van de auto. Dit mag niet zijn ontstaan door aanrijding, botsing, slippen, omslaan of soortgelijke gebeurtenis. Promovendum vergoedt ook door glasscherven aan de auto veroorzaakte schade;

3. botsing met vogels, wild of loslopende dieren, voor zover de schade rechtstreeks uit de botsing zelf is toegebracht;

4. overstroming, vloedgolf, onderwaterzetting, hagel, aardbeving, vulkanische uitbarsting, lawines, vallend gesteente, instorting, aardverschuiving of storm (onder storm wordt verstaan wind met een snelheid van minimaal 14 meter per seconde);

5. relletjes;

6. botsing met luchtvaartuigen of delen daarvan of voorwerpen daaruit;

7. een van buiten komend onheil gedurende de tijd dat de auto voor transport aan een transportonderneming is overgedragen, echter met uitzondering van krassen, schrammen of lakschade;

8. diefstal, inbraak en joyriding of poging daartoe. Aan diefstal wordt gelijkgesteld: verduistering, oplichting en vermissing; Uitsluitend bij cascoverzekering (all-risks)

9. aanrijding, botsing, slippen, omslaan, van de weg of te water geraken, kwaadwillige beschadiging (vandalisme), enig ander mits van buitenkomend onheil, ook wanneer een eigen gebrek van de auto de oorzaak is.

Artikel 14. Wanneer doet een verzekerde aangifte bij de politie?

Wat is er aangepast?

In de nieuwe voorwaarden is uitleg toegevoegd over wanneer er aangifte bij de politie moet worden gedaan. Dit stond eerder niet beschreven in de polisvoorwaarden auto, wel deels in de algemene voorwaarden. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 14. Wanneer doet een verzekerde aangifte bij de politie?

Bij schade door brand, diefstal, inbraak, joyriding en poging tot dit alles doet verzekerde aangifte bij de politie. Stuur het bewijs van aangifte zo snel mogelijk aan ons op.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

Artikel 16. Welke voorwaarden zijn er als we betalen voor diefstal van je auto?

Wat is er aangepast?

Er staat nu in de voorwaarden specifiek vermeld dat de verzekerde bij diefstal van de auto de tenaamstellingscode moet aanleveren. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 16. Welke voorwaarden zijn er als we betalen voor diefstal van je auto?

  • De auto is niet binnen 30 dagen na aangifte bij de politie teruggevonden.
  • En je levert de autosleutels, accessoires, het APK-keuringsbewijs, kentekenbewijs en de tenaamstellingscode in.
  • En je tekent een akte van eigendomsoverdracht.
  • De auto is van ons als deze wordt gevonden, nadat je de akte van eigendomsoverdracht getekend bij ons hebt aangeleverd.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

Artikel 17. Wat bedoelen we met aanschafwaarde?

Wat is er aangepast?

We hebben uitleg toegevoegd over wat we bedoelen met de aanschafwaarde. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 17. Wat bedoelen we met aanschafwaarde?

Het bedrag dat je voor de auto betaalde bij aanschaf.
Dit is het bedrag na ontvangen kortingen.
Bij het bedrag dat je betaalde horen ook de kosten voor:

  • het rijklaar maken van de auto;
  • tenaamstelling;
  • leges;
  • nog geldende garanties.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

Artikel 18. Wat bedoelen we met de dagwaarde van de auto?

Wat is er aangepast?

We hebben uitleg toegevoegd over wat we bedoelen met de dagwaarde van de auto. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 18. Wat bedoelen we met de dagwaarde van je auto?

De economische waarde van je auto direct voor de schade.
Met economische waarde bedoelen we de prijs die je normaal zou krijgen als je de auto verkoopt.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

Artikel 21. Hoeveel betalen wij bij schade aan een ingebouwd infotainment systeem?

Wat is er aangepast?

We hebben toegevoegd wat de vergoeding is bij schade aan een ingebouwd infotainment. Deze voorwaarden zijn gelijk aan de oude voorwaarden bij schade aan een navigatiesysteem. Bij de oude voorwaarden gold de regeling alleen voor het navigatiesysteem, in de nieuwe voorwaarden voor het gehele infotainmentsysteem.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 21. Hoeveel betalen wij bij schade aan een ingebouwd infotainment systeem?

Onder infotainment valt o.a. climate control, audio en navigatie.

  • Als voor het herstel van de schade gebruik wordt gemaakt van een met ons samenwerkend herstelbedrijf betalen wij de huidige nieuwprijs van een identiek systeem.
  • Maak je geen gebruik van een met ons samenwerkend herstelbedrijf? Dan vindt schadevergoeding plaats op basis van de dagwaarde van het beschadigde of gestolen systeem.
    - Er geldt in dat geval een afschrijving van 20% per jaar.
    - Afschrijving vindt plaats over de huidige nieuwprijs van hetzelfde systeem. Met huidige nieuwprijs bedoelen we de prijs die je nu betaalt voor een nieuw, identiek systeem.

