IJzertekort symptomen? Eet ijzerhoudende voeding!


Wilt u zich vitaal, energiek en gezond voelen? Zorg er dan voor dat u voldoende ijzer binnekrijgt. Waarom het mineraal ijzer? Wij leggen het u graag uit en belichten ook welke ijzertekort symptomen er zijn. Tip: mis de top 15 producten met het meeste ijzer niet! Die vindt u onderaan dit artikel.

IJzertekort symptomen

IJzer is gezond!

IJzer is een mineraal dat ons energie levert en een goede weerstand bevordert. Daarnaast zorgt het ervoor dat je lichaam afweerstoffen aanmaakt én dat schadelijke stoffen worden afgebroken. Ook vervult ijzer een belangrijk functie in de aanmaak van hemoglobine (zorgt voor zuurstoftransport in je lichaam).

Twee soorten ijzer

  • Heemijzer. Dat zit in dierlijke producten, zoals vlees, vis en gevogelte. Zo’n 25% van wat je aan heemijzer binnenkrijgt, wordt opgenomen.
  • Non-heemijzer. Eet u groente, fruit of noten? Dan krijgt u non-heemijzer binnen. Deze vorm van ijzer zit alleen in plantaardige ijzerbronnen. Nadeel: het lichaam neemt maar weinig non-heemijzer op (slechts 1 tot 10%). Aanbevolen wordt om fruit bij je brood te eten. Dan wordt het ijzer uit het brood beter opgenomen.

Hoeveel ijzer per dag nodig?

Vrouwen hebben over het algemeen meer ijzer nodig dan mannen (i.v.m. menstruatie, zwangerschap en het geven van borstvoeding). Gemiddeld heeft een vrouw (19-50 jaar) 15 milligram ijzer per dag nodig. Mannen van dezelfde leeftijd hebben slechts 9 milligram per dag nodig. Kinderen, jonger dan 9 jaar, hebben 8 tot 9 milligram ijzer per dag nodig. Bent u vegetariër? Dan heeft u 1,8 keer meer ijzer nodig dan vleeseters (omdat u alleen non-heemijzer binnenkrijgt). Let wel: teveel ijzer is ongezond (schadelijk voor de lever).

IJzertekort symptomen

Mocht u een ijzertekort hebben, dan kunt u last krijgen van de volgende ijzertekort symptomen:

  • vale huid
  • vermoeidheid
  • rusteloze benen
  • hoofdpijn
  • snel buiten adem
  • gejaagd gevoel

IJzertekort voorkomen?

Kom snel op krachten en eet ijzerhoudende voeding zoals vlees, peulvruchten en volkoren producten. Benieuwd in welke voedingsmiddelen het meeste ijzer zit? Bekijk deze top 15 ijzerhoudende voeding.

ijzerhoudende voeding