tuinfeest

5 gezondheidsadviezen bij warm weer

Gepubliceerd op 23-07-2019
876 keer gelezen

Het is zomer! Maar met de temperaturen van komende dagen is het voor veel mensen te warm. Deze hitte is niet goed en kan zelfs gevaarlijk zijn. De komende dagen kun je door de extreme zonkracht beter niet lang in de zon zijn. Bovendien is het ook geen goed idee om té koude drankjes te drinken. Meer weten? Wij geven je 5 tips om de komende dagen verantwoord koel te blijven.

Koeltip 1: bescherm jezelf tegen de zon

Blijf zoveel mogelijk in de schaduw en draag een hoed of pet. Vergeet ook niet om je regelmatig in te smeren, ook in de schaduw kun je verbranden. Dit geldt zelfs als je morgen gewoon op kantoor zit en in de pauze een half uurtje gaat wandelen. Het RIVM verwacht de komende dagen zonkracht 7. Dit betekent dat je huid al binnen 15 minuten kan verbranden als je onbeschermd in de zon bent. De actuele UV kracht kan je vinden op de website van het KNMI.

 

Koeltip 2: blijf drinken, maar geen ijskoud water (en geen alcohol)

Veel drinken is goed. En met deze warmte verlang je waarschijnlijk naar een glas koud water met ijsklontjes. Maar dit werkt juist averechts! Het ijskoude water laat je lichaamstemperatuur misschien tijdelijk dalen, maar hierdoor zal je lichamelijke 'thermostaat' er juist voor zorgen dat je lichaamstemperatuur weer stijgt. Waardoor je het extra warm krijgt. Drink in plaats daarvan bijvoorbeeld lauwe kruidenthee. De hitte zorgt voor een tijdelijke verhoging van je temperatuur. En… je raadt het misschien al: hier zal je lichaam op reageren door snel de thermostaat lager te zetten.

 

Ook alcohol zorgt voor een hogere lichaamstemperatuur en droogt je daarnaast ook nog eens uit. Het liefst vermijden dus.

 

tips gezondheid warmte

 

Koeltip 3: sport binnen, vroeg of juist laat

Vanaf 30 graden is het belangrijk om voorzichtig te zijn als je buiten sport. Vooral als de luchtvochtigheid erg hoog is kan je klachten krijgen. Wil je toch sporten? Ga dan ’s ochtends vroeg als de temperatuur nog relatief laag is en het zonnetje niet te fel. ’s Avonds kan ook, maar op echt warme dagen blijft de temperatuur lang hoog. Een ander alternatief is natuurlijk kiezen voor de sportschool.

 

Koeltip 4: zoek verkoeling, maar check de waterkwaliteit

Ben je van plan de komende dagen in open water te gaan zwemmen? Kijk dan eerst even op de website zwemwater.nl of het water schoon is. Een groot aantal zwemplassen en riviertjes kampt met warme temperaturen met blauwalg. Dit is een bacterie die zorgt voor misselijkheid, buikpijn en diarree. Jezelf koel houden is wél een goed idee. Maak je gezicht, hals en polsen regelmatig even nat.

 

Koeltip 5: houd elkaar in de gaten

Met warm weer kan je last krijgen van oververhitting of een zonnesteek. Wees dus extra alert op symptomen als vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid en hoofdpijn. Ook kunnen door uitdroging kramp, misselijkheid, uitputting, flauwte en bewusteloosheid ontstaan. Houd jezelf, maar ook elkaar daarom goed in de gaten. Let extra goed op bij ouderen, kinderen en chronisch zieken.

 

Last van klachten? Neem dan altijd even contact op met je huisarts. Fijne en veilige zomerdagen!

Nooit meer iets missen?

Ontvang per e-mail het laatste nieuws, handige tips, voordelen, acties en meer!
 

Contact

Chat Bel Mail