Mensen rennen naar auto

Vragen premie en voorwaarden autoverzekering

Je hebt een e-mail van ons gekregen met informatie over jouw premie en wijzigingen in jouw voorwaarden. Op deze pagina vind je de antwoorden op alle meestgestelde vragen.

 

Ga direct naar vragen over:

Premie of voorwaarden

Overzicht wijzigingen voorwaarden

Weten wat er precies is gewijzigd?

 

Bekijk deze informatiepagina

Premie

Waarom heb ik een nieuwe premie gekregen?

Net als andere verzekeraars, berekenen wij eens in de zoveel tijd jouw premie opnieuw. Dit doen we om de premie te laten aansluiten bij de schades die wij moeten uitkeren. Door de stijging van grondstofprijzen, extremere weersomstandigheden en auto-onderdelen die steeds geavanceerder worden, wordt het schadeherstel duurder. De afgelopen twee jaar hebben wij geen premieverhoging doorgevoerd, omdat het aantal schades door corona nog lager was. Nu we zien dat autoschades weer oplopen, zijn ook wij genoodzaakt om een premie-aanpassing te doen. 

Ik wil de dekking van mijn autoverzekering wijzigen, kan dat?

Ja dat kan! Hiervoor gelden de normale wijzigingsvoorwaarden. Zo mag je je dekking direct verhogen. Goed om te weten: we vragen in dit geval wel om foto’s van je auto, om de aanvraag goed te beoordelen. Wil je jouw dekking verlagen? Dan wordt jouw wijziging de eerstvolgende volgende maand verwerkt.

Ik heb mijn autoverzekering afgesloten met korting, waarom wordt dan mijn premie aangepast?

Het is gebruikelijk dat verzekeraars hun premie een keer in de zo veel tijd aanpassen. Dit gebeurt zodat de premies aansluiten bij de schades die wij moeten uitkeren. Door de stijging van grondstofprijzen, extremere weersomstandigheden en auto-onderdelen die steeds geavanceerder worden, wordt het schadeherstel duurder.

 

De afgelopen twee jaar hebben wij geen premieverhoging doorgevoerd. Omdat er door corona minder verkeer op de weg reed, was ook het aantal schades lager. Nu we zien dat autoschades weer oplopen, zijn ook wij genoodzaakt om een premie-aanpassing te doen. Omdat je jouw autoverzekering met 25% korting hebt afgesloten, kan het zijn dat jouw premie nu misschien harder stijgt. Toch kun je nog steeds rekenen op een van de laagste premies in de markt. 

Hoe wordt mijn nieuwe premie berekend?

We hebben je premie opnieuw berekend. Dit hebben we onder andere gedaan aan de hand van je huidige auto, kenteken en schadevrije jaren. Hierbij hebben we uiteraard ook rekening gehouden met de dekking die je hebt. 

Mag een verzekeraar een premie aanpassen?

Ja, net als andere verzekeraars berekenen wij eens in de zoveel tijd opnieuw jouw premie. Dit gebeurt zodat de premies aansluiten bij de schades die wij moeten uitkeren. Uiteraard is dit ook opgenomen in onze algemene voorwaarden.

Waarom wordt mijn autopremie op dit moment verhoogd?

Grondstoffen worden duurder, weersomstandigheden extremer en auto-onderdelen steeds geavanceerder. Ook werd het de afgelopen maanden weer drukker op de weg. Om de dekking van de autoverzekering aan te laten sluiten bij de huidige kosten voor schadeherstel, is het nodig om ook de premies hierop aan te passen. 

Kan ik mijn autoverzekering opzeggen?

Ja dat mag. Als je het niet eens bent met de wijziging, mag je je contract beëindigen. Dit mag binnen 30 dagen na ontvangst van de mail. Belangrijk: je kunt je verzekering opzeggen vanaf de datum waarop de premieverhoging ingaat. Laat je het na die 30 dagen weten? Dan kan het ook, maar heb je de gebruikelijke één maand opzegtermijn. Let er wel goed op dat je op tijd ergens anders verzekerd bent.

 

We willen er in ieder geval alles aan doen om te zorgen dat jij met een glimlach vertrekt. Bel 078 648 13 87 voordat je overstapt. Of stuur ons een e-mail. We helpen je graag! 

Wanneer wordt mijn nieuwe premie afgeschreven?

Je nieuwe premie wordt vanaf 28 februari 2022 afgeschreven.

Voorwaarden

Waarom zijn de voorwaarden gewijzigd?

