Waarom krijg ik nu pas de rekening van mijn eigen risico?

Het is mogelijk dat u van ons een rekening krijgt voor zorgkosten die u geruime tijd terug heeft gemaakt. Deze kosten worden verrekend met uw eigen risico. Waarom gebeurt dit nu pas?

Het ziekenhuis stuurt ons pas na het zorgtraject de rekening

Een voorbeeld: u heeft uw pols gebroken en moet naar het ziekenhuis. U krijgt een gesprek met een medisch specialist, er wordt een foto gemaakt en helaas moet u geopereerd worden. Tot slot volgt er na een aantal weken een controleafspraak. Eerder stonden al deze behandelingen apart op de rekening. Tegenwoordig horen ze gezamenlijk tot één administratieve code: de diagnosebehandelcombinatie (DBC). Een DBC staat voor het gehele zorgtraject wat u doorloopt als gevolg van uw klacht of aandoening. Pas nadat de DBC is afgesloten, stuurt het ziekenhuis ons de rekening. Meer informatie over de DBC vindt u hier.

Maximale duur DBC

De maximale duur van een DBC is 120 dagen. Hierna stuurt het ziekenhuis ons pas de rekening. Wij behandelen deze en berekenen of u nog een bedrag aan eigen risico moet betalen. Daarom kan het enige tijd duren voordat u hiervoor van ons de rekening krijgt.

Let op

Bovenstaande kan ook gaan over het eigen risico van een eerder kalenderjaar. Is uw zorgtraject (en dus uw DBC) in 2019 gestart en sluit het traject in 2020? Dan krijgt u in 2020 de rekening, maar betaalt u uw eigen risico van 2019 (als u dit nog niet had verbruikt). Wij gaan namelijk uit van de startdatum van de behandeling en die ligt in dit geval in 2019.

Bent u benieuwd hoeveel eigen risico u al verbruikt heeft? Op Mijn Promovendum ziet u de actuele stand en een overzicht van uw zorgdeclaraties.

Was deze informatie nuttig?
Hartelijk dank voor het geven van uw feedback.
Op welke manier kunnen wij de informatie op deze pagina verbeteren?

Hartelijk dank voor uw reactie. Wij gaan onderzoeken of wij uw suggestie kunnen implementeren.

Wilt u graag een medewerker spreken, laat dan hieronder uw gegevens achter.

Naam
Telefoon
E-mail

Hartelijk dank voor uw e-mail. Wij hebben uw vraag of opmerking goed ontvangen.

Wat gaan wij nu voor u doen?

  • Wij leggen uw vraag of opmerking voor aan onze gespecialiseerde medewerkers.
  • Vervolgens nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.
  • Hebt u tussentijds vragen? Bel: 078 648 13 00. Wij beantwoorden uw vragen direct.

Vriendelijke groet,
Uw serviceteam van Promovendum

Wilt u een écht goede zorgverzekering?

Kies voor een lage zorgpremie én de kwaliteit van Promovendum. Benieuwd?


Bereken in 1 minuut
Meer informatie?

U kunt de voorwaarden van onze zorgverzekering eenvoudig online inzien.


Voorwaarden bekijken