
Wachtlijstbemiddeling
Wanneer je wordt doorverwezen voor een behandeling, wil je graag zo snel mogelijk geholpen worden. Helaas is dat niet altijd mogelijk. Je komt dan op een wachtlijst te staan. Moet je te lang wachten voor een behandeling of opname? Dan kun je contact met ons opnemen voor wachtlijstbemiddeling. Onze zorgadviseurs zoeken voor je uit of je ergens anders sneller geholpen kunt worden.
Wachtlijstbemiddeling tijdens corona
Corona vraagt veel van de zorg in Nederland. Dat is je vast niet ontgaan. Daarom hebben zorgverleners de afgelopen maanden veel niet-spoedeisende afspraken en behandelingen afgezegd. Inmiddels is de reguliere zorg langzaam weer opgestart. In welke volgorde de zorg wordt opgepakt, wordt landelijk gecoördineerd. Heb je hier vragen over? Dan adviseren we je om te wachten op meer informatie van jouw huidige zorgverlener.
Voor welke zorg is wachtlijstbemiddeling mogelijk?
Je kunt wachtlijstbemiddeling inschakelen voor planbare zorg, zoals:
- Een niet-acute afspraak bij een medisch specialist in het ziekenhuis
- Onderzoeken (diagnostiek)
- Niet-spoedeisende opname in een ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum
- Dagbehandeling
- Behandeling geestelijke gezondheidszorg (GGZ)
- Wijkverpleging
Je kunt gebruikmaken van wachtlijstbemiddeling, wanneer:
- De wachttijd langer is dan de aanvaardbare wachttijden in de zorg.
- Je klant bent bij Promovendum.
Wil je weten wat de maximaal aanvaardbare wachttijden zijn in de zorg? Alle aanvaardbare wachttijden per behandeling (Treeknorm) vind je terug in deze veelgestelde vraag.
Wachtlijstbemiddeling aanvragen
Je kunt wachtlijstbemiddeling op twee manieren bij ons aanvragen:
Wat gaan wij voor je doen
Na ontvangst van jouw aanvraag gaan wij voor je aan de slag. Hiervoor nemen wij contact op met verschillende zorgaanbieders, om te kijken waar je sneller terecht kunt. Eerst zoeken wij in jouw regio, daarna in heel Nederland. Lukt het niet in Nederland? Dan kijken wij vervolgens naar de mogelijkheden in België of Duitsland. Uiteraard nemen wij contact met je op om de mogelijkheden te bespreken. Je beslist zelf wat je doet.
Belangrijk om rekening mee te houden
- Bepaalde behandelingen kunnen niet in elk ziekenhuis worden uitgevoerd. En soms is wachtlijstbemiddeling om bepaalde (medisch inhoudelijke of praktische) redenen niet mogelijk.
- De reistijd naar een ander ziekenhuis is over het algemeen langer en reiskosten worden niet vergoed.
- Voor behandelingen in het buitenland heb je eerst toestemming van ons nodig.

Neem contact op met onze zorgadviseurs
Neem contact op
Of bel: 078 648 13 00