blog sportlight tuin

Wat te doen tegen spierpijn? 5 anti-spierpijn tips!

Gepubliceerd op 16-07-2019
10188 keer gelezen

Weer begonnen met sporten? Dan voel je je ongetwijfeld voldaan wanneer je afgepeigerd de sportschool uitloopt. Tot de volgende dag. Ongelooflijke spierpijn. Elke trap is te hoog en elke meter te ver! Lachen is niet leuk meer met verzuurde buikspieren. En dan wil je maar één ding weten: wat te doen tegen spierpijn?

1. Stap in een ijskoud bad!

Net gesport? Stap direct wanneer je thuiskomt onder een koude douche of in een koud bad. Je kunt uiteraard ook een ice pack op je spieren leggen. Dat is even afzien, maar de kou is goed voor de doorbloeding van het lichaam. Door de lage temperatuur vernauwen de bloedvaten tijdelijk, zodat de afvalstoffen beter kunnen worden afgevoerd. Dat scheelt weer wat spierpijn de volgende dag!

 

2. Neem rust én beweeg

Bewegen is niet fijn als je spierpijn hebt. Maar de hele dag geen vin verroeren? Daar worden je spieren stijf van. Blijf bewegen! Fiets een eindje of ga een blokje om. Zo voorkom je dat je je dagenlang als een robot beweegt. Wil je toch graag naar de sportschool? Train andere spiergroepen, anders overbelast je de toch al verzuurde spieren. Je hebt dan zo een blessure te pakken, waardoor het nóg langer duurt voordat de pijn over is.

 

Auto icoon

25% korting op jouw huidige autopremie?

3. Drink kersensap

Veel water drinken zorgt ervoor dat de afvalstoffen uit je spieren goed worden afgevoerd. Wat je nog beter kunt doen tegen spierpijn? Kersensap drinken! Onderzoek toont aan dat kersensap antioxidanten (zogenoemde anthocyanen) bevat, die een ontstekingsremmende werking hebben. Wanneer je vooraf kersensap drinkt, heb je na je training minder spierpijn. Ook cranberrysap en zwarte bessensap helpen. Nog een tip: koffie! Cafeïne vermindert spierpijn met 50% en zorgt ervoor dat je langer kunt trainen.

 

4. Ga naar de sauna

Op dag 2 na het trainen is spierpijn vaak het ergst. Het is belangrijk dat het bloed goed door de spieren stroomt. Daarom kun je het best je lichaam zoveel mogelijk verwarmen, zodat de spieren ontspannen en de pijn vermindert. Laat je planning het toe? Ga naar de sauna! Geen tijd voor de sauna? Kleed je dan warm aan, leg een kruik op je belaste spieren of neem een warm bad. Wat ook kan helpen: tijgerbalsem. Deze zalf verhit je spieren zodat ze sneller herstellen.

 

wat te doen tegen spierpijn anit-spierpijn tips

 

5. Eet ‘pijnstillende’ voeding

Wist je dat bepaalde voeding soms beter de pijn verlicht dan een pijnstiller? Onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat gember helpt tegen spierpijn. Proefpersonen namen 11 dagen achtereen gemberpillen in. Zij hadden na het trainen 25% minder spierpijn, dan diegenen die een placebo innamen. Ook andere voedingsmiddelen helpen tegen spierpijn zoals: zalm, kurkuma, yoghurt, verse munt, sojabonen en peper. Bovendien zijn producten met vitamine B12 (noten, bananen, sinaasappels, kip en eieren) een aanrader.

 

Wat te doen tegen spierpijn?

Spierpijn is af en toe best fijn! Maar genoeg is genoeg! Overtrain jezelf niet. Het is belangrijker om geregeld te sporten, dan dagelijks tot het uiterste te gaan (met dagen schreeuwende spierpijn als aandenken). Heb je toch spierpijn? Dan weet je in ieder geval wat te doen. Geen spierpijn, maar juist hoofdpijn naar het sporten? Lees hier wat je hiertegen kunt doen.

 

Tip: regel een goede zorgverzekering

Als sportieveling heb je natuurlijk een passende zorgverzekering nodig met bijvoorbeeld een ruime vergoeding voor fysiotherapie. Goed nieuws! Promovendum biedt een scherpe zorgpremie met uitgebreide dekkingen.

Nooit meer iets missen?

Ontvang per e-mail het laatste nieuws, handige tips, voordelen, acties en meer!
 

Contact

Chat Bel Mail