Hoofdpijn na sporten? 12 tips om het te voorkomen!


Heeft u wel eens knallende hoofdpijn na het sporten? Veel sportievelingen hebben er last van en dan voornamelijk vrouwen en hardlopers. Soms is de pijn zo erg, dat men overweegt helemaal te stoppen met sporten. Hoe ontstaat hoofdpijn na het sporten en wat kunt u ertegen doen?

hoofdpijn na sporten

Hoofdpijn na sporten

Na inspanning kunt u last krijgen van hoofdpijn, ook wel inspanningshoofdpijn genoemd. Het gaat om bonkende hoofdpijn (aan verschillende zijdes van het hoofd) die wel 24 uur kan aanhouden. In het ergste geval krijg je last van misselijkheid en braakneigingen. Stelregel: hoe zwaarder de inspanning, hoe groter de kans op hoofdpijn. Enkele mogelijk oorzaken van inspanningshoofdpijn:

  • Zuurstoftekort. Wanneer je sport, adem je sneller. Er wordt minder zuurstof in de hersenen afgegeven, waardoor er een zuurstoftekort ontstaat (Bohr-effect).
  • Te intensief gesport.
  • Verkeerde ademhaling (bijvoorbeeld tijdens krachttraining je adem inhouden).
  • Verkeerde houding (bijvoorbeeld een krampachtige aanspanning van de nekspieren).
  • Te weinig gegeten (lage bloedsuiker) of gedronken.
  • Nekwervels staan verkeerd (veroorzaakt door scheefstand bekken).
  • Sporten op grote hoogte (minder zuurstof beschikbaar in de bergen).
  • Oververhitting (warm weer/hoge temperaturen).

Wat te doen tegen hoofdpijn na sporten?

1. Veel drinken!
Drink vooraf, tijdens én na je work-out water. Sportdrank kan ook helpen. Tip: maak zelf isotone sportdrank. Dat is zo gedaan! Benodigdheden: 500 ml water, 1 tl zout, 1 tl citroensap en 3 el Agave siroop (natuurlijke suikers).

2. Eet koolhydraatrijk voedsel
Koolhydraten met een lage GI (glycemische index) zijn een must voor sporters. Het zorgt ervoor dat je energielevel snel omhoog gaat en vervolgens stabiel blijft. Eet voordat je gaat sporten bijvoorbeeld volkorenpasta (voor langdurige energie) en erna meteen een banaan.

Zorgverzekering 2020

Bereken in 1 minuut

3. Buiten sporten
Als je buiten sport, krijgen je hersenen meer zuurstof dan wanneer je binnen sport (dag hoofdpijn!).

4. Zout eten
Eet een paar zoute sticks na het sporten of drink een kop bouillonsoep. Door het zweten verlies je veel zout en zo vul je het zoutgehalte aan in je lichaam. Het is ook slim om een klein beetje zout toe te voegen in je bidon (voor tijdens je workout).

5. Zet een zonnebril op bij felle zon
Zonlicht kan namelijk hoofdpijn veroorzaken.

6. Sport niet wanneer het te warm is
Voorkom oververhitting en sport niet of op een rustig tempo wanneer het warmer is dan 25 graden Celsius.

7. Neem een magnesiumtablet voor én na het sporten
Je verliest veel mineralen als je zweet, waardoor een magnesiumtekort kan ontstaan. Dit veroorzaakt vaak hoofdpijn.

8. Ga naar een manueel therapeut of chiropractor
Wanneer hoofdpijn veroorzaakt wordt door nekwervels die verkeerd staan, heb je wellicht baat bij therapie.

9. Laat je fiets door een expert afstellen
Wanneer je hoofdpijn krijgt na het fietsen, kun je het beste de hoogte van je stuur en zadel laten afstellen door een expert. Zo voorkom je een verkeerde lichaamshouding (mogelijke veroorzaker van hoofdpijn).

10. Wissel van sport
Blijf je alsmaar hoofdpijn houden na het hardlopen? Wellicht is het beter om een andere sport (met minder schokbelasting) te proberen. Bijvoorbeeld zwemmen of fietsen.

11. Zorg voor de juiste ademhaling
Intensief aan het sporten? Adem uit op het moment dat je kracht zet. Zo krijg je genoeg zuurstof binnen.

12. Negeer uw hoofdpijn niet tijdens het sporten
Doe rustig aan als je hoofdpijn hebt. Gaat de pijn niet over? Doe een cooling-down en ‘call it a day’.

Wanneer naar de dokter?

Heeft u langer dan 24 uur na het sporten hoofdpijn? Raadpleeg dan uw huisarts. Probeer overigens niet te veel pijnstillers te slikken, want hierdoor kunt u nog meer hoofdpijn krijgen. Hopelijk helpen onze bovenstaande tips tegen inspanningshoofdpijn. Succes!

Wist u dat...

Promovendum voordelige verzekeringen biedt? Bekijk onze verzekeringen hier.