Quinoa: Gezond, gezonder gezondst!


Na het lezen van dit artikel, rent u direct naar de winkel om quinoa te halen. Zonder twijfel. U gaat het dagelijks eten en zich geweldig voelen. Graaien naar snacks? Verleden tijd. Quinoa geeft een vol gevoel en bevat qua voedingsstoffen alles wat u nodig heeft. Wij leggen u in 5 minuten uit waarom precies quinoa gezond is. En quinoa koken? Dat is een eitje!

Wat is quinoa?

Een kleine, ronde korrel met een nootachtige smaak. Quinoa is een zaadsoort, die zo’n 5000 jaar geleden al verbouwd werd in de Andes. De Inca’s ontdekten de geweldige voedzaamheid van quinoa en beschouwde het als de ‘moeder der granen’. Maar het grappige is dat quinoa eigenlijk geen graansoort is, ook al lijkt het erop (qua smaak en textuur). Feitelijk behoort het zaadje tot de familie van spinazie, net als bieten.

Quinoa gezond

Voedingswaarde quinoa

Daarom is quinoa gezond:

- 2 keer zo vezelrijk als tarwe.Vezels zijn hartstikke gezond. Om veel redenen. Onder andere voor de stoelgang, het verlagen van de bloeddruk en het helpt beschermen tegen hart- en vaatziekten.

- Alle eiwitten die we nodig hebben. Quinoa bestaat voor 15% uit eiwitten. Gezond natuurlijk, maar het bijzondere is dat alle essentiële aminozuren erin zitten. Quinoa is dus een perfecte plantaardige bron van eiwitten. Ter vergelijking: in rijst zit 7.5% eiwit en in tarwe 14%.

- IJzer. Om gezond te eten is soms een ijzersterke wil nodig, maar heeft u extra ijzer nodig? Van ijzer krijgt u energie, het zorgt voor een goede zuurstoftransport in uw lichaam en het helpt uw hersenen beter te functioneren. Quinoa zit boordevol ijzer. Verder bevat quinoa ook andere belangrijke mineralen (mangaan, magnesium, kalium, calcium, zink, koper en fosfor).

- Glutenvrij. Quinoa bestaat voor 60% uit koolhydraten en bevat 0% gluten.

- Onverzadigde vetten. Quinoa bestaat voor 6% uit onverzadigd vet. Onverzadigde vetzuren zijn gezonde vetten die bijdragen aan een gezond hart.

- Vitaminerijk. Quinoa bevat vitamine A (goed voor de ogen), B1 (belangrijk voor uw energievoorziening), B2 (beschermt uw cellen), B3 (belangrijk voor uw spijsvertering en zenuwstelsel), B6 (stimulering stofwisseling) en E (goed voor de weerstand).

Wit, rood en zwart

Er zijn verschillen varianten van quinoa. Die verschillen onderling enigszins in smaak en textuur:

  1. Witte quinoa heeft een nootachtige smaak.
  2. Rode quinoa heeft een sterkere notensmaak en is knapperiger dan de witte variant.
  3. Zwarte quinoa lijkt op sesamzaad en heeft een peperige nasmaak.

Ongekend populair

Wist u dat 2013 door de VN is uitgeroepen tot het jaar van de quinoa? Dat quinoa gezond is, is inmiddels wereldwijd bekend. En de vraag ernaar is enorm! Het is booming business in Bolivia en Peru, maar de inheemse bevolking lijdt er wel onder. Ze verkopen hun hele oogst, waardoor quinoa voor henzelf een schaarste wordt. Daardoor eten ze zelf minder gezond. Gelukkig wordt quinoa wereldwijd steeds meer geteeld, ook in Nederland. Naar verwachting wordt dit jaar in ons land zo’n 25 hectare geteeld.

Quinoa koken

Gezond eten wil iedereen, maar lang in de keuken staan niet. Daarom is quinoa ook ideaal. Quinoa koken is te vergelijken met rijst koken. U doet de zaadjes in een pannetje en laat het 15 tot 20 minuten koken. Even afkoelen en dan kunt u zelf heerlijke ingrediënten toevoegen. Onze quinoa recept tip? Eerst quinoa koken en laten afkoelen. Vervolgens eraan toevoegen: een paar dadels, rozijnen, walnoten, blauwe druiven, wat sla, en een snufje zout. Eet smakelijk!

Interessant artikel? Delen mag!