Gezond ontbijt top 5: havermout, quinoa of een eiwitrijk ontbijt?


In de ochtend zonder ontbijt de deur uit? Dat is als autorijden zonder brandstof of als schrijven met een lege pen. De juiste voedingsstoffen zijn belangrijk voor een goede start. Maar wat is een gezond ontbijt? Wij hebben een ‘gezond ontbijt top 5’ samengesteld.

Gezond ontbijt top 5

1. Havermout ontbijt

Is havermout gezond? Jazeker! Havermout bevat vitamine B1, fosfor, magnesium en veel vezels. Dat laatste is goed voor de spijsvertering. Bovendien is havermout goed voor de bloedsuikerspiegel en uw cholesterolgehalte. Havermout wordt vaak gegeten in combinatie met opgewarmde melk, fruit en noten. Een havermout ontbijt geeft lange tijd een verzadigd gevoel. Hierdoor grijpt u minder snel naar een tussendoortje.

2. Quinoa ontbijt

Wat is quinoa? Quinoa is heel gezond zaad afkomstig van een Zuid-Amerikaanse plant. Quinoa wordt beschouwd als hét glutenvrije superfood. Waarom? Het bevat veel vezels, eiwitten en mineralen. Hoe ziet een quinoa onbijt eruit? U kunt quinoa koken als rijst en samenvoegen in een schaaltje met appel, rozijnen en kaneel. Ook lekker erbij: een beetje siroop of honing. Er bestaan vele quinoa recepten voor een gezond ontbijt.

3. Yoghurt of kwark met fruit

Een schaaltje met yoghurt en cruesli. Dat is pas een gezond ontbijt, toch? Helaas niet echt. In cruesli zit veel extra suiker en vet. Het is daarom beter om cruesli te vervangen door fruit. Natuurlijk wilt u wel een verzadigd gevoel hebben. Meng daarom in de yoghurt of kwark wat lekkere noten, chiazaad én lijnzaad. Lijnzaad is een echte aanrader. Dit is namelijk ook nog eens goed voor de lijn, omdat het uw spijsvertering bevordert.

4. Ontbijt smoothie

Iedereen is dol op smoothies. Dus waarom niet een ‘ontbijt smoothie’? Het enige wat u nodig heeft: een blender, wat groente en fruit. Maak bijvoorbeeld een groene smoothie met een handjevol verse bladspinazie, stukjes banaan, kiwi en sinaasappel. Voeg er wat magere yoghurt of water bij. Even in de blender en voilá, u heeft een gezond ontbijt in een mum van tijd.

5. Een gezond ontbijt is een eitje

Bent u zo iemand die ’s ochtends weinig honger heeft? Eet dan een gekookt eitje. Een ei bevat belangrijke vitamines (B2, B12, E en D), aminozuren, ijzer en veel antioxidanten. Bovendien bevat een eitje slechts 75 kcal. Tip: eet een eitje op een volkoren cracker. Anders heeft u zo weer honger.

Welk gezond ontbijt kiest u?

Tot zover de ‘gezond ontbijt top 5’. Wat wordt het? Gaat u voor een havermout ontbijt, een eitwitrijk ontbijt of toch voor een quinoa ontbijt? U kunt natuurlijk ook variëren.

Interessant artikel? Delen mag!