mensen in keuken

5 meestgestelde vragen over de zorgverzekering

Binnenkort krijg je de nieuwe premie voor jouw zorgverzekering in 2022 en kun je jouw verzekering aanpassen voor volgend jaar. We kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt. Wij hebben de 5 meestgestelde vragen voor jou op een rijtje gezet. Deze hebben wij gesplitst in de reguliere zorgverzekering en de studentenzorgverzekering.

5 meestgestelde vragen (reguliere polis)

  • Wanneer hoor ik meer over mijn zorgverzekering in 2022?
    Op 12 november worden alle premies bekend gemaakt. Tegen die tijd krijg jij bericht van VGZ.
  • Wat zijn aanvaardbare wachttijden in de zorg?
    De Treeknorm beschrijft de maximaal aanvaardbare wachttijden binnen de zorg. Word je niet binnen deze tijd geholpen? Dan is er een te lange wachttijd. Benieuwd wat de wachttijden zijn voor een specifieke zorgsoort? Lees meer informatie.
  • Wat is de vergoeding voor fysiotherapie?
    Fysiotherapie krijg je vergoed vanuit je basisverzekering (bij een chronische indicatie) of aanvullende verzekering. Benieuwd wat voor jou geldt? Meer informatie. Let wel, dit is nog een vergoedingenoverzicht van 2021. Meer informatie over de vergoeding in 2022, ontvang je in november.

  • Wat zijn terhandstellingskosten?
    Als je bij de apotheek een medicijn ophaalt, betaal je ook voor de service. Dit noemen we terhandstellingskosten. Voor elk medicijn betaal je altijd ‘standaard terhandstelling’. Ook kan de apotheek kosten in rekening brengen voor een begeleidingsgesprek. Wil je hier meer informatie over? Lees meer informatie.
  • Wat krijg ik vergoed als ik naar een niet-gecontracteerde zorgverlener ga?
    Je krijgt geen volledige vergoeding wanneer je naar een zorgverlener gaat waar geen contract mee is afgesloten. Gemiddeld krijg je 80% van de gemiddeld gecontracteerde tarieven. Zit de zorgverlener daar ver boven? Dan kunnen de kosten erg hoog op lopen. Wil je weten wat verder de nadelen zijn? Lees meer informatie.

Op 12 november worden alle premies bekend gemaakt. Tegen die tijd krijg jij bericht van VGZ.

5 meestgestelde vragen (studentenpolis)

  • Wat zijn terhandstellingskosten? 
    Als je bij de apotheek een medicijn ophaalt, betaal je ook voor de service. Dit noemen we terhandstellingskosten. Voor elk medicijn betaal je altijd standaard terhandstelling. Ook kan de apotheek kosten rekenen voor een begeleidingsgesprek. Lees meer informatie.
  • Mijn behandeling loopt volgend jaar nog door, betaal ik dan twee keer eigen risico?
    Ziekenhuizen werken niet met losse behandelingen die ze bij ons indienen. Zij declareren per traject. Dit traject heet een Diagnose Behandel Combinatie (DBC). Om te bepalen over welk jaar je eigen risico betaalt, kijken we naar de startdatum van het DBC. Lees meer informatie.
  • Wat is de vergoeding voor een psycholoog?
    De vergoeding van een psycholoog valt onder Geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Er is hier een verwijzing voor nodig. Sommige behandelingen vallen niet onder de vergoeding. Meer weten? Lees meer informatie.

  • Krijg ik een vergoeding voor lenzen en brillen?
    De vergoeding van lenzen en brillen zit opgenomen in een aanvullende verzekering. De dekking van de aanvullende verzekeringen in 2022 is op dit moment nog niet bekend. Hier hoor je in november meer over. Bij medische noodzaak (specifieke oogaandoeningen) is er een vergoeding vanuit de basisverzekering mogelijk. Meer informatie? Lees meer informatie.
  • Ik ben zwanger, wat moet ik regelen?
    Ons advies is om uiterlijk de 4e maand van jouw zwangerschap jezelf in te schrijven bij een kraambureau. Ook heb je misschien recht op een gratis kraampakket. Dit zit dan opgenomen in jouw aanvullende verzekering. Wil je weten wat andere belangrijke vergoedingen zijn? Lees meer informatie.

Let wel, dit zijn nog vergoedingoverzichten van 2021. Meer informatie over de vergoeding in 2022, ontvang je in november.

Contact

Chat Bel Mail