Sportblessures door goede voornemens 2014


‘Ja, in 2014 ga ik écht meer sporten!’ Januari is de maand van de goede voornemens. Voornemens die te vroeg stranden (helaas!) of juist wel gerealiseerd worden (chapeau!). Maar sommige Nederlanders zijn té fanatiek. Dat weten de fysiotherapeuten als geen ander. Zij zagen het aantal sportblessures deze maand in rap tempo stijgen. Het Koninklijk Nederlands Genootschap van Fysiotherapeuten trekt aan de bel.

Beginnende sporter is erg blessuregevoelig

Fysiotherapeuten hebben momenteel hun handen vol aan mensen die te hard van stapel liepen. Die na lange tijd niets doen te hard gingen sporten. Met sportblessures tot gevolg. De meest sportblessures worden veroorzaakt door een overbelasting van ongetrainde pezen. Uit ruim 20.000 ervaringen van fysiotherapeuten blijkt dat beginnende sporters erg blessuregevoelig zijn. Als ze het sporten niet goed opbouwen, dan hebben ze zoblessure te pakken. En dan zakt vaak meteen de moed in de (sport)schoenen, waardoor ze het sporten helemaal opgeven. Dag goede voornemens 2014!

sportblessures goede voornemens 2014

Aantal sportblessures in Nederland

Beginnende sporters kunnen blessures oplopen, maargevorderdensportersnatuurlijkook! Jaarlijks lopen ongeveer 3,5 miljoen Nederlanders een sportblessure op. Zo’n 1,5 miljoen geblesseerden gaan voor een medische behandeling naar een huisarts of fysiotherapeut.

Top 10 meest voorkomende sportblessures

Speelt u tennis, hockey of voetbal? Of gaat u regelmatig hardlopen? Binnen deze sporten is de kans groter dat u een blessure oploopt. Maar welke sportblessures komen het meest voor? De top 10 meest voorkomende sportletsels:

  1.   Enkelverzwikking
  2.   Achillespeesblessure
  3.   Hamstringblessure
  4.   Liesblessure
  5.   Shin splint
  6.   Tenniselleboog
  7.   Golferselleboog
  8.   Zweepslag
  9.   Kniebandletsel
  10.   Rugklachten

Deze blessurepreventie werkt écht

Sporten is gezond, maar die blessureszijneen vervelende bijkomstigheid. Daarom kunt u zebeter maar voorkomen. Veiligheid.nl heeft onderzoek gedaan naar welke blessurepreventie écht werkt. Een greep uit de meesteffectieve maatregelen:

  • Een goede warming-up. Een warming-up wordt sterk aanbevolen om spier- en peesblessures te voorkomen. Een cooling down is minder belangrijk, hiervan is de effectiviteit onbekend.
  • Geleidelijke trainingsopbouw. Loop niet te hard van stapel, maar bouw uw conditie geleidelijk aan op.
  • Goede sportschoenen. Met de juiste sportschoenen voorkomt u geleidelijk ontstane sportblessures aan uw knie, onderbeen, achillespees en voet. Kies schoenen die goed passen. Met een stevige hiel en een goede schokdempende werking. Verder moeten ze ook goed zijn afgestemd op de ondergrond. Daarnaast helpeninlegzolen ookgoed tegen blessures die geleidelijk aan ontstaan.
  • Beschermingsmaterialen. Gebruik de juiste beschermingsmaterialen. Heeft u zwakke enkels? Gebruik een enkelbrace. Ook helmen en polsbeschermers zijn belangrijk ter blessurepreventie. Welke beschermingsmaterialen u nodig heeft is afhankelijk van het type sport dat u beoefent.

Blijf op de hoogte

Promovendum wenst u een sportief en gezond jaar toe!

Gerelateerd: Meest voorkomende wintersportblessures

Interessant artikel? Delen mag!