Checklist verhuizen + tips die onmisbaar zijn!


Leuk hoor, een andere woning… maar wel veel gedoe en geregel! Om het iets makkelijker te maken, hebben we onderstaande ‘checklist verhuizen’ en tips samengesteld. Pak uw agenda er maar bij!

Checklist verhuizen

1. Op tijd inschrijven bij de gemeente

Gaat u verhuizen naar een andere stad? Dan moet u zich op tijd inschrijven bij uw nieuwe gemeente.

  • U moet uw verhuizing doorgeven binnen vier weken vóór en uiterlijk vijf dagen nadat u van adres verandert.
  • Te laat? Dan riskeert u een boete van maximaal € 325! Zonde, dat geld kunt u beter in uw nieuwe woning stoppen! Noteer dit dus goed op uw checklist voor de verhuizing.

En geen zorgen: inschrijven bij een nieuwe gemeente betekent automatisch uitschrijven bij de oude gemeente. Dat scheelt een extra ritje naar het gemeentehuis!

2. Adreswijziging doorgeven voor verhuizen: check waar!

Geen belangrijke post mislopen? Maak een lijstje van alle instanties of bedrijven aan wie u uw adreswijziging moet doorgeven. Tip: controleer hiervoor uw bankafschrift van de afgelopen maanden. Zo ziet u meteen welke abonnementen u heeft lopen. Let op dat u de wijziging in ieder geval doorgeeft aan:

  • Verzekeraars
  • Bank (en notaris)
  • Apotheek
  • Werkgever
  • Scholen en verenigingen
  • De Kamer van Koophandel (als u ingeschreven bent)
  • Huisarts, tandarts, fysiotherapeut en/of andere medisch specialisten
  • Alle plekken waar u een abonnement heeft: sportschool, krant, tijdschriften, etc.

Aanvullende verhuistip voor de checklist: geef de nieuwe bewoners van uw oude woning direct uw adreswijziging door. Ploffen daar nog brieven op de mat? Dan kunnen zij uw post doorsturen. Wist u dat u geen adreswijziging bij de belastingdienst hoeft door te geven? Zij krijgen uw verhuizing automatisch door via de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA).

3. Verhuiskostenvergoeding, verhuisdag en reiskosten

  • Als u wordt overgeplaatst door uw werkgever naar een andere locatie, kan het zijn dat u recht heeft op een verhuiskostenvergoeding van uw werkgever. En die is niet mis: maximaal €7.750,-. Ook in andere gevallen kan deze vergoeding gelden. Informeer op tijd bij uw werkgever of u hier recht op heeft.
  • Verhuizen kost tijd en waarschijnlijk ook wel wat vrije dagen! Check of u een verhuisdag cadeau krijgt van uw werkgever (scheelt weer een vrije dag!).
  • Gaat u verder weg wonen van uw werk? Ga dan na of u misschien meer reiskosten vergoed krijgt. Alle beetjes helpen!

4. Neem uw verzekeringen onder de loep

Wat zeker op uw verhuischecklist thuishoort: uw verzekeringen goed doornemen! Bij een verhuizing horen vaak nieuwe spullen. Nieuwe bank, grotere tv of een hele nieuwe inrichting? Wijzig op tijd uw inboedelverzekering zodat uw spullen niet onverzekerd in huis staan. Verhuist u naar een (ander) koophuis? Dan heeft u een woonhuisverzekering nodig (verplicht bij een hypotheek). Het is vast niet uw favoriete bezigheid, maar met 1 telefoontje is alles geregeld. Geen zorgen!

5. Vraag een eindafrekening bij de energieleverancier

Geen zin in dubbele rekeningen? Beëindig op tijd uw energiecontract. Doe dit uiterlijk 2 weken voor uw verhuizing en binnen enkele dagen krijgt u een formulier waarop u de meterstanden kunt invullen. Doe dit op de allerlaatste dag in het oude huis. Zijn de nieuwe bewoners er voor de overdracht? Duik dan samen even de meterkast in! Zo zijn er geen misverstanden achteraf. Noteer ook op de checklist: het meterstandenformulier binnen 5 dagen na de verhuizing terugsturen. Zo betaalt u nooit voor de stookkosten van de nieuwe bewoners.

Hulp nodig met verhuizen?

Nee we gaan niet met uw dozen sjouwen, daar zijn anderen vast veel beter in. Wat we wel graag doen? U helpen met nummer 4 van deze ‘checklist verhuizen’: de verzekeringen! Heeft u al verzekeringen bij ons lopen? Wij nemen ze onder de loep, terwijl u online uw adreswijziging doorgeeft. Bent u een nieuwe klant? Dan kijken we samen met u welke verzekeringen u nodig heeft.

Interessant artikel? Delen mag!