Waarom ontvang ik nu pas een rekening van mijn eigen risico?

Wanneer je een tijd geleden zorg nodig hebt gehad, is het mogelijk dat je daar nu pas een nota van ontvangt. De gemaakte kosten verrekenen wij met jouw eigen risico. Wat is de reden dat dit nu pas gebeurt?

Het ziekenhuis stuurt ons pas na het gehele zorgtraject de rekening

Stel je voor: tijdens het sporten scheur je je kruisbanden. Je moet hiervoor naar het ziekenhuis. De arts onderzoekt je en maakt een röntgenfoto. Vervolgens loop je een periode op krukken, waarna je terugkomt voor een vervolgafspraak. Voorheen werden deze aparte behandelingen afzonderlijk op de rekening gezet. Tegenwoordig wordt alles verzameld en ondergebracht onder één administratieve code: de diagnosebehandelcombinatie (DBC). De DBC staat voor het volledige zorgtraject wat je ondergaat, vanwege je gescheurde kruisbanden. Is de DBC afgerond en afgesloten? Dan stuurt het ziekenhuis ons de rekening. Meer uitleg over de DBC vind je hier.

DBC sluit na maximaal 120 dagen

Wij krijgen dan ook pas de rekening. Hierna berekenen wij of je nog een bedrag aan eigen risico moet betalen. Dat is de reden waarom het lang kan duren voordat wij je de rekening sturen.

Goed om te weten

Bovenstaande kan ook betrekking hebben op je eigen risico van een voorgaand kalenderjaar. Is in 2019 jouw zorgtraject (en dus je DBC) gestart en wordt het traject in 2020 afgesloten? Dan krijg je de rekening in 2020, maar betaal je je eigen risico van 2019. Wij gaan namelijk uit van de startdatum van je behandeling en die ligt in 2019.

Ben je benieuwd hoeveel eigen risico je nog hebt? Op Mijn Promovendum bekijk je de huidige stand en kun je meteen je zorgdeclaraties inzien.

Was deze informatie nuttig?
Hartelijk dank voor het geven van uw feedback.
Op welke manier kunnen wij de informatie op deze pagina verbeteren?

Hartelijk dank voor uw reactie. Wij gaan onderzoeken of wij uw suggestie kunnen implementeren.

Wilt u graag een medewerker spreken, laat dan hieronder uw gegevens achter.

Naam
Telefoon
E-mail

Hartelijk dank voor uw e-mail. Wij hebben uw vraag of opmerking goed ontvangen.

Wat gaan wij nu voor u doen?

  • Wij leggen uw vraag of opmerking voor aan onze gespecialiseerde medewerkers.
  • Vervolgens nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.
  • Hebt u tussentijds vragen? Bel: 078 648 13 00. Wij beantwoorden uw vragen direct.

Vriendelijke groet,
Uw serviceteam van Promovendum

Voordelige studentenzorgverzekering afsluiten?

Kies voor onze voordelige basisverzekering. Bepaal zelf welke aanvullende opties jij nodig hebt!


Bereken je premie
Meer informatie?

Je kunt de voorwaarden van onze studentenzorgverzekering eenvoudig online inzien.


Voorwaarden bekijken