Pistachenoten: gezond tussendoortje om mee af te vallen!


Wist u dat in Amerika de pistachenoot ‘the skinny nut’ wordt genoemd? En niet zonder reden: pistachenoten zijn gezond en kunnen helpen om af te vallen. Maar waarom precies?

Pistachenoten gezond

1. Pistachenoten pellen = minder eten

Gedachteloos noten in je mond stoppen voor de televisie? Probeer dat maar eens met ongepelde pistachenoten. Of beter van niet! Het kost moeite om pistachenoten te eten, juist omdat die ‘shells’ eraf gepeuterd moeten worden. En dat is goed voor de lijn! Onderzoek laat zien dat het pellen van pistachenoten het eetproces vertraagt én zorgt voor bewustwording van je eetgedrag. Hierdoor eet je al gauw minder pistachenoten. Hoeveel minder? De onderzoeksresultaten toonden aan dat participanten die hun pistachenoten moesten pellen, 42% minder calorieën binnenkregen dan diegenen die gepelde pistachenoten aten. Dat scheelt! Vergelijkbare ‘bewuste snacks’ zijn olijven met pit en moeilijk te schillen sinaasappels.

2. Pistachenoten bevatten weinig calorieën

Een andere reden waarom de pistachenoot the skinny nut wordt genoemd, is omdat de noot weinig calorieën bevat per 100 gram: 606 ongeveer. Het aantal calorieën van pistachenoten is vergeleken met andere noten laag. Ter vergelijking:

  • Macadamia noten: 733 calorieën per 100 gram
  • Pecannoten: 717 calorieën per 100 gram
  • Hazelnoten: 667 calorieën per 100 gram
  • Walnoten: 659 calorieën per 100 gram
  • Amandelen: 609 calorieën per 100 gram
  • Cashewnoten: 591 calorieën per 100 gram

Pistachenoten als gezond tussendoortje meenemen? Prima! 30 pistachenoten zijn ongeveer 100 calorieën. Dat is zo’n 3 calorieën per noot. Valt mee hè?

Zorgverzekering 2020

Bereken in 1 minuut

3. Met pistachenoten afvallen

Een ander Amerikaans Onderzoek toont zelfs aan dat je afvalt wanneer je dagelijks pistachenoten snackt! Proefpersonen die ’s avonds 53 gram pistachenoten snackten (à 240 calorieën) vielen meer af dan personen die zoute pretzels snackten (56 gram à 220 calorieën). Het dieet was verder voor iedereen gelijk. Ook het vetgehalte daalde bij de ‘pistache proefpersonengroep’. Pistachenoten als manier om af te vallen? Het lijkt te werken! Het is uiteraard ook afhankelijk van je verdere levensstijl.

4. Hoge voedingswaarde pistachenoten

Eet een handje pistachenoten en u krijgt meer voedingsstoffen binnen dan verwacht! Pistachenoten bevatten veel belangrijke stoffen, waaronder eiwitten, vezels en vitamines (B1, B2, B6, B11, C en E) en mineralen (o.a. kalium, calcium, fosfor, ijzer, magnesium). Hartstikke gezond! Tip: eet rauwe pistachenoten, deze zijn onbewerkt en bevatten daarom de meeste vitaminen en mineralen.

5. Pistachenoten bevatten gezonde vetten

Ja, er zitten vetten in pistachenoten. Maar van vet kom je niet altijd aan! 90% van deze vetten is namelijk onverzadigd. En die zijn wél gezond in tegenstelling tot verzadigde vetten (die in chips, friet et cetera zitten). Let wel: gebrande en geroosterde noten zijn minder gezond dan rauwe noten. Gebrande noten worden gefrituurd en zijn dus vetter (= niet goed voor de lijn). Bovendien bevatten ze minder voedingsstoffen door de bereidingswijze. Dit laatste geldt ook voor geroosterde noten.

Gezouten versus ongezouten pistachenoten

Als u in de supermarkt staat, kiest u dan gezouten of ongezouten pistachenoten? Het wordt aanbevolen om niet te veel zout te eten. De gemiddelde Nederlander eet 9-10 gram zout per dag, terwijl 6 gram voldoende is. Te veel zout eten is slecht voor de bloeddruk, hart- en bloedvaten en nieren (Voedingscentrum).

Kortom: pistachenoten zijn gezond en met name rauwe, ongezouten pistachenoten. Tip: neem ze mee als gezond tussendoortje voor op uw werk!

Interessant artikel? Delen mag!