mensen in keuken

Wachtlijstbemiddeling

Wanneer je wordt doorverwezen voor een behandeling, wil je graag zo snel mogelijk geholpen worden. Helaas is dat niet altijd mogelijk. Je komt dan op een wachtlijst te staan. Moet je te lang wachten voor een behandeling of opname? Dan kun je contact met ons opnemen voor wachtlijstbemiddeling. Onze zorgadviseurs zoeken voor je uit of je ergens anders sneller geholpen kunt worden.

Wachtlijstbemiddeling tijdens corona

Corona vraagt veel van de zorg in Nederland. Dat is je vast niet ontgaan. Daarom hebben zorgverleners de afgelopen maanden veel niet-spoedeisende afspraken en behandelingen afgezegd. Inmiddels is de reguliere zorg langzaam weer opgestart. In welke volgorde de zorg wordt opgepakt, wordt landelijk gecoördineerd. Heb je hier vragen over? Dan adviseren we je om te wachten op meer informatie van jouw huidige zorgverlener.

Voor welke zorg is wachtlijstbemiddeling mogelijk?

Je kunt wachtlijstbemiddeling inschakelen voor planbare zorg, zoals:

  • Een niet-acute afspraak bij een medisch specialist in het ziekenhuis
  • Onderzoeken (diagnostiek)
  • Niet-spoedeisende opname in een ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum
  • Dagbehandeling
  • Behandeling geestelijke gezondheidszorg (GGZ)
  • Wijkverpleging

Je kunt gebruikmaken van wachtlijstbemiddeling, wanneer:

  • De wachttijd langer is dan de aanvaardbare wachttijden in de zorg.
  • Je klant bent bij Promovendum.

Wil je weten wat de maximaal aanvaardbare wachttijden zijn in de zorg? Alle aanvaardbare wachttijden per behandeling (Treeknorm) vind je terug in deze veelgestelde vraag.

Wachtlijstbemiddeling aanvragen

Je kunt wachtlijstbemiddeling op twee manieren bij ons aanvragen: 

A4 tekst icoon

1. Online wachtlijstbemiddeling aanvragen

Vraag wachtlijstbemiddeling aan via ons online formulier. Onze zorgadviseurs nemen zo snel mogelijk contact met je op om jouw aanvraag door te nemen.

 

Wachtlijstbemiddeling aanvragen

 

Telefoon icoon

2. Telefonisch wachtlijstbemiddeling aanvragen

Neem voor persoonlijk advies contact op met onze zorgadviseurs via: 078 648 13 00. Wij kijken dan samen met je of wachtlijstbemiddeling mogelijk is.

Wat gaan wij voor je doen

Na ontvangst van jouw aanvraag gaan wij voor je aan de slag. Hiervoor nemen wij contact op met verschillende zorgaanbieders, om te kijken waar je sneller terecht kunt. Eerst zoeken wij in jouw regio, daarna in heel Nederland. Lukt het niet in Nederland? Dan kijken wij vervolgens naar de mogelijkheden in België of Duitsland. Uiteraard nemen wij contact met je op om de mogelijkheden te bespreken. Je beslist zelf wat je doet.

 

Belangrijk om rekening mee te houden

  • Bepaalde behandelingen kunnen niet in elk ziekenhuis worden uitgevoerd. En soms is wachtlijstbemiddeling om bepaalde (medisch inhoudelijke of praktische) redenen niet mogelijk.
  • De reistijd naar een ander ziekenhuis is over het algemeen langer en reiskosten worden niet vergoed.
  • Voor behandelingen in het buitenland heb je eerst toestemming van ons nodig.
Mensen met kleurrijke kleding

Neem contact op met onze zorgadviseurs

Contact

Chat Bel Mail