Wat zijn de aanvaardbare wachttijden volgens de Treeknorm?

De Treeknorm beschrijft de maximaal aanvaardbare wachttijden binnen de zorg. Wordt u niet binnen deze tijd geholpen? Dan is er een te lange wachttijd.

Medicijnen

Binnen 1 werkdag kunt u uw medicijnen ophalen bij de apotheek.

Huisarts

In 80% van de gevallen kunt u binnen 2 werkdagen naar uw huisarts. De maximale wachttijd is 3 werkdagen. Voor spoedeisende hulp kunt u direct naar uw huisarts.

Paramedisch hulpverlener

Binnen 1 week kunt u naar uw paramedisch hulpverlener (bijvoorbeeld fysiotherapeut of logopedist).

Eerste gesprek in het ziekenhuis

In 80% van de gevallen kunt u binnen 3 weken naar het ziekenhuis voor een eerste gesprek. De maximale wachttijd is 4 weken. Voor spoedeisende hulp kunt u direct naar het ziekenhuis.

Diagnose of indicatie

In 80% van de gevallen heeft u binnen 3 weken toegang tot zorg om tot een indicatie of diagnose te komen. De maximale wachttijd is 4 weken.

Mondzorg

Binnen 3 weken kunt u voor een eerste gesprek naar bijvoorbeeld uw tandarts of orthodontist. Binnen 3 weken kunt u op bezoek voor een behandeling. Bij spoedeisende mondzorg wordt u binnen 1 uur geholpen.

Polikliniek

In 80% van de gevallen kunt u binnen 4 weken naar het ziekenhuis voor een behandeling op de polikliniek waarvoor geen opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 6 weken.

Opname ziekenhuis

In 80% van de gevallen kunt u binnen 5 weken naar het ziekenhuis voor een behandeling waarvoor een opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 7 weken.

Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ)

  • Maximale wachttijd bij aanmelding: 4 weken.
  • Maximale wachttijd tussen aanmelding en beoordeling: 4 weken.
  • Maximale wachttijd tussen beoordeling en ambulante behandeling: 6 weken.
  • Maximale wachttijd tussen beoordeling en intramurale behandeling: 7 weken.

Verpleging en verzorging

  • Verpleging 6 weken.
  • Verzorging 13 weken.
  • Thuiszorg 6 weken.

Wordt u niet binnen de Treeknorm geholpen? Dan kunt u ons om hulp vragen. Lees meer over wachtlijstbemiddeling.

Was deze informatie nuttig?
Hartelijk dank voor het geven van uw feedback.
Op welke manier kunnen wij de informatie op deze pagina verbeteren?

Hartelijk dank voor uw reactie. Wij gaan onderzoeken of wij uw suggestie kunnen implementeren.

Wilt u graag een medewerker spreken, laat dan hieronder uw gegevens achter.

Naam
Telefoon
E-mail

Hartelijk dank voor uw e-mail. Wij hebben uw vraag of opmerking goed ontvangen.

Wat gaan wij nu voor u doen?

  • Wij leggen uw vraag of opmerking voor aan onze gespecialiseerde medewerkers.
  • Vervolgens nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.
  • Hebt u tussentijds vragen? Bel: 078 648 13 00. Wij beantwoorden uw vragen direct.

Vriendelijke groet,
Uw serviceteam van Promovendum

Ga voor een lage zorgpremie én kwaliteit

Kies in 2019 voor de zeer voordelige zorgverzekering van Promovendum, met uitgebereide dekking.


Bereken uw premie
Meer informatie?

U kunt de voorwaarden van onze zorgverzekering eenvoudig online inzien.


Voorwaarden bekijken