Wat te doen tegen spierpijn? 5 anti-spierpijn tips!


Weer begonnen met sporten? Dan voelt u zich ongetwijfeld voldaan wanneer u afgepeigerd de sportschool uitloopt. Tot de volgende dag. Ongelooflijke spierpijn. Elke trap is te hoog en elke meter te ver! Lachen is niet leuk meer met verzuurde buikspieren. En dan wilt u maar één ding weten: wat te doen tegen spierpijn?

Wat te doen bij spierpijn

1. Stap in een ijskoud bad!

Net gesport? Stap direct wanneer u thuiskomt onder een koude douche of in een koud bad. U kunt uiteraard ook een ice pack op uw spieren leggen. Dat is even afzien, maar de kou is goed voor de doorbloeding van het lichaam. Door de lage temperatuur vernauwen de bloedvaten tijdelijk, zodat de afvalstoffen beter kunnen worden afgevoerd. Dat scheelt weer wat spierpijn de volgende dag!

2. Neem rust én beweeg

Bewegen is niet fijn als u spierpijn heeft. Maar de hele dag geen vin verroeren? Daar worden uw spieren stijf van. Blijf bewegen! Fiets een eindje of ga een blokje om. Zo voorkomt u dat u zich dagenlang als een robot beweegt. Wilt u toch graag naar de sportschool? Train andere spiergroepen, anders overbelast u de toch al verzuurde spieren. U heeft dan zo een blessure te pakken, waardoor het nóg langer duurt voordat de pijn over is.

3. Drink kersensap

Veel water drinken zorgt ervoor dat de afvalstoffen uit uw spieren goed worden afgevoerd. Wat u nog beter kunt doen tegen spierpijn? Kersensap drinken! Onderzoek toont aan dat kersensap antioxidanten (zogenoemde anthocyanen) bevat, die een ontstekingsremmende werking hebben. Wanneer u vooraf kersensap drinkt, heeft u na uw training minder spierpijn. Ook cranberrysap en zwarte bessensap helpen. Nog een tip: koffie! Cafeïne vermindert spierpijn met 50% en zorgt ervoor dat u langer kunt trainen.

Zorgverzekering 2020

Bereken in 1 minuut

4. Ga naar de sauna

Op dag 2 na het trainen is spierpijn vaak het ergst. Het is belangrijk dat het bloed goed door de spieren stroomt. Daarom kunt u het best uw lichaam zoveel mogelijk verwarmen, zodat de spieren ontspannen en de pijn vermindert. Laat uw planning het toe? Ga naar de sauna! Als klant van Promovendum ontvangt u 10% korting op uw saunabezoek. Geen tijd voor de sauna? Kleed u dan warm aan, leg een kruik op uw belaste spieren of neem een warm bad. Wat ook kan helpen: tijgerbalsem. Deze zalf verhit uw spieren zodat ze sneller herstellen.

5. Eet ‘pijnstillende’ voeding

Wist u dat bepaalde voeding soms beter de pijn verlicht dan een pijnstiller? Onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat gember helpt tegen spierpijn. Proefpersonen namen 11 dagen achtereen gemberpillen in. Zij hadden na het trainen 25% minder spierpijn, dan diegenen die een placebo innamen. Ook andere voedingsmiddelen helpen tegen spierpijn zoals: zalm, kurkuma, yoghurt, verse munt, sojabonen en peper. Bovendien zijn producten met vitamine B12 (noten, bananen, sinaasappels, kip en eieren) een aanrader.

Wat te doen tegen spierpijn?

Spierpijn is af en toe best fijn! Maar genoeg is genoeg! Overtrain uzelf niet. Het is belangrijker om geregeld te sporten, dan dagelijks tot het uiterste te gaan (met dagen schreeuwende spierpijn als aandenken). Heeft u toch spierpijn? Dan weet u in ieder geval wat te doen. Geen spierpijn, maar juist hoofdpijn naar het sporten? Lees hier wat je hiertegen kunt doen.

Een goede zorgverzekering geregeld?

Als sportieveling heeft u natuurlijk een passende zorgverzekering nodig met bijvoorbeeld een ruime vergoeding voor fysiotherapie. Benieuwd naar onze zorgpremie voor 2020? Bereken uw zorgpremie makkelijk online. In 1 minuutje gebeurd en wij regelen de overstap gratis voor u!

Interessant artikel? Delen mag!