Zorgadviseurs

Zorgadviseurs aan het woord

Stel: je hebt zorg nodig, maar je weet niet goed waar je terecht kunt of de wachttijd is erg lang. Dan kan hierbij hulp vragen. Benieuwd hoe dit precies werkt? Wij vroegen twee adviseurs om meer informatie! Ton en Laura van de afdeling Service Experts van VGZ geven antwoord op de meest gestelde vragen van verzekerden.

Wat doen jullie op het moment dat ik bel met een vraag over mijn wachttijd?

Ton: "Veel mensen denken dat wij de wachtlijsten van zorgverleners kunnen zien, dat is niet het geval. We hebben wel hele goede contacten met zorgverleners. Zo kunnen we snel een inventarisatie maken van wat mogelijk is."

 

Laura: "In eerste instantie bellen we naar het ziekenhuis waar je naar bent doorverwezen of waar je op de wachtlijst staat. We vragen dan of er mogelijk eerder plaats is. Soms hebben we geluk omdat er toevallig iemand is uitgevallen of omdat er een extra operatieruimte in de planning beschikbaar is gekomen. Dit is natuurlijk de meest ideale oplossing, omdat je dan naar je eigen ziekenhuis kunt. Dit is tenslotte niet voor niets je eerste keuze."

 

Ton: "Lukt het niet om eerder een plaatsje te regelen in jouw ziekenhuis? Dan gaan we op zoek naar een passend alternatief. Hierbij houden we uiteraard rekening met jouw wensen. Denk aan expertise en de afstand naar het ziekenhuis."

Wanneer kom ik in aanmerking voor wachtlijstbemiddeling of zorgbemiddeling?

Laura: "Als verzekerde van Promovendum moet je eerst op een wachtlijst staan om in aanmerking te komen voor wachtlijst- of zorgbemiddeling. Daarnaast heb je een verwijzing van een huisarts of zorgspecialist nodig. Hierna kunnen wij op zoek naar een zorgverlener met een kortere wachttijd of de expertise die nodig is!

 

Met een verwijzing weten we zeker dat je een afspraak krijgt bij de juiste specialist, voor de juiste aandoening. Vaak is een huisarts op de hoogte van de regionale wachttijden en expertises. Als Service Experts zijn wij als achterban op de hoogte van de landelijke wachttijden en expertises."

Zorgadviseur Ton

Ton: "Er zijn wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Heb je binnen de zogenoemde Treeknorm een consult of ingreep gepland staan? Dan kunnen we niet bemiddelen.

 

Soms kan je voor een consult wel bij een andere zorgverlener terecht, maar moet je daarvoor veel kilometers reizen. Dat weegt dan niet op tegen de wachttijd bij jouw eigen zorgverlener. Gaat het om een nieuwe ingreep? Hou er dan rekening mee dat er vaak eerst een nieuwe afspraak gepland moet worden voor een eerste consult bij de nieuwe specialist. Dit kost ook tijd. Een ontmoeting tussen de klant en de specialist zal nooit plaatsvinden op de operatietafel 😉."

Ton: "Ook kunnen we je helpen met zorgbemiddeling. We gaan dan voor je op zoek naar een zorgverlener die aan jouw wensen voldoet. We kunnen je bijvoorbeeld helpen met de zoektocht naar een huisarts die nog wel nieuwe patiënten aanneemt. Of naar een orthopeed met een bepaalde expertise. Maar ook naar een zorgverlener binnen de GGZ met een bepaalde geloofsovertuiging of die jouw taal spreekt." 

Ik heb een afspraak met een arts. Hoe bereid ik dit gesprek goed voor?

Ton: "Pak een pen en papier en leg dat ergens op een makkelijke plaats neer, zoals de keukentafel of het aanrecht. Iedere keer als er een vraag in je opkomt, schrijf je deze meteen op. Zo vergeet je tijdens het gesprek met de specialist geen één vraag te stellen door zenuwen of omdat je overrompeld wordt. Zorg ervoor dat je tijdens de afronding van het consult op alle vragen antwoord hebt en dat alles duidelijk is.

 

Moeilijke medische termen? Vraag om uitleg en herhaal in eigen woorden wat je denkt dat de specialist bedoelt. Denk je dat de specialist iets over jou moet weten? Bijvoorbeeld angst, geloofsovertuiging, taalbarrière, enzovoorts. Vertel dit dan!"

 

Laura: "Ook is ons advies: neem het gesprek met de specialist op met je mobiele telefoon. Geef dit voordat het gesprek begint wel netjes aan bij de specialist. Deze vindt het écht niet erg! Sterker nog, de specialist vindt dit juist fijner omdat er achteraf geen verwarring kan ontstaan."

Koppel in keuken

De '3 goede vragen'

Tot slot, stel ook de zogenoemde '3 goede vragen':

  1. Wat zijn mijn mogelijkheden?
  2. Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden?
  3. Wat betekent dat in mijn situatie?

Contact

Chat Bel Mail