Watermeloen gezond? 5x gezonder dan u denkt!


Een koude watermeloen eten op een hete dag? Heerlijk verfrissend! Maar zitten er eigenlijk voedingswaarden in watermeloen,? Goed nieuws: watermeloen is niet alleen een waterkanon, maar ook hartstikke gezond! Waarom watermeloen gezond is? We zetten het voor u op een rij.

Watermeloen gezond

1. Verrassend veel voedingsstoffen!

Een watermeloen heet niet voor niets watermeloen: het bestaat voor 95% uit water! Maar daarnaast bevat het onder andere ook ijzer, vezels, kalium, vitamine C, lycopeen en bètacaroteen. Bètacaroteen is een antioxidant: deze beschermt de lichaamscellen tegen schadelijke invloeden. Bovendien wordt bètacaroteen omgezet in vitamine A: goed voor uw huid, haar en ogen!

2. Proteïne-pitjes, gooi ze niet weg!

Lekker zo’n watermeloen, maar al die zwarte pitjes zijn lastig. Vaak worden ze met veel moeite (lees: met chirurgische precisie) verwijderd en verdwijnen ze linea recta in de prullenbak. Zonde! Watermeloenpitjes bestaan namelijk voor 35% uit proteïne en zitten boordevol met vitaminen en mineralen. Tip: rooster ze en gebruik ze in salades, granola of als lekkere snack Zo worden ze vaak gegeten in Azië.

3. Goed voor de lijn

Watermeloen is goed voor uw lijn: het werkt vochtafdrijvend, er zitten weinig calorieën in (slechts 37 per 100 gram) én u krijgt er een vol gevoel van (dag snackgedrag!). Perfect voor de lijn dus!

Voordelige zorgverzekering in 2020?

Bereken in 1 minuut

4. Lycopeen, een krachtig antioxidant

Watermeloen zit vol met lycopeen. Dit is een zeer krachtige antioxidant die helpt beschermen tegen kanker en hart- en vaatziekten. Maar dat niet alleen! Zwangere vrouwen opgelet: Amerikaans onderzoek heeft aangetoond dat een hoog gehalte van lycopeen de kans op zwangerschapsvergiftiging met 40% verminderd! Ook goed om te weten: lycopeen wordt het best opgenomen in het lichaam na een vettere maaltijd (bijv. met olijfolie, feta of zalm).

5. Betere bloeddruk

Waarom watermeloen gezond is? Het bevat de essentiële aminozuren arginine en citrulline. Deze helpen bij de opbouw van stikstofmonoxide (NO). Deze stof verlaagt de bloeddruk en helpt ter bescherming van hartinfarcten. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat als men 3 weken lang bij elke maaltijd een glas watermeloensap drinkt, de hoeveelheid arginine in het bloed met 22% toeneemt. Proost!

Kortom: genoeg argumenten waarom watermeloen gezond is. Waar wacht u nog op? Haal een joekel van een meloen in huis en ga (nóg) gezonder het leven door!

Interessant artikel? Delen mag!