Licht verteerbaar voedsel: 7 aanraders voor de spijsvertering!


Goede voeding is belangrijk voor een goede spijsvertering. Sommige voedingsmiddelen vertragen de spijsvertering en anderen bevorderen deze juist. Last van uw maag of wilt u snel iets eten voor het sporten?  Eet licht verteerbaar voedsel. Geen inspiratie? Lees nu onze 7 aanraders voor de spijsvertering. Zo weet u precies wat u in huis moet halen!

licht verteerbaar voedsel

Licht verteerbaar voedsel

1. Fruit

De meeste fruitsoorten zijn licht verteerbaar voedsel. Dit komt voornamelijk doordat er veel water in zit. Ook bevat fruit vaak de nodige vezels! Vezels zelf zijn niet verteerbaar, maar ze bevorderen wél de opname van voedingsstoffen in uw lichaam. Eet bananen, appels, meloenen, bosvruchten, aardbeien, perziken of abrikozen. Heeft u maagklachten? Mogelijk heeft u moeite met het verteren van eiwitten. Eet een kiwi, ananas of mango. Hierin zitten enzymen die eiwitten splitsen. Vermijd grapefruits en sinaasappelen (bevatten sappen die de maag kunnen irriteren).

2. Groente

Dagelijks 2 ons groente eten is een must voor uw gezondheid. Maar wees selectief: niet alle groenten wordt makkelijk verteerd. Tip 1: kook de groente goed, dan worden de voedingsstoffen beter opgenomen. Tip 2: kies voor groente met groene bladeren  (o.a. spinazie, andijvie en rucola). Hierin zitten veel vezels. Andere licht verteerbare groenten zijn wortelen, asperges en alfalfa. Belangrijk om te vermijden: ui, paprika en prei (lastig om te verteren). 

3. Brood

Wilt u brood eten, maar toch licht verteerbaar voedsel binnenkrijgen? Laat dan roggebrood, croissants, krentenbrood en volkorenbrood links liggen. Eet speltbrood of witbrood, de laatste is ook goed verteerbaar maar minder gezond. Andere lekkere, maagsparende opties: beschuitjes, crackers, liga en ontbijtkoek.

Zorgverzekering 2020

Bereken in 1 minuut

4. Beleg

Op uw brood wilt u natuurlijk wat lekkers eten. Wat is makkelijk te verteren? Magere vleessoorten (o.a. rosbief, kipfilet en fricandeau) en eieren (een omelet, roerei of zacht gekookt eitje). Wilt u zoet broodbeleg? Neem dan een beetje jam, honing, stroop of vruchtenhagel. Deze producten bevatten geen lactose en zijn daarom beter verteerbaar dan bijvoorbeeld pindakaas of chocoladepasta. Kunt u écht niet zonder chocolade? Eet dan eens pure chocoladepasta in plaats van de melk-variant. Kaasliefhebber? Hollandse Goudse kaas bevat geen lactose (door speciale rijping), maar wel iets meer vet. Een nóg gezonder alternatief: 30+ kaas!

5. Dranken

Dorst? Genoeg maagsparende opties! Drink halfvolle of magere melk, thee, verse fruit-smoothies, drankjes zonder prik of lichte chocolademelk. Wilt u iets warms drinken? Laat koffie staan en drink kruiden- of vruchtenthee. Zin in soep? Ga voor een ongekruide bouillon. Belangrijk: vermijd alcohol zoveel mogelijk, want hierin zit veel suiker (moeilijk te verteren).

6. Vis

Een lekker visje bij het avondeten? Op het licht verteerbare vismenu staat: schol, schelvis, tong, snoek, tarbot, wijting, poon, kabeljauw, tonijn, forel, garnalen, mosselen, kreeft en krab. Bereidingswijze? Koken, grillen of stomen. Belangrijk om links te laten liggen: vette vis (o.a. paling, zalm, makreel, haring en ansjovis).

7. Toetjes

Goed nieuws: er zijn genoeg toetjes die u snel kunt verteren! Eet heerlijke vla of pudding, hangop, vruchtenmoes, magere kwark of yoghurt. Vooral yoghurt is een aanrader! Hierin zitten belangrijke bacteriën die lactose omzetten in melkzuren. En dat heeft een positief werking op de darmflora en darmen en dus op uw spijsvertering.

3 laatste tips

  • Eet 5 tot 6 keer per dag kleine maaltijden (goed voor de spijsvertering!).
  • Drink geen water na de maaltijd. Water vertraagt de spijsvertering, omdat de maagsappen die het eten moeten verteren worden verdund.
  • Heeft u problemen met uw spijsvertering? Ontdek welke voedingsmiddelen u niet (goed) kunt verdragen. Eet bijvoorbeeld 2 weken vegetarisch of vermijd lactose. Daarna kijkt u of het beter gaat.

Uw zorgverzekering in 2020

Gezond eten en gezond leven, daarbij hoort ook een goede zorgverzekering. Wist u dat Promovendum voordelige zorgverzekeringen biedt? Benieuwd naar onze zorgverzekering voor 2020? Bereken uw premie in 1 minuut. En uw overstap? Die regelen wij voor u!

Interessant artikel? Delen mag!