tuinfeest

Gezonde traktaties school: 5 leuke traktatie ideeën!

Gepubliceerd op 18-03-2015
541 keer gelezen

Je kind is jarig. Tijd om te trakteren! Wil je het liefst iets gezonds meegeven, met weinig calorieën en suiker? Wij trakteren je op 5 overheerlijke, gezonde traktaties voor op school!

1. Fruitlolly met chocolade

Benodigdheden: 3 bananen, 4 kiwi’s, 30 satéprikkers, 200 gram pure chocolade

 

Van deze fruitlolly worden kinderen hartstikke blij! Hij is ook heel eenvoudig klaar te maken: snijd plakjes kiwi en banaan. Smelt vervolgens 200 gram pure chocolade (de gezondste chocoladevariant) in een pan. Prik een stukje fruit aan een saté prikker en doop het in de chocolade. Voilà: je hebt een feestelijke én gezonde kindertraktatie.

 

Gezonde traktatie fruit met pure chocolade

 

 

2. Meloenschip

Benodigdheden (30 stuks): 5 rijpe meloenen, gekleurde vellen papier, 30 satéprikkers + servetjes

 

Wil je graag een creatieve kindertraktatie? Deze gezonde traktatie is erg leuk en makkelijk om te maken. Snijd de meloenen in 6 parten en verwijder de zaadjes. Knip vervolgens uit de gekleurde vellen papier een zeilvorm. Schrijf de naam van je kind erop en de leeftijd. Het ‘zeil’ plak je vervolgens op de satéprikker en je hebt een meloenschip! Uiteraard kun je het geheel opleuken met wat extra fruit en gekleurd lint. Dat wordt smullen!

 

Gezonde traktatie meloen

 

3. Feestmuts met appelchips

Benodigdheden (30 stuks): 12 appels, 30 gekleurde feestmutsen, kaneel

 

Chips trakteren? Niet echt gezond! Tip: maak appelchips, een gezonde traktatie en helemaal niet moeilijk om te bereiden! Leg bakpapier op een bakplaat. Snijd de appels in hele dunne plakjes (met schil) en bestrooi ze flink met kaneel. Zet de oven op 95 graden en schuif de appelchips erin. Na een uur trek je ze los van het papier en stop je ze terug in de oven. Als de appels heerlijk knapperig zijn, zijn ze klaar (na ongeveer 2 uur)! Pak de feestmutsjes en vul de zakjes met appelchips!

 

Gezonde traktatie appelchips

 

 

4. Banaanpannenkoekje op een stokje

Benodigdheden (30 stuks): 10 eieren, 5 rijpe bananen, kaneel en kleine papieren foto’s van de jarige

 

Deze kindertraktatie is heel gezond en makkelijk om te maken. Prak de bananen en mix deze met de eieren. Een beetje olie in de pan en wat beslag erin doen. Bak het pannenkoekje aan beide kanten bruin en snijd deze in reepjes. Die reepjes rol je op en doe je aan een prikker. De prikker zelf kun je opleuken met een foto van de jarige. Die kun je mooi op de bovenkant van de prikker plakken.

 

Gezonde traktatie banaanpannenkoekjes

 

5. Stoplicht fruitijs

Benodigdheden (28 stuks): 28 plastic ijsvormpjes, 1000 gram frambozen, 3,5 mango, 14 kiwi’s, staafmixer

 

Inspiratie nodig voor een verkoelende, gezonde traktatie? Maak ‘stoplicht ijs’ van écht fruit! Maak de frambozen, mango en kiwi’s schoon en doe ze in aparte bakjes. Pureer het fruit met een staafmixer en doe het sap per fruitsoort in een apart schenkkannetje. Zet de stokjes in de ijsvormpjes en vul deze 1/3 met de gepureerde frambozen. Wacht tot deze laag bevroren is en voeg daarna een volgende laag met mango toe (1/3 van het vormpje). Na ongeveer een uur is ook deze laag bevroren. Daarna kun je de laatste kiwi-laag toevoegen en klaar is je gezonde traktatie. Zonder toegevoegde suikers en stoffen!

 

Gezonde traktatie waterijsje

 

Uiteraard kun je de hoeveelheid traktaties aanpassen naar het aantal kinderen in de klas of op de sportclub. Let wel: wanneer je een traktatie meegeeft voor kleine kinderen (groep 1 t/m 5), kun je het beste de scherpe uiteinde van de satéprikkers eraf knippen. Dat is veiliger. Welke van bovenstaande gezonde traktaties ga je maken?

 

Een laatste tip!

Wil je je gezin voordelig én goed verzekeren? Kijk eens bij Promovendum.

Nooit meer iets missen?

Ontvang per e-mail het laatste nieuws, handige tips, voordelen, acties en meer!
 

Contact

Chat Bel Mail