Wanneer gaat zomertijd 2017 in? De klok vooruit of..?


De lente en de zomer zijn heerlijk! Eindelijk weer tijd voor terrasjes en lang tafelen bij zonsondergang. Maar wanneer eindigt de wintertijd en gaat de zomertijd in? Moet de klok nou vooruit of achteruit? Bekijk onderstaande checklist.

Wanneer gaat zomertijd 2017 in

1. Wanneer gaat de klok vooruit?

Pak uw agenda maar erbij: in de nacht van zaterdag 25 maart op zondag 26 maart gaat zomertijd 2017 in. Tijdstip: 2.00 uur. Niet vergeten te noteren: de klok gaat een uur vóóruit! Dit betekent dat u die nacht een uurtje minder gaat slapen. Gelukkig krijgen we er een hoop extra daglicht voor terug! Heeft u moeite om te onthouden of de klok vooruit of achteruit gaat? Ezelsbruggetje zomertijd 2017:

“in het VOORjaar gaat de klok een uur VOORuit.”

2. Zomertijd 2017 handmatig wijzigen

U kent het wel: de zomertijd is ingegaan en alle klokken staan verkeerd. Daarom is het handig om vooraf een reminder in uw agenda te zetten. Anders mist u op zondag die zomerse lunchafspraak of komt u maandag te laat op uw werk! Is zomertijd 2017 ingegaan? Loop alle klokken na om deze handmatig een uur vooruit te zetten. Denk onder andere aan uw:

  • Wekker
  • Horloge
  • Magnetronklok
  • Ovenklok
  • Wandklokken
  • Autoradio
  • Telefoon
  • Tablet

Meestal wordt de zomertijd op een smartphone en tablet automatisch ingesteld. Maar u kunt het voor de zekerheid bij ‘instellingen’ controleren. Dan weet u zeker dat de klok een uur vooruit gezet wordt! Let op: sommige ‘weer-apps’ schakelen niet goed om naar de zomertijd.

3. Klok uur vooruit gezet en extra moe?

Heeft u er last van dat de klok een uur vooruit is gezet? To do:

  • De maandagochtendspits vermijden. Probeer iets vroeger op uw werk te beginnen of juist wat later. Dat scheelt stress en een extra vermoeid gevoel.
  • Ga zondagavond (26 maart) en de dagen erna extra vroeg slapen. Zo compenseert u mooi dat uurtje ‘eerder opstaan’.
  • Probeer vroeg op de dag te sporten. Dan heeft u lichaam langer de tijd om de adrenaline te laten zakken en tot rust te komen. Wat ook helpt, is niet te laat op de dag koffie drinken in verband met cafeïne.
  • Omdat het ’s ochtends vroeger licht is, wordt u wellicht eerder wakker. Sluit daarom de gordijnen goed in de avond. Neem verduisterende gordijnen als u uw kamer volledig donker wilt hebben.

En voor nu: maak u klaar voor de zomer(tijd) en geniet van de eerste extra zonnestralen!

Voordelige reisverzekering voor hoger opgeleiden

Premie berekenen

Interessant artikel? Delen mag!