We hebben de voorwaarden aangepast zodat ze beter aansluiten bij de huidige tijd. Daarnaast zijn de voorwaarden duidelijker/specifieker omschreven, zodat ze toegankelijker zijn voor jou als klant.

Wat betekent de wijziging voor mijn verzekering?

We hebben per voorwaarden de wijzigingen voor je op een rij gezet. Bekijk de informatiepagina’s met de wijzigingen. Geen zorgen: je auto is én blijft goed en voordelig verzekerd.

Kan ik mijn dekking aanpassen omdat de voorwaarden zijn gewijzigd?

Het is mogelijk om jouw dekking aan te passen. Het verhogen van de dekking mag direct. Hiervoor hebben wij wel foto’s van de auto nodig, zodat wij de aanvraag goed kunnen beoordelen. Wil je de dekking verlagen? Dan is dit mogelijk na de looptijd van minimaal één jaar. Jouw wijziging wordt dan de eerstvolgende maand verwerkt. 

Geldt deze wijziging ook voor mijn andere verzekeringen?

De algemene voorwaarden gelden voor al jouw verzekeringen. De overige voorwaarden zijn specifiek voor jouw autoverzekering of de aanvullende verzekeringen die bij jouw autoverzekering horen. Wil je alle wijzigingen bekijken? Dat kan op deze informatiepagina’s.

Ik wil graag weten wat er precies wijzigt in mijn voorwaarden. Waar kan ik dit bekijken?

We hebben per voorwaarden de wijzigingen voor je op een rij gezet. Bekijk de informatiepagina’s

Wat is er gewijzigd als ik naar een aangesloten schadehersteller ga?

We hebben nog betere afspraken gemaakt met onze aangesloten schadeherstellers. Dat is nodig omdat autoschades duurder worden en auto-onderdelen steeds geavanceerder. Om jou een voordelige premie te blijven bieden, spreken we daarom scherpe tarieven af met aangesloten schadeherstelbedrijven. Als klant merk je dit doordat je hier geen eigen risico betaalt. Wil je je auto laten repareren bij een ander hersteller? Dan kan dat, maar in dit geval geldt er wel een eigen risico van 500 euro.

 

Let op: deze standaard bedragen kunnen anders zijn als je een afwijkend eigen risico hebt meegenomen via jouw oude verzekeraar. Dit kun je altijd terugvinden op je polisblad. 

Kan ik mijn verzekering opzeggen omdat de voorwaarden zijn gewijzigd?

Ja, binnen 30 dagen na ontvangst van de e-mail mag je jouw verzekering opzeggen. Belangrijk om te weten: opzeggen mag vanaf de datum waarop de premieverhoging ingaat. Laat je het na die 30 dagen weten? Dan kan het ook, maar heb je de gebruikelijke één maand opzegtermijn. Let er wel goed op dat je op tijd ergens anders verzekerd bent.

 

We willen er in ieder geval alles aan doen om te zorgen dat jij met een glimlach vertrekt. Bel 078 648 13 87 voordat je overstapt. Of stuur ons een e-mail. We helpen je graag! 

Ik gebruik mijn auto (deels) zakelijk. Ben ik dan verzekerd? 

Heb je van ons schriftelijk akkoord gekregen voor het (deels) zakelijk gebruik van jouw auto, dan blijf je verzekerd als het (zakelijke) gebruik nog gelijk is aan toen wij het akkoord gaven. In alle andere situaties waarin je jouw auto zakelijk gebruikt, ben je niet verzekerd. Dit is in de nieuwe voorwaarden alleen duidelijker omschreven. 

Ben ik verzekerd als ik mijn auto uitleen aan anderen?

Je auto is verzekerd als het kenteken op jouw naam of op naam van je partner staat. Leen jij je auto incidenteel, bijvoorbeeld 1x per maand, uit? Dat is geen probleem. Leen jij je auto regelmatig of voor langere tijd aan iemand uit? Bijvoorbeeld aan je kind(eren), een ander familielid of buurman? Dan moet je dit bij ons melden. Dan beoordelen wij of we jouw auto onder dezelfde voorwaarden en premie kunnen blijven verzekeren. 

Blijf ik verzekerd als ik eerder een verzekering heb afgesloten met andere opleidingseisen?

Hebben we destijds jouw verzekeringsaanvraag geaccepteerd, met een andere opleidingseis (mbo niveau 1 - 3)? Dan blijf je verzekerd. Uiteraard blijft van toepassing dat je altijd een diploma van de hoogst afgeronde opleiding moet kunnen overhandigen als we daarom vragen.

Contact

Chat Bel Mail