Mensen in keuken

Zorgkosten declareren: zo werkt het

Wat als jouw zorgverlener de zorgkosten niet direct bij ons indient, maar je zelf de rekening van de zorgverlener krijgt? Wij leggen je stap voor stap uit hoe je jouw zorgkosten indient via Mijn Promovendum.

Zorgverzekering 2022

Deze pagina gaat over 2021. Vanaf 2022 kan je voor jouw zorgverzekering terecht bij VGZ. Ga naar de VGZ website.

Krijg je zelf de rekening? Dan gaat het waarschijnlijk om zorgkosten die onder jouw aanvullende zorgverzekering vallen. Bijvoorbeeld vaccinaties of anticonceptie. Het kan ook voorkomen dat een zorgverlener geen afspraken met ons heeft gemaakt. Wanneer je recht hebt op een vergoeding vanuit jouw zorgverzekering, kan je deze rekening gewoon bij ons indienen.

Zorgnota controleren op laptop

Zo declareer je zorgkosten

Je kan jouw zorgkosten op twee manieren indienen: online via Mijn Promovendum of per post. Goed om te weten: zorgkosten kan je tot maximaal drie jaar na notadatum bij ons indienen.

Online declareren via Mijn Promovendum

Zo dien je online jouw zorgkosten in

Via onze beveiligde online omgeving kan je jouw zorgkosten indienen. Hieronder lees je stap voor stap hoe je jouw zorgkosten indient.

mijn-promovendum-nl_inloggen

Stap 1: Log in op Mijn Promovendum

Log in op Mijn Promovendum. Ben je jouw wachtwoord vergeten of heb je nog geen wachtwoord? Klik dan op ‘Wachtwoord aanvragen’. Je krijgt dan een nieuw wachtwoord per mail.

Afbeelding Mijn Promovendum

Stap 2: Klik op Zorg en hierna op 'Zorgkosten indienen'

Kies voor Nederland. Wil je een buitenlandse zorgnota indienen? Lees meer over buitenlandse nota's.

Afbeelding Mijn Promovendum

Stap 3: Vul de gevraagde gegevens in

Vul de gegevens in van de verzekerde en de zorgnota. Staat er geen notanummer of factuurnummer op de nota? Of twijfel je welk nummer dit is? Dan hoef je deze niet in te vullen.

Afbeelding Mijn Promovendum

Stap 4: Voeg een foto of scan van de nota toe

Tips voor het maken van een foto, scan of screenshot:

  • Gebruik de originele nota en geen kopie of betalingsherinnering.
  • Zorg dat alle informatie zichtbaar is.
  • Zorg dat het bestand niet groter is dan 5 MB. Zet eventueel de resolutie van je camera lager of maak een printscreen.
  • Maak je een foto? Zorg dan voor daglicht, zo is de foto scherp en goed leesbaar.
Afbeelding Mijn Promovendum

Stap 5: Klik op 'Zorgkosten indienen'

Je krijgt van ons direct een bevestiging van jouw declaratie per e-mail.

Per post declareren

Zo dien je per post jouw zorgkosten in

Natuurlijk is het ook mogelijk om jouw zorgkosten per post bij ons in te dienen. Buitenlandse zorgnota’s kan je alleen per post indienen.

 

  • Stap 1: Download en print het Declaratieformulier zorgkosten binnenland. Je vindt dit formulier bij onze downloads.
  • Stap 2: Pak de nota erbij en vul het formulier aan de hand hiervan in.
  • Stap 3: Doe het declaratieformulier samen met de originele nota in een envelop. Bewaar zelf een kopie van de nota.
  • Stap 4: Stuur dit op naar: Promovendum, Postbus 148, 8200 AC Lelystad.
Doktersapparatuur

Declaratie ingediend, en dan?

Wij gaan direct voor je aan de slag! We kijken eerst of de door jou ingediende zorg verzekerd is op je basisverzekering of aanvullende verzekering. Ook kijken we of er een contract is met de zorgverlener. Dit kan invloed hebben op de vergoeding.

“Wij handelen declaraties binnen 10 werkdagen af.”

Envelop icoon

Binnen 10 werkdagen reactie

Binnen 10 werkdagen krijg je een mail over de declaratie met daarbij een vergoedingenoverzicht. Je krijgt dit bericht op het e-mailadres dat bij ons bekend is. Hierin lees je of je de declaratie vergoed krijgt.

 

Wanneer een declaratie wordt vergoed, lees je hoe hoog de vergoeding is en of je eventueel zelf nog eigen risico of een eigen bijdrage betaalt. We vragen je declaraties minimaal drie jaar te bewaren. Ook als ze al voor jou zijn vergoed.

Vraagteken icoon

Nota niet volledig of niet duidelijk?

Soms komt het voor dat je declaratie is afgewezen. Dit terwijl je vanuit jouw zorgverzekering wel dekking hebt voor de zorgkosten. Vaak is dit omdat de ingediende nota niet goed leesbaar is, of omdat er informatie ontbreekt.

 

Wij kijken graag met je mee waarom de declaratie is afgewezen, bel 078 648 13 00. Hierna vragen we je om de declaratie (met een nieuwe nota) opnieuw in te dienen via Mijn Promovendum.

Mensen met kleurrijke kleding

Vragen? Stel ze aan ons!

Heb je nog vragen of het declareren van jouw zorgnota? Ons Serviceteam staat voor je klaar, bel 078 648 13 00. Zij helpen je graag!

Deze informatiepagina is zorgvuldig samengesteld. Er kunnen echter geen rechten aan worden ontleend. Meer weten? Bekijk de uitgebreide voorwaarden.

Contact

Chat Bel Mail