IJzerrijke voeding: top 15!


Last van vermoeidheid en weinig energie? Wellicht moet u vaker ijzerrijke voeding eten. IJzer is goed voor uw weerstand en een energiebooster! Vrouwen hebben dagelijks gemiddeld 15 mg ijzer nodig en mannen 9 mg. Benieuwd in welke producten het meeste ijzer zit? Bekijk de top 15!

15. Leverworst (1 portie): 0,5 mg ijzer

Op nummer 15 van de lijst ijzerrijke voeding staat leverworst. Leverworst bevat vrijwel geen koolhydraten en is rijk aan ijzer en vitamine A (onder andere goed voor de weerstand). Let wel: kinderen en zwangere vrouwen mogen niet veel leverworst eten, vanwege de hoge dosis vitamine A.

Leverworst

14. Noten (1 eetlepel): 0,6 mg ijzer

Een handje noten? Een heerlijk tussendoortje én erg gezond. Er zit veel ijzer in walnoten, cashewnoten, hazelnoten en pistachenoten. Ook zaden en pitten zijn ijzerrijke aanbevelers!

Noten

13. Groente gemiddeld (50 gram): 0,6 mg ijzer

“IJzer nodig? Eet spinazie.” Dat heeft u vast vaker gehoord. Spinazie bevat naar verhouding veel ijzer, maar ook in andere groenten zit dit belangrijke mineraal. Enkele aanraders: bietjes, asperges, zoete aardappels, rucola, broccoli, andijvie en boerenkool (perfect voor de winter!).

ijzerrijke groente

12. Kip (75 gram): 0,6 mg ijzer

Kip is een gezonde keuze: boordevol vitamines, eiwitten en mineralen (waaronder veel ijzer). Bovendien bevat het weinig verzadigd vet in vergelijking met andere vleessoorten. Lekker genieten!

Kip

11. Volkoren macaroni (50 gram): 0,6 mg ijzer

Eet u pasta bij het avondeten? In pasta zitten veel koolhydraten (belangrijke energieleverancier), vezels, eiwitten, vitamines én mineralen. IJzer zit voornamelijk in volkoren pastavarianten, bijvoorbeeld macaroni.

Volkoren macaroni

10. Bruine boterham: 0,6 mg ijzer

Bruinbrood bevat een goede dosis ijzer en is dus zeker een aanrader! Wel is het iets minder gezond dan volkoren brood. Waarom? Bruin brood wordt niet gemaakt van volkoren tarwemeel (in tegenstelling tot volkoren brood) en bevat daarom minder voedingsstoffen.

Bruine boterham

9. Fruit (1 portie): 0,8 mg ijzer

In fruit zitten plantaardige ijzers. Deze zijn gezond, maar uw lichaam neemt ze minder snel op dan dierlijke ijzers. Welk soort fruit is écht ijzerrijk? Vooral gedroogd fruit: dadels, vijgen en rozijnen. Maar ook vers fruit: watermeloen, zwarte bessen, abrikozen, perziken en pruimen.

Gedroogd fruit

8. Muesli (3 eetlepels): 0,8 mg ijzer

Inspiratie nodig voor het ontbijt? Niets gaat boven een schaaltje yoghurt met knapperige muesli. Niet alleen lekker, maar ook ijzerrijk. Eet smakelijk!

Muesli

7.Volkoren boterham: 0,9 mg ijzer

Volkoren brood, daar zit heel wat ijzer in. Eet een volkoren boterham en u krijgt 0,9 mg ijzer binnen.

Volkoren boterham

6. Peulvruchten (50 gram): 1 mg ijzer

Heeft u behoefte aan ijzerrijke voeding? Eet peulvruchten! Met name gedroogde bonen bevatten extra veel ijzer. Enkele aanbevelers: sojabonen, linzen, witte bonen, kikkererwten, sperziebonen en bruine bonen (op eigen risico).

Peulvruchten

5. Gekookt eitje: 1 mg ijzer

Eieren bevatten niet alleen eiwitten, maar ook veel ijzer. En een ei bevat slechts 75 calorieën. Goed voor de lijn!

Gekookt eitje

4. Snee roggebrood: 1,5 mg ijzer

Eet u geregeld roggebrood? Dan bent u gezond bezig. In roggebrood zitten veel vitamines en mineralen, waaronder ijzer. Daarnaast is roggebrood goed als u wat wilt afvallen: het zorgt langer voor verzadigd gevoel, waardoor u minder behoefte heeft aan tussendoortjes.

Snee roggebrood

3. Volkorengranen koek: 1,6 mg ijzer

Zoekt u een ijzerrijk tussendoortje? Neem een volkorengranen koek. Hierin zit niet alleen ijzer, maar ook calcium, vitamine B6 en voedingsvezels (goed voor de darmwerking).

Volkorengranen koek

2. Appelstroop (portie à 15 gram): 2,3 mg ijzer

’s Ochtends een boterham met appelstroop? Dat klinkt als een traktatie. Appelstroop is niet de meest gezonde keuze (suikerrijk), maar bevat wel veel ijzer. Tip: koop de gezondere variant appelstroop, namelijk die met fruitsuikers.

Appelstroop

1. Rood vlees (75 gram): 2,5 mg ijzer.

Op nummer 1 van ijzerrijke voedingsmiddelen staat rood vlees! Neem gerust een stukje rundvlees, lamsvlees en kalfsvlees: hierin zit gemiddeld 2,5 mg ijzer per portie. Let wel: het wordt zwangere vrouwen veelal afgeraden rood vlees te eten. Gelukkig zijn er andere ijzerrijke voedingsmiddelen in overvloed!

Rood vlees

Let u op uw gezondheid?

Promovendum biedt voordelige zorgverzekeringen met een uitstekende dekking. Benieuwd? Bereken uw premie in 1 minuut!