Pindakaas gezond broodbeleg? Weg met dat schuldgevoel!


Romig, smeuïg en die geur.. het water loopt je in de mond. Niets gaat boven verse boterhammen met pindakaas. Zo heerlijk! Maar dat schuldgevoel erna, zo vervelend! ‘Had ik dat wel moeten eten?’ Lees nu of pindakaas gezond broodbeleg is, of toch een vijand van uw gewicht.

Pindakaas gezond?

Haal rustig adem. Er is bewijs dat pindakaas gezond is! Eerst zien, dan geloven? We zetten alle feiten voor u op een rij.

1. Minder snel honger.

Wist u dat er in 2 lepels pindakaas maar liefst 7 gram eiwit zit? Eiwitten zorgen ervoor dat u langere tijd geen honger heeft. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat pindakaas ervoor zorgt dat je dagelijks minder calorieën eet. Dat is nog eens goed voor de lijn! Kies voor gezond broodbeleg, zoals pindakaas en u komt de dag wel door.

2. Goed voor uw hart.

Onderzoek (Harvard Medical School) heeft aangetoond dat pindakaas gezond is voor het hart. Er zitten plantaardige, onverzadigde vetten in pindakaas (net als in olijfolie) die hart- en vaatziekten helpen voorkomen. Ook de cholesterolbalans wordt geoptimaliseerd. Natuurlijk is dat geen vrijbrief om de hele pot pindakaas leeg te lepelen. Alles met mate!

3. Essentiële, gezonde vetten.

Niets voor niets wordt pindakaas ‘peanut butter’ genoemd. Pindakaas bestaat gemiddeld voor 40% uit vet. Superongezond? Dat wordt vaak gedacht, maar pindakaas bevat bijna alleen maar gezonde, onverzadigde vetten (79%). We hebben deze vetzuren, die het lichaam niet zelf kan produceren, nodig. Niet alleen als brandstof, maar ook om vitamines goed op te nemen én voor de aanmaak van lichaamscellen.

4. Voedingsstoffen in overvloed.

Nog niet overtuigd dat pindakaas gezond is? Naast eiwitten en gezonde vetten bevat pindakaas vezels (stimuleren een goede darmwerking), vitamine E (remt o.a. het verouderingsproces), magnesium (goed voor de botten en spierherstel), vitamine B6 en zink (goed voor het immuunsysteem). Ook zit er in pindakaas foliumzuur, ijzer, