blog sportlight tuin

Zoete aardappel gezond? Bekijk de voedingswaarde nu!

Gepubliceerd op 06-02-2015
472 keer gelezen

Eet je alweer Hollandse aardappelen, vlees en groente? Tijd voor iets anders! Probeer eens zoete aardappel (bataat). Dit knolgewas komt oorspronkelijk uit Mexico en heeft een heerlijke smaak. En nog belangrijker: het is hartstikke gezond! Benieuwd waarom de zoete aardappel gezond is? Bekijk nu de voedingswaarde en gezondheidsvoordelen!

Wat zit er in een zoete aardappel?

 

Kcal Eiwitten Koolhydraten Waarvan suikers Vet Vezels
96 gr 1,3 gr 21 gr 3 gr 0,1 gr 2,5 gr


Een zoete aardappel (100 gram) bevat weinig calorieën en veel vitamine A, B en C. Ook zit het boordevol mineralen die erg gezond zijn (zie onderstaande voedingswaarde tabellen).

 

zoete aardappel gezond

 

1. Hallo (ijzer)goed humeur!

Zoete aardappel bevat heel wat ijzer en koolhydraten! IJzer hebben we onder andere nodig voor energie en sterke botten en daarnaast zorgt het voor een goed humeur. Ook koolhydraten geven energie en een blij gevoel, dankzij het stofje serotonine dat vrijkomt. Een aanrader dus wanneer je een ‘off day’ hebt!

 

2. Goede weerstand

Wie vitamine A zegt, zegt zoete aardappel! In één zoete aardappel bevat 0,7 mg vitamine A. Dit is zelfs meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid! Waarvoor hebben we vitamine A nodig? Vitamine A (bètacaroteen) is een antioxidant: het versterkt het immuunsysteem, waardoor je minder snel ziek wordt. Ook is het goed voor de ogen, het vertraagt veroudering en verkleint de kans op kanker.

 

Voedingswaarde zoete aardappel per 100 gram (vitamines)
  A B1 B2 B3 B6 B11 C
mg 0,7 0,14 0,05 0,39 13 26 32,5

 

3. Helpt tegen stress

Te veel hooi op je vork genomen? Zet je vork in een zoete aardappel! Hierin zit magnesium, hét mineraal om te ontstressen. Het stimuleert een kalm gevoel, laat je spieren ontvangen en het bevordert het zenuwstelsel en botten.

 

Voedingswaarde zoete aardappel 100 gram (mineralen)
  Fosfor Magnesium Calcium IJzer Koper Zink Kalium Natrium
mg 42 22 30 0,5 0,16 0,14 330 25

 

4. Stabiele bloedsuiker

De meeste zoete voedingsmiddelen bevatten suiker. Wanneer je een snoepje of koekje hebt gegeten, schiet je bloedsuiker omhoog. Maar niet wanneer je een zoete aardappel eet. Deze bevat heel weinig suiker: slechts 3 gram per 100 gram. En dat zijn natuurlijke suikers. Mooi meegenomen!

 

5. Vol gevoel

De zoete aardappel bevat langzame koolhydraten en vezels. En daar krijg je een vol gevoel van. Urenlang! Zo blijft je uit de buurt van (ongezonde) snacks. Dag overtollige kilo's!

 

6. Versnelt de spijsvertering

Vezels, vezels en nog eens vezels! Die maken zoete aardappels extra gezond: ze bevorderen de spijsvertering en een goede stoelgang.

Eén ding is zeker: zoete aardappels smaken altijd naar meer! Zeker wanneer je telkens varieert met de gerechten die je ermee bereidt. Inspiratie nodig? Bekijk deze zoete aardappel recepten (bijna 600 stuks). Bon appetit!

Nooit meer iets missen?

Ontvang per e-mail het laatste nieuws, handige tips, voordelen, acties en meer!
 

Contact

Chat Bel Mail