gezin in bed

Ik word ziek in het buitenland. Wat nu?

Hopelijk hoef je daar niet over na te denken, maar in geval van ziekte of een ongeluk is het handig om je praktische zaken op orde te hebben. Waar moet je bijvoorbeeld op letten met je zorgverzekering? Wat moet je doen als je onverwacht hulp nodig hebt? Wij geven je antwoord op de 5 meest gestelde vragen.

De 5 meest gestelde vragen

1. Valt zorg in het buitenland onder de zorg- of reisverzekering?

Zorgkosten die je maakt in het buitenland, vallen allereerst onder je zorgverzekering. Een reisverzekering kan hier wél een belangrijke aanvulling op zijn. Enkele voorbeelden:

 

  • Heb je een ambulance nodig? De kosten van een ambulancerit worden gedekt door jouw zorgverzekering voor maximaal 100% van het tarief dat Promovendum in Nederland zou betalen. Hetzelfde geldt voor de kosten van een arts of ziekenhuis. Je kunt je aanvullend verzekeren voor kosten die in het buitenland hoger uitvallen. Onze aanvullende zorgverzekering biedt hiervoor dekking. Je kunt ook kiezen voor de aanvulling ‘medische kosten’ op je reisverzekering. Via je reisverzekering krijg je ook eventuele kosten vergoed die niet opgenomen zijn in je zorgverzekering.
  • Maak je kosten om de ambulance te bereiken (bijvoorbeeld bij een ongeval in moeilijk begaanbaar wandelgebied)? Dan worden deze gedekt vanuit je reisverzekering.
  • Met de gipsvlucht naar Nederland? Deze kosten vallen onder je reisverzekering, net als ander medisch noodzakelijk vervoer naar huis.

2. Wat moet ik doen als ik ziek word in het buitenland?

Neem telefonisch contact op met onze medewerkers, via het alarmnummer 078 648 13 20. Dit nummer staat ook op je zorgpas. Ons team is 24/7 bereikbaar en helpt je graag verder. Bel je vanwege een ongeval? Vergeet dan niet ook contact op te nemen met de alarmcentrale van je reisverzekeraar. Belangrijk: gooi de rekeningen en bonnen van je zorgkosten niet weg. Wanneer je zelf een bedrag hebt vooruitbetaald, kun je hiermee thuis de declaratie indienen.

3. Welke acties moet ik ondernemen als ik acuut hulp nodig heb?

Bel ons Alarmnummer 078 648 13 20. Onze medewerkers bieden je dan snel deskundige hulp.

4. Ik heb medische kosten gemaakt in het buitenland. Hoe declareer ik deze?

Je declareert je medische kosten op je zorgverzekering. Je dient per post je nota en declaratieformulier in. Wij regelen de rest! Krijg je niet alle kosten vergoed? Dan kun je aanspraak maken op je reisverzekering. Je moet dan wel de aanvulling ‘medische kosten’ hebben afgesloten.

5. Worden al mijn medische kosten in het buitenland vergoed?

De dekking van je zorgverzekering is overal gelijk. Wat je in Nederland vergoed krijgt, krijg je ergens anders ook vergoed. Let op: het gaat hierbij wel om medisch noodzakelijke zorg, die niet kan wachten totdat je weer terug bent in Nederland. Daarnaast moet de behandelend arts erkend zijn. Kosten die niet onder je zorgverzekering vallen kun je aanvullend verzekeren op je reisverzekering, via de dekking ‘medische kosten’.

Contact

Chat Bel Mail