 

Oud: voorwaarden 2015.1 en 2014.1

Artikel 12. Schaderegeling

g. Voor fabrieks-af en niet-fabrieks-af, ingebouwde navigatiesystemen geldt dat, in geval van totaal verlies, een vergoeding plaatsvindt op basis van de waarde zoals omschreven in artikel 12.b van de verzekeringsvoorwaarden. In geval van diefstal of kwaadwillige beschadiging van het ingebouwde navigatiesysteem, vindt vergoeding op basis van de vervangingswaarde plaats als gebruik wordt gemaakt van de diensten van een door Promovendum aangewezen herstelbedrijf. Indien herstel niet plaatsvindt bij een door Promovendum aangewezen herstelbedrijf, vindt vergoeding plaats op basis van de dagwaarde van het fabrieks-af of niet-fabrieks-af, ingebouwde navigatiesysteem. Het afschrijvingspercentage bedraagt dan 20% per jaar.

 

Oud: voorwaarden 2011.1 en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

Artikel 22. Wat vergoeden wij als je autosleutels zijn gestolen?

Wat is er aangepast?

De vergoeding is aangepast naar de kosten voor redelijke maatregelen om autodiefstal en auto-inbraak te voorkomen. Tot maximaal 1.000 euro per gebeurtenis. Hiervoor was de vergoeding 50% van de vervanging van de portier en kofferbaksloten. Dit is een verbetering in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 22. Wat vergoeden wij als je autosleutels zijn gestolen?

Kosten voor redelijke maatregelen ter voorkoming van autodiefstal en auto-inbraak.

  • Tot maximaal € 1.000 per gebeurtenis.
  • Alleen na ontvangst van de originele factuur van de getroffen maatregelen.
  • En vooraf laat je ons weten welke maatregelen je wilt (laten) nemen.

Om in aanmerking te komen voor deze vergoeding is aangifte bij de politie noodzakelijk.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Artikel 9. Dekking van de verzekering

c. Boven het verzekerde bedrag voor deze rubriek is het volgende standaard meeverzekerd:

… 2. bij diefstal van de autosleutels een vergoeding van 50% van de vervanging van de portier en kofferbaksloten.

Allrisk (Volledig Casco)

Artikel 2. Welke auto is verzekerd?

Wat is er aangepast?

Eerder stond niet in de voorwaarden uitgelegd dat het kenteken op naam van de verzekeringsnemer of de partner moet staan. Dit was wel al een vereiste tijdens de aanvraagprocedure. Dit is dus een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 2. Welke auto is verzekerd?

  • De personenauto die op het polisblad staat.
  • Het kenteken van de auto staat op jouw naam of op naam van jouw partner met wie je samenwoont en ingeschreven staat op hetzelfde adres.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

Artikel 4. Welke wijzigingen meld je direct?

Wat is er aangepast?

We hebben nu specifieker beschreven bij welke wijziging je als verzekerde melding bij ons moet maken. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 4. Welke wijzigingen meld je direct?

Wijzigt er iets? Geef de volgende wijzigingen zo spoedig mogelijk aan ons door:

  • Een verhuizing in Nederland. Verhuis je naar een buitenlands adres, dan stopt de verzekering. Dit geldt ook als je langer dan zes maanden aaneengesloten in het buitenland blijft.
  • De auto wordt verbouwd. Bijvoorbeeld als een auto wordt omgebouwd tot kampeerauto of een andere (krachtigere) motor krijgt.
  • De auto krijgt een ander kenteken.
  • De auto gaat op andere brandstof rijden.
  • De auto krijgt als gevolg van een software- of fabrieksupdate meer PK’s.
  • De auto wordt (deels) zakelijk gebruikt. Dit geldt ook voor Snappcar, WeGo, MyWheels, Uber etc.
  • Iemand anders wordt de kentekenhouder.
    Met kentekenhouder bedoelen we de persoon op wiens naam de auto staat aangemeld in het kentekenregister van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).
  • Iemand anders wordt hoofdbestuurder. Met hoofdbestuurder bedoelen we degene die het meest in de auto rijdt.
  • Een bestuurder jonger dan 24 jaar gaat structureel twee of meer keer per week gebruik maken van de auto.
  • De auto wordt verkocht.
  • De auto wordt (tijdelijk) vervangen door een andere auto.
  • De auto is gestolen.
  • De auto wordt geëxporteerd naar het buitenland.
  • De auto is meer dan 180 dagen aaneengesloten in het buitenland.
  • Het overlijden van verzekeringnemer. De erven melden het overlijden binnen veertien dagen na het overlijden.
  • Rijontzegging van de verzekeringsnemer en/of de hoofdbestuurder.
  • Een beëindiging van de relatie met jouw partner. Dit geldt alleen als de verzekering tot stand is gekomen op basis van de hoogst afgeronde opleiding van jouw partner.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Artikel 3. Premie

De premie is onder andere gebaseerd op de regio waarin de hoofdbestuurder woont, de leeftijd van de hoofdbestuurder en het aantal kilometers dat per kalenderjaar met de auto wordt gereden. Bij een wijziging van één van deze gegevens wordt van u verwacht dat u ons daarvan in kennis stelt. Wij zullen dan de polis wijzigen, zodat deze overeenstemt met de werkelijkheid. Mocht daaruit voortvloeien dat de premie wijzigt, dan zullen wij deze met u verrekenen.

 

Oud: voorwaarden 2015.1 en 2014.1

Artikel 7. Uitsluitingen

Van de verzekering is de volgende schade uitgesloten:

a. schade die voortvloeit uit het deelnemen aan snelheidsritten, snelheidswedstrijden en alle andere wedstrijden. Daarvan worden uitgezonderd: betrouwbaarheids-, puzzel-, oriëntatie-, regelmatigheids-, en behendigheidsritten, waarbij het snelheidselement niet bepalend is, die uitsluitend binnen Nederland worden gehouden en waarvan de duur niet langer dan 24 uur is;

b. schade die wordt veroorzaakt terwijl de auto is verhuurd of indien er personen worden vervoerd tegen betaling (taxi) of voor een ander doel dan door de wet is toegestaan;

c. schade veroorzaakt terwijl de feitelijke bestuurder:

1. niet in het bezit is van een geldig voor het besturen van de auto voorgeschreven rijbewijs (inclusief het vereiste rijbewijs voor de eventueel aangekoppelde aanhanger);

2. op grond van een uitspraak van de rechter niet bevoegd is tot het besturen van de auto;

d. schade aan de auto of de schade als gevolg van de aansprakelijkheid van de schade aan de tegenpartij, terwijl de bestuurder daarvan tijdens de schade onder zodanige invloed van alcoholhoudende drank of enig bedwelmend of opwekkend middel verkeerde, dat hij niet in staat moest worden geacht het motorrijtuig naar behoren te besturen. Schade die door Promovendum op grond van wettelijke bepalingen aan de tegenpartij vergoed dient te worden en valt onder een van de genoemde uitsluitingen, wordt inclusief de te maken gerechtelijke kosten volledig verhaald op de verzekeringnemer en/of de bestuurder van de auto. De onder c en d genoemde uitsluitingen gelden niet voor een verzekeringnemer die aantoont dat de daarin bedoelde omstandigheden zich hebben voorgedaan zonder dat hij het wist of tegen zijn wil in en hem in redelijkheid geen verwijt valt te maken.

 

Oud: voorwaarden 2011.1 en 2010.1

Artikel 7. Uitsluitingen

Van de verzekering is de volgende schade uitgesloten:

a. schade die voortvloeit uit het deelnemen aan snelheidsritten, snelheidswedstrijden en alle andere wedstrijden. Daarvan worden uitgezonderd: betrouwbaarheids-, puzzel-, oriëntatie-, regelmatigheids-, en behendigheidsritten, waarbij het snelheidselement niet bepalend is, die uitsluitend binnen Nederland worden gehouden en waarvan de duur niet langer dan 24 uur is;

b. schade die wordt veroorzaakt terwijl de auto is verhuurd of indien er personen worden vervoerd tegen betaling (taxi) of voor een ander doel dan door de wet is toegestaan;

c. schade veroorzaakt terwijl de feitelijke bestuurder:

1. niet in het bezit is van een geldig voor het besturen van de auto voorgeschreven rijbewijs (inclusief het ver- eiste rijbewijs voor de eventueel aangekoppelde aanhanger);

2. op grond van een uitspraak van de rechter niet bevoegd is tot het besturen van de auto;

d. schade aan de auto of de schade als gevolg van de aansprakelijkheid van de schade aan de tegenpartij, terwijl de bestuurder daarvan tijdens de schade onder zodanige invloed van alcoholhoudende drank of enig bedwelmend of opwekkend middel verkeerde, dat hij niet in staat moest worden geacht het motorrijtuig naar behoren te besturen. Datzelfde geldt als de bestuurder weigert mee te werken aan een bloedonderzoek of een ander onderzoek ter vaststelling van het bloedalcoholpromillage of ademalcoholgehalte.

Artikel 6. Voor welke schade ben je verzekerd?

Wat is er aangepast?

Er is toegevoegd dat schade plotseling en onvoorzien moet zijn ontstaan. Is dit niet het geval, dan is er geen vergoeding voor de schade. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 6. Voor welke schade ben je verzekerd?

a. Plotselinge en onvoorziene schade aan de auto als rechtstreeks gevolg van de onder artikel 7 van Allrisk (Volledig Casco) genoemde oorzaken.

  • Met alle onderdelen die er op zaten toen de auto nieuw van de fabriek of importeur kwam.
  • Met alle onderdelen die daarna zijn gemonteerd (accessoires) tot een totaal van maximaal € 2.500.

 

b. Plotselinge en onvoorziene schade aan een vervangende auto door de onder artikel 7 van Allrisk (Volledig
Casco) genoemde oorzaken.

  • Alleen als verzekerde verplicht is de schade te betalen.
    Die verplichting staat in een schriftelijke overeenkomst.
  • En de vervangende auto vergelijkbaar is met de verzekerde auto en de vervangende auto niet elders verzekerd is.
  • En je de gegevens van de vervangende auto voor ingebruikname aan ons hebt doorgegeven.
    En je van ons schriftelijk akkoord hebt gekregen.
  • En je de verzekerde auto niet kunt gebruiken door reparatie, onderhoud of wettelijke keuringen.
  • En de vervangende auto niet van jou of je partner is.

De vervangende auto is maximaal tien dagen verzekerd met dezelfde dekking als de verzekerde auto.
De verzekering van de verzekerde auto loopt door.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

Artikel 7. Welke oorzaken zijn verzekerd?

Wat is er aangepast?

We leggen uit dat schade door de oorzaken die in artikel 7 worden genoemd, ook verzekerd zijn als deze zijn ontstaan door een eigen gebrek van de auto. Daarnaast is toegevoegd dat schade aan een panoramadak of dakraam niet onder ruitschade valt. Deze schade wordt vergoed als autoschade. Dit betekent dat je bij deze schade aan een panoramadak of dakraam wel terugvalt in schadevrije jaren. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 7. Welke oorzaken zijn verzekerd?

a. Schade aan de voor-, zij- of achterruiten van de auto.

  • Breuk.
  • Barst.
  • Sterretje.

 

b. Schade door scherven van een autoruit aan de auto.

 

c. Brand.

  • Hiermee bedoelen we een vuur dat ontstaat door verbranding buiten een haard, dat met vlammen gepaard gaat en dat in staat is zich op eigen kracht te verspreiden.
  • Ook als de schade komt door een eigen gebrek van je auto.
    Met een eigen gebrek bedoelen we een gebrek van de auto zelf door een natuurlijke eigenschap of slechte kwaliteit. De reparatie van het eigen gebrek betalen we niet.

 

d. Ontploffing.

  • Hiermee bedoelen we een plotselinge en hevige uitbarsting van gassen of dampen.
  • Ook als de schade komt door een eigen gebrek van je auto.
    Met een eigen gebrek bedoelen we een gebrek van de auto zelf door een natuurlijke eigenschap of slechte kwaliteit. De reparatie van het eigen gebrek betalen we niet.

 

Let op: dit geldt niet voor schade door vuurwerk.

 

e. Bliksem.

 

f. Kortsluiting.

  • Ook als de schade komt door een eigen gebrek van je auto.
  • Met een eigen gebrek bedoelen we een gebrek van de auto zelf door een natuurlijke eigenschap of slechte kwaliteit. De reparatie van het eigen gebrek betalen we niet.

 

g. Storm.

  • Hiermee bedoelen we wind met een snelheid van ten minste veertien meter per seconde.
  • Schade doordat iets op of tegen de auto valt of waait door storm.
  • Schade doordat de auto omwaait door storm.

 

h. Hagel.

 

i. Aardbeving.

 

j. Vulkaanuitbarsting.
Ook een geiseruitbarsting.

 

k. Lawine.
Ook een aardverschuiving en stenen die van een berg rollen.

 

l. Overstroming.

  • Doordat dijken, kaden, sluizen of andere waterkeringen overstromen, bezwijken of worden geopend.
  • Ook een vloedgolf.

 

m. Botsing met dieren die niet zijn aangelijnd als je onderweg bent.

 

n. Luchtvaartuig dat op de auto valt.

Ook onderdelen van luchtvaartuigen en spullen uit luchtvaartuigen.

 

o. Diefstal van de auto.

  • Met diefstal bedoelen we het wegnemen van de verzekerde auto, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen.
  • Als de auto langer dan 30 dagen weg is.
    Ook als iemand de auto leende met toestemming van de eigenaar en de auto niet terugbracht terwijl dat wel moest (verduistering).
  • Ook poging tot diefstal van de auto.

Let op: je bent niet verzekerd als de autosleutel onbeheerd in of bij je auto is achtergelaten.

 

p. Diefstal van onderdelen van de auto.

  • Met diefstal bedoelen we het wegnemen van onderdelen van de verzekerde auto, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen. Bijvoorbeeld: airbags of koplampen.
  • Ook poging tot diefstal van onderdelen van de auto.

 

q. Inbraak.

  • Met inbraak bedoelen we het wederrechtelijk toegang verschaffen tot de verzekerde auto door verbreking, met zichtbare beschadiging.
  • Ook poging tot inbraak.

 

r. Joyriding.
Iemand reed in de auto zonder toestemming van de eigenaar.

 

s. Aanrijding of botsing.

Ook als de schade komt door een eigen gebrek van je auto.

Met een eigen gebrek bedoelen we een gebrek van de auto zelf door een natuurlijke eigenschap of slechte kwaliteit. De reparatie van het eigen gebrek betalen we niet.

 

t. Omslaan van de auto, van de weg raken of in het water komen.

Ook als de schade komt door een eigen gebrek van je auto.

Met een eigen gebrek bedoelen we een gebrek van de auto zelf door een natuurlijke eigenschap of slechte kwaliteit. De reparatie van het eigen gebrek betalen we niet.

 

u. Vandalisme en relletjes.

Waaronder schade door vuurwerk.

 

v. Plotselinge oorzaak van buiten de auto.

  • Bijvoorbeeld een deuk in je auto door een bal.
  • Bijvoorbeeld schade aan je auto door het tanken van verkeerde brandstof.
  • Bijvoorbeeld schade aan het panoramadak of dakraam van je auto.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

Artikel 8. Welke kosten zijn naast de schade verzekerd?

Wat is er aangepast?

Eerder stond als voorwaarde in de Algemene Voorwaarden dat een expert bij een brancheorganisatie moest zijn aangesloten. In de nieuwe voorwaarden staat dat de expert moet beschikken over aantoonbare deskundigheid en ervaring, bijvoorbeeld door aansluiting bij het NIVRE of een vergelijkbare brancheorganisatie. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 8. Welke kosten zijn naast de schade verzekerd?

d. Kosten van experts.

Alleen voor het vaststellen van de hoogte van de schade.

  • De kosten van onze expert.
  • De kosten van de expert van verzekerde.- Tot maximaal 110% van de kosten van onze expert.
    - De expert van verzekerde beschikt over aantoonbare deskundigheid en ervaring.
    Bijvoorbeeld door aansluiting bij het NIVRE of een vergelijkbare brancheorganisatie.
    - Voordat de expert van verzekerde wordt ingeschakeld laat je ons dit weten.
    - Rekent de expert van verzekerde meer dan maximaal 110% van de kosten van onze eigen expert?
    Dan beoordelen wij of die extra kosten redelijk zijn. Extra kosten die niet redelijk zijn, blijven voor
    rekening van verzekerde.
  • De kosten van een derde expert.
  • - Tot maximaal 110% van de kosten van onze expert.
    - Uitsluitend als onze expert en de expert van verzekerde het niet met elkaar eens worden over de hoogte van de schade.
    - Onze expert en de expert van verzekerde schakelen gezamenlijk de derde expert in.
    - De omvang van de schade die de derde expert vaststelt blijft daarbij tussen de bedragen die de expert van verzekerde en onze expert hebben vastgesteld.
    - Verzekerde en wij zijn gehouden aan de beslissing van de derde expert.
    - De derde expert beschikt over aantoonbare deskundigheid en ervaring.
    Bijvoorbeeld door aansluiting bij het NIVRE of een vergelijkbare brancheorganisatie.
    - Rekent de derde expert meer dan maximaal 110% van de kosten van onze eigen expert?
    Dan beoordelen wij of die extra kosten redelijk zijn. Extra kosten die niet redelijk zijn, blijven voor rekening van de verzekerde.

 

Let op: we betalen alleen als deze kosten redelijkerwijs noodzakelijk zijn door een schade die verzekerd is. 

 

Oud: algemene voorwaarden 2014.1, 2012.1, 2011.1A en 2010.1

Artikel 8. Behandeling van schade / Schaderegeling

e. Wilt u zelf ook een expert inschakelen om de schade vast te stellen? Dat is mogelijk. Wij vergoeden de kosten van uw expert, mits

  • De door u ingeschakelde expert is aangesloten bij het NIVRE of bij een vergelijkbare brancheorganisatie die de ‘Gedragscode schade-expertiseorganisaties’ onderschrijft.
  • De kosten van de door u ingeschakelde expert maximaal 110% van de kosten van onze eigen expert bedragen. Zijn de kosten van uw expert hoger? Dan vergoeden wij het meerdere alleen voor zover de kosten redelijk zijn;
  • U voorafgaand aan het inschakelen van een eigen expert contact met ons hebt opgenomen over uw voornemen een expert in te schakelen.

Artikel 9. Wanneer betaal je een eigen risico of gedeelte van de schade zelf?

Wat is er aangepast?

Er zijn situaties waarin je een eigen risico of gedeelte van de schade zelf betaalt. In dit artikel zijn een aantal voorwaarden aangepast, namelijk:

  • Bij totaal verlies of diefstal van de auto betaal je geen eigen risico meer. Dit is een verbetering in vergelijking met de oude voorwaarden.
  • Het bedrag aan eigen risico dat geldt wanneer je naar een niet-aangesloten herstelbedrijf gaat, is verhoogd van 150 naar 500 euro. Staat er op jouw polisblad een hoger afwijkend eigen risico? Dan blijft dit gelden. In vergelijking met de oude voorwaarden betaal je dus een hoger bedrag aan eigen risico wanneer je kiest voor een niet-aangesloten herstelbedrijf.
  • Het bedrag aan eigen risico dat geldt wanneer je naar een niet-aangesloten herstelbedrijf gaat voor ruitschade, is verhoogd van 150 naar 500 euro. Staat er op jouw polisblad een hoger afwijkend eigen risico? Dan blijft dit gelden. In vergelijking met de oude voorwaarden betaal je dus een hoger bedrag aan eigen risico wanneer je kiest voor een niet-aangesloten herstelbedrijf. 
  • Bij bestuurders jonger dan 24 jaar geldt nu een standaard eigen risico van 250 euro in plaats van 75 euro.Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 9. Wanneer betaal je een eigen risico of gedeelte van de schade zelf?

Het eigen risico is het bedrag dat je bij een schade zelf moet betalen. De hoogte van jouw eigen risico staat op je polisblad.

 

  Reparatie bij samenwerkend herstelbedrijf Reparatie bij eigen gekozen herstelbedrijf
Eigen risico totaal verlies auto en autodiefstal geen geen
Eigen risico reparatie autoschade geen € 500
Eigen risico vervanging autoruit € 75 € 500
Eigen risico autoruit (ster)reparatie geen € 250
Extra eigen risico als bestuurder auto nog  geen 24 jaar is € 250 € 250

 

 

  • Het kan zijn dat we met jou andere afspraken over het eigen risico hebben gemaakt. De hoogte van jouw eigen risico vind je terug op jouw polisblad.
  • Over het extra eigen risico als de bestuurder nog geen 24 jaar oud is, maken wij nooit andere afspraken, dan hierboven weergegeven.
  • Bij reparatie betaal je het eigen risico zelf aan het schadeherstelbedrijf. Dit geldt voor alle schades.
  • Als je schade aan je auto – anders dan uitsluitend autoruitschade – niet laat herstellen bij een met ons samenwerkend herstelbedrijf, vergoeden wij een maximaal uurtarief van € 70 exclusief BTW.
  • Als je een beschadigde autoruit niet laat vervangen bij een met ons samenwerkend herstelbedrijf toetsen wij de factuur van het niet samenwerkende autoruit herstelbedrijf op redelijkheid. Bij een afwijking van 15% of meer ten opzichte van de tarieven van een samenwerkend autoruit herstelbedrijf, vergoeden wij maximaal 115% van het tarief van een samenwerkend autoruit herstelbedrijf.
  • Is je auto na een autodiefstal teruggevonden met schade? In dat geval geldt het eigen risico volgens ‘Eigen risico reparatie autoschade'. Als er uitsluitend sprake is van autoruitschade dan geldt het eigen risico
    volgens ‘Eigen risico vervanging autoruit'.

 

Kan je auto worden gerepareerd en maak je voor het herstel gebruik van een met ons samenwerkend herstelbedrijf? Dat levert je voordeel op. Naast een eigen risico voordeel, geldt er bij schade een gratis haal- en brengservice en wordt er tijdens de reparatieperiode kosteloos een vervangende auto aangeboden. Kosten van vervangend vervoer tijdens de ruitreparatie zijn niet verzekerd.

 

Oud: voorwaarden 2015.1

Artikel 11. Eigen risico

Voor alle schaden die onder de beperkt of volledig cascodekking (artikel 9) vallen, geldt een eigen risico. Dit eigen risico is terug te vinden op uw polisblad. Indien de schade wordt verhaald op een tegenpartij, dan ontvangt u uw eigen risico terug. Voor schade die wordt ingediend bij het Waarborgfonds geldt het eigen risico dat door het Waarborgfonds wordt gehanteerd.

 

Verder zijn de volgende afwijkende eigen risico’s van toepassing:

 

a. Voor alle schaden die onder de volledig cascodekking (all-risks) vallen, geldt voor bestuurders die jonger dan 24 jaar zijn een extra eigen risico van € 75,- per gebeurtenis;

b. Indien in geval van ruitbreuk één of meer ruiten worden vervangen en daarbij gebruik wordt gemaakt van de diensten van een door Promovendum aangewezen herstelbedrijf (zie groene kaart), dan geldt er een verlaagd eigen risico. Dit eigen risico vindt u terug op het polisblad. Indien één of meer ruiten worden vervangen en daarbij geen gebruik wordt gemaakt van de diensten van een door Promovendum aangewezen herstelbedrijf, dan geldt er een verhoogd eigen risico. Dit eigen risico vindt u terug op het polisblad. Daarnaast vindt er voor het komende verzekeringsjaar een fixatie van de bonus/malustrede plaats. Ook zal het tarief van het door u geselecteerde herstelbedrijf worden getoetst, en bij een afwijking van meer dan 15% worden gemaximeerd aan de tarieven van een door Promovendum aangewezen herstelbedrijf;

c. In geval van ruitschade die wordt gerepareerd in plaats van vervangen, geldt geen eigen risico;

d. Indien in geval van een schade, anders dan uitsluitend ruitschade, gebruik wordt gemaakt van de diensten van de Schade Alarm Service, dan geldt er een verlaagd eigen risico. Dit eigen risico vindt u terug op het polisblad. Tot de diensten van de Schade Alarm Service behoren onder andere het kosteloos ter beschikking stellen van een huurauto gedurende de tijd dat de auto wordt gerepareerd en een gratis haal-en brengservice. Meer voordelen van de Schade Alarm Service vindt u terug op uw groene kaart. Indien bij schadeherstel geen gebruik wordt gemaakt van de Schade Alarm Service, dan geldt er een verhoogd eigen risico. Dit eigen risico vindt u terug op het polisblad. Daarnaast vergoedt Promovendum in dat geval een maximum tarief per arbeidseenheid (AE).

 

Oud: voorwaarden 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Artikel 11. Eigen risico

Voor alle schaden die onder de beperkt of volledig cascodekking (artikel 9) vallen, geldt een eigen risico. Dit eigen risico is terug te vinden op uw polisblad. Indien de schade wordt verhaald op een tegenpartij, dan ontvangt u uw eigen risico terug. Voor schade die wordt ingediend bij het Waarborgfonds geldt het eigen risico dat door het Waarborgfonds wordt gehanteerd.

 

