Gezonde traktaties school: 5 leuke traktatie ideeën!


Uw kind is jarig. Tijd om te trakteren! Wilt u het liefst iets gezonds meegeven, met weinig calorieën en suiker? Wij trakteren u op 5 overheerlijke, gezonde traktaties voor op school!

1. Fruitlolly met chocolade

Benodigdheden: 3 bananen, 4 kiwi’s, 30 satéprikkers, 200 gram pure chocolade

Van deze fruitlolly worden kinderen hartstikke blij! Hij is ook heel eenvoudig klaar te maken: snijd plakjes kiwi en banaan. Smelt vervolgens 200 gram pure chocolade (de gezondste chocoladevariant) in een pan. Prik een stukje fruit aan een saté prikker en doop het in de chocolade. Voilà: u heeft een feestelijke én gezonde kindertraktatie.

gezonde trakatie

2. Meloenschip

Benodigdheden (30 stuks): 5 rijpe meloenen, gekleurde vellen papier, 30 satéprikkers + servetjes

Wilt u graag een creatieve kindertraktatie? Deze gezonde traktatie is erg leuk en makkelijk om te maken. Snijd de meloenen in 6 parten en verwijder de zaadjes. Knip vervolgens uit de gekleurde vellen papier een zeilvorm. Schrijf de naam van uw kind erop en de leeftijd. Het ‘zeil’ plakt u vervolgens op de satéprikker en u hebt een meloenschip! Uiteraard kunt u het geheel opleuken met wat extra fruit en gekleurd lint. Dat wordt smullen!

gezonde kindertrakatie

3. Feestmuts met appelchips

Benodigdheden (30 stuks): 12 appels, 30 gekleurde feestmutsen, kaneel

Chips trakteren? Niet echt gezond! Tip: maak appelchips, een gezonde traktatie en helemaal niet moeilijk om te bereiden! Leg bakpapier op een bakplaat. Snijd de appels in hele dunne plakjes (met schil) en bestrooi ze flink met kaneel. Zet de oven op 95 graden en schuif de appelchips erin. Na een uur trekt u ze los van het papier en stopt u ze terug in de oven. Als de appels heerlijk knapperig zijn, zijn ze klaar (na ongeveer 2 uur)! Pak de feestmutsjes en vul de zakjes met appelchips!

gezonde trakaties appelchips

4. Banaanpannenkoekje op een stokje

Benodigdheden (30 stuks): 10 eieren, 5 rijpe bananen, kaneel en kleine papieren foto’s van de jarige

Deze kindertraktatie is heel gezond en makkelijk om te maken. Prak de bananen en mix deze met de eieren. Een beetje olie in de pan en wat beslag erin doen. Bak het pannenkoekje aan beide kanten bruin en snijd deze in reepjes. Die reepjes rolt u op en doet u aan een prikker. De prikker zelf kunt u opleuken met een foto van de jarige. Die kunt u mooi op de bovenkant van de prikker plakken.

gezonde banaanpannenkoek

5. Stoplicht fruitijs

Benodigdheden (28 stuks): 28 plastic ijsvormpjes, 1000 gram frambozen, 3,5 mango, 14 kiwi’s, staafmixer

Inspiratie nodig voor een verkoelende, gezonde traktatie ? Maak ‘stoplicht ijs’ van écht fruit! Maak de frambozen, mango en kiwi’s schoon en doe ze in aparte bakjes. Pureer het fruit met een staafmixer en doe het sap per fruitsoort in een apart schenkkannetje. Zet de stokjes in de ijsvormpjes en vul deze 1/3 met de gepureerde frambozen. Wacht tot deze laag bevroren is en voeg daarna een volgende laag met mango toe (1/3 van het vormpje). Na ongeveer een uur is ook deze laag bevroren. Daarna kunt u de laatste kiwi-laag toevoegen en klaar is uw gezonde traktatie. Zonder toegevoegde suikers en stoffen!

gezonde fruitijs

Uiteraard kunt de hoeveelheid traktaties aanpassen naar het aantal kinderen in de klas of op de sportclub. Let wel: wanneer u een traktatie meegeeft voor kleine kinderen (groep 1 t/m 5), kunt u het beste de scherpe uiteinde van de satéprikkers eraf knippen. Dat is veiliger. Welke van bovenstaande gezonde traktaties gaat u maken?

Een laatste tip!

Wilt u uw gezin voordelig én goed verzekeren? Kijk eens bij Promovendum.

Interessant artikel? Delen mag!