Risico’s bij het kopen van een woning


Net uw droomhuis gekocht? Gefeliciteerd! Maar wat als u problemen krijgt over het koopcontract, onenigheid met de aannemer, of er blijkt opeens houtrot in uw woning te zitten? Allemaal zaken waarvan u hoopt dat het u niet overkomt. Lees hieronder de 3 grootste risico’s bij het kopen van een woning en wat te doen als dit voorkomt.

Risico's bij het kopen van een woning

1. Problemen met het koopcontract

Met de huizenmarkt van nu heeft u weinig tijd om goed na te denken voordat u een huis koopt. Kopers staan in de rij! Voordat u het weet heeft een andere partij al een bod gedaan en is de woning aan uw neus voorbij gegaan. De belangrijkste afspraken legt u vast in het koopcontract.

Belangrijk om te weten:

1. U heeft als koper 3 dagen bedenktijd na het tekenen van het koopcontract. Tijdens deze bedenktijd kunt u de koop ongedaan maken, zonder hier een reden voor op te geven. Wilt u langer de tijd? Dan moet u dit apart vast laten leggen.
2. Laat ontbindende voorwaarden opnemen in het koopcontract. Denk aan financieringsvoorbehoud of voorbehoud van verkoop van de eigen woning.
3. Houd rekening met de waarborgsom. Is de bedenktijd voorbij en kunt u niet 1 van de ontbindende voorwaarden inroepen? Dan staat vaak in het contract dat u een boete van 10% van de afgesproken koopprijs moet betalen. Dit zijn dus al snel tienduizenden euro’s.

2. Geschillen met dienstverleners

Het huis dat u heeft gekocht, voldoet helemaal aan uw eisen! Op 1 punt na: de badkamer is flink gedateerd. U besluit hier een aannemer voor in te schakelen. Helaas loopt dit niet helemaal zoals gepland. U bent niet tevreden over de oplevering van de badkamer. De afwerking is slordig en op sommige plekken blijkt het zelfs te lekken. Natuurlijk hoopt u dat dienstverleners als de aannemer, loodgieter of installateur hun werk goed doen. Maar in de praktijk is dit helaas niet altijd het geval.

Tips bij geschillen met dienstverleners:

1. Bekijk altijd of u voor de verbouwing die u wilt doen een vergunning nodig heeft en spreek af wie dit regelt.
2. Kies voor een aannemer die is aangesloten bij een brancheorganisatie. Dit geeft u meer zekerheid als u een meningsverschil krijgt.
3. Stel een aannemingsovereenkomst op. Leg alle afspraken die u vooraf met de aannemer maakt, schriftelijk vast.
4. Betaal niet meer dan 10% van de aanneemsom vooruit.
5. Bent u niet tevreden over het geleverde werk van de aannemer? Geef dit dan aan tijdens de oplevering. Geef de aannemer de kans om de werkzaamheden waar u niet tevreden over bent te herstellen.

3. Gebreken aan uw woning

Bij een bestaande woning, maar ook bij een nieuwbouwwoning kunt u achteraf voor een nare verrassing komen te staan: verborgen gebreken.

Bestaande woning

Een scheur in een draagmuur, een rotte dakconstructie of een flinke lekkage. Het kan zomaar dat de aannemer gebreken aan uw woning ontdekt. Of u ontdekt zelf een gebrek. Dan kan het zijn dat de vorige eigenaar dit bewust niet aan u heeft verteld. Soms kunt u de koper dan aansprakelijk stellen voor het verborgen gebrek.

Nieuwbouwwoning

Kiest u voor een nieuwbouwwoning? Ook dan kunnen er gebreken zijn bij de oplevering van de woning. Ontdekt u na de oplevering van uw woning een gebrek? Meld dit dan zo snel mogelijk nadat u het gebrek heeft ontdekt. Belangrijk: geef de aannemer de gelegenheid om de fouten te herstellen.

Kies voor een rechtsbijstandverzekering

Zeker als u net een huis heeft gekocht of verkocht, is rechtsbijstand duidelijk geen overbodige luxe. Tip: sluit ruim van tevoren een rechtsbijstandverzekering af, zodat u juridische hulp kunt inschakelen wanneer een conflict ontstaat. Achteraf afsluiten is niet mogelijk. Zo hoeft u niet zelf de kosten van een advocaat te betalen. Dat is altijd mooi meegenomen!

Bereken uw premie