Verder zijn de volgende afwijkende eigen risico’s van toepassing:

a. Voor alle schaden die onder de volledig cascodekking (all-risks) vallen, geldt voor bestuurders die jonger dan 24 jaar zijn een extra eigen risico van € 75,- per gebeurtenis;

b. Indien in geval van ruitbreuk één of meer ruiten worden vervangen en daarbij gebruik wordt gemaakt van de diensten van een door Promovendum aangewezen herstelbedrijf (zie groene kaart), dan wordt het op het polisblad vermelde eigen risico verminderd met € 75,- per schadegeval. Indien één of meer ruiten worden vervangen en daarbij geen gebruik wordt gemaakt van de diensten van een door Promovendum aangewezen herstelbedrijf, dan geldt het op het polisblad vermelde eigen risico en vindt voor het komende verzekeringsjaar fixatie van de bonus/ malustrede plaats. Daarnaast zal het tarief van het door u geselecteerde herstelbedrijf worden getoetst aan de tarieven van een door Promovendum aangewezen herstelbedrijf;

c. In geval van ruitschade die wordt gerepareerd in plaats van vervangen, geldt geen eigen risico;

d. Indien in geval van een schade, anders dan uitsluitend ruitschade, gebruik wordt gemaakt van de diensten van de Schade Alarm Service, dan wordt het op het polisblad vermelde eigen risico verminderd met €150,-. Tot de diensten van de Schade Alarm Service behoren onder andere het kosteloos ter beschikking stellen van een huurauto gedurende de tijd dat de auto wordt gerepareerd en een gratis haal-en brengservice. Meer voordelen van de Schade Alarm Service vindt u terug op uw groene kaart. Indien bij schadeherstel geen gebruik wordt gemaakt van de Schade Alarm Service, dan vergoedt Promovendum een maximum tarief per arbeidseenheid (AE).

Artikel 12. Voor welke schade ben je niet verzekerd?

Wat is er aangepast?

We hebben specifieker vermeld wat niet verzekerd is. De volgende punten zijn toegevoegd:

  • Wat de gevolgen zijn als je de alarmvereisten bij auto’s niet naleeft. Dit stond hiervoor enkel onder ‘Mijn clausules’ op jouw polisblad.
  • Uitgesloten is schade door langzaam inwerkende stoffen.

 

Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 12. Voor welke schade ben je niet verzekerd?

c. Schade, diefstal en joyriding bij niet naleven clausule diefstalbeveiliging systeem is niet verzekerd.

  • Als er aanvullende voorwaarden voor een diefstalbeveiliging systeem in jouw auto gelden, dan vind je dit terug onder ‘Mijn clausules’ op jouw polisblad.
  • Worden de voorwaarden van het vereiste diefstal beveiligingssysteem niet nageleefd, dan is er geen recht op vergoeding bij schade of verlies door diefstal, joyriding of pogingen daartoe.

 

d. Schade ontstaan door het langzaam inwerken van stoffen is niet verzekerd.

Bijvoorbeeld vogelpoep, pekel of hars van bomen.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Artikel 9. Dekking van de verzekering

Beperkt cascoverzekering en cascoverzekering

a. Met inachtneming van hetgeen in de artikelen 1 t/m 8 wordt genoemd, dekt de verzekering schade aan of verlies van de auto door:

1. brand, ontploffing, zelfontbranding, kortsluiting of blikseminslag;

2. breuk van één of meerdere ruiten van de auto. Dit mag niet zijn ontstaan door aanrijding, botsing, slippen, omslaan of soortgelijke gebeurtenis. Promovendum vergoedt ook door glasscherven aan de auto veroorzaakte schade;

3. botsing met vogels, wild of loslopende dieren, voor zover de schade rechtstreeks uit de botsing zelf is toegebracht;

4. overstroming, vloedgolf, onderwaterzetting, hagel, aardbeving, vulkanische uitbarsting, lawines, vallend gesteente, instorting, aardverschuiving of storm (onder storm wordt verstaan wind met een snelheid van minimaal 14 meter per seconde);

5. relletjes;

6. botsing met luchtvaartuigen of delen daarvan of voorwerpen daaruit;

7. een van buiten komend onheil gedurende de tijd dat de auto voor transport aan een transportonderneming is overgedragen, echter met uitzondering van krassen, schrammen of lakschade;

8. diefstal, inbraak en joyriding of poging daartoe. Aan diefstal wordt gelijkgesteld: verduistering, oplichting en vermissing; Uitsluitend bij cascoverzekering (all-risks)

9. aanrijding, botsing, slippen, omslaan, van de weg of te water geraken, kwaadwillige beschadiging (vandalisme), enig ander mits van buitenkomend onheil, ook wanneer een eigen gebrek van de auto de oorzaak is.

Artikel 14. Wanneer doet een verzekerde aangifte bij de politie?

Wat is er aangepast?

In de nieuwe voorwaarden is uitleg toegevoegd over wanneer er aangifte bij de politie moet worden gedaan. Dit stond eerder niet beschreven in de voorwaarden van de autoverzekering, wel deels in de algemene voorwaarden. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 14. Wanneer doet een verzekerde aangifte bij de politie?

Bij schade door vandalisme, brand, diefstal, inbraak, joyriding en poging tot dit alles doet verzekerde aangifte bij de politie. Stuur het bewijs van aangifte zo snel mogelijk aan ons op.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

Artikel 16. Welke voorwaarden zijn er als we betalen voor diefstal van je auto?

Wat is er aangepast?

Er staat nu in de voorwaarden specifiek vermeld dat de verzekerde bij diefstal van de auto de tenaamstellingscode moet aanleveren. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 16. Welke voorwaarden zijn er als we betalen voor diefstal van je auto?

  • De auto is niet binnen 30 dagen na aangifte bij de politie teruggevonden.
  • En je levert de autosleutels, accessoires, het APK-keuringsbewijs, kentekenbewijs en de tenaamstellingscode in.
  • En je tekent een akte van eigendomsoverdracht.
  • De auto is van ons als deze wordt gevonden, nadat je de akte van eigendomsoverdracht getekend bij ons hebt aangeleverd.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

Artikel 17. Wat bedoelen we met aanschafwaarde?

Wat is er aangepast?

We hebben uitleg toegevoegd over wat we bedoelen met de aanschafwaarde. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 17. Wat bedoelen we met aanschafwaarde?

Het bedrag dat je voor de auto betaalde bij aanschaf.
Dit is het bedrag na ontvangen kortingen.
Bij het bedrag dat je betaalde horen ook de kosten voor:

  • het rijklaar maken van de auto;
  • tenaamstelling;
  • leges;
  • nog geldende garanties.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

Artikel 18. Wat bedoelen we met de dagwaarde van de auto?

Wat is er aangepast?

We hebben uitleg toegevoegd over wat we bedoelen met de dagwaarde van de auto. Dit is een verduidelijking in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 18. Wat bedoelen we met de dagwaarde van je auto?

De economische waarde van je auto direct voor de schade.
Met economische waarde bedoelen we de prijs die je normaal zou krijgen als je de auto verkoopt.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

Artikel 21. Hoeveel betalen wij bij schade aan een ingebouwd infotainment systeem?

Wat is er aangepast?

We hebben toegevoegd wat de vergoeding is bij schade aan een ingebouwd infotainment. Deze voorwaarden zijn gelijk aan de oude voorwaarden bij schade aan een navigatiesysteem. Bij de oude voorwaarden gold de regeling alleen voor het navigatiesysteem, in de nieuwe voorwaarden voor het gehele infotainmentsysteem.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 21. Hoeveel betalen wij bij schade aan een ingebouwd infotainment systeem?

Onder infotainment valt o.a. climate control, audio en navigatie.

  • Als voor het herstel van de schade gebruik wordt gemaakt van een met ons samenwerkend herstelbedrijf betalen wij de huidige nieuwprijs van een identiek systeem.
  • Maak je geen gebruik van een met ons samenwerkend herstelbedrijf? Dan vindt schadevergoeding plaats op basis van de dagwaarde van het beschadigde of gestolen systeem.
    - Er geldt in dat geval een afschrijving van 20% per jaar.
    - Afschrijving vindt plaats over de huidige nieuwprijs van hetzelfde systeem. Met huidige nieuwprijs bedoelen we de prijs die je nu betaalt voor een nieuw, identiek systeem.

 

Oud: voorwaarden 2015.1 en 2014.1

Artikel 12. Schaderegeling

g. Voor fabrieks-af en niet-fabrieks-af, ingebouwde navigatiesystemen geldt dat, in geval van totaal verlies, een vergoeding plaatsvindt op basis van de waarde zoals omschreven in artikel 12.b van de verzekeringsvoorwaarden. In geval van diefstal of kwaadwillige beschadiging van het ingebouwde navigatiesysteem, vindt vergoeding op basis van de vervangingswaarde plaats als gebruik wordt gemaakt van de diensten van een door Promovendum aangewezen herstelbedrijf. Indien herstel niet plaatsvindt bij een door Promovendum aangewezen herstelbedrijf, vindt vergoeding plaats op basis van de dagwaarde van het fabrieks-af of niet-fabrieks-af, ingebouwde navigatiesysteem. Het afschrijvingspercentage bedraagt dan 20% per jaar.

 

Oud: voorwaarden 2011.1 en 2010.1

Niet opgenomen in de voorwaarden.

Artikel 22. Wat vergoeden wij als je autosleutels zijn gestolen?

Wat is er aangepast?

De vergoeding is aangepast naar de kosten voor redelijke maatregelen om autodiefstal en auto-inbraak te voorkomen. Tot maximaal 1000 euro per gebeurtenis. Hiervoor was de vergoeding 50% van de vervanging van de portier en kofferbaksloten. Dit is een verbetering in vergelijking met de oude voorwaarden.

Nieuw: voorwaarden 22-AUT-01

Artikel 22. Wat vergoeden wij als je autosleutels zijn gestolen?

Kosten voor redelijke maatregelen ter voorkoming van autodiefstal en auto-inbraak.

  • Tot maximaal € 1.000 per gebeurtenis.
  • Alleen na ontvangst van de originele factuur van de getroffen maatregelen.
  • En vooraf laat je ons weten welke maatregelen je wilt (laten) nemen.

Om in aanmerking te komen voor deze vergoeding is aangifte bij de politie noodzakelijk.

 

Oud: voorwaarden 2015.1, 2014.1, 2011.1 en 2010.1

Artikel 9. Dekking van de verzekering

c. Boven het verzekerde bedrag voor deze rubriek is het volgende standaard meeverzekerd:

… 2. bij diefstal van de autosleutels een vergoeding van 50% van de vervanging van de portier en kofferbaksloten.

Dit overzicht met wijzigingen is zorgvuldig samengesteld. Er kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Stel rennend naar de auto

Vragen?

Is er iets onduidelijk? Dan kun je altijd contact opnemen. Bel 078 648 13 00 of stel je vraag online. Ben je het niet eens met de wijzigingen? Dat vinden we jammer, maar je hebt het recht om de verzekering op te zeggen. Let er dan wel goed op dat je dan op tijd ergens anders verzekerd bent.

Contact

Chat Bel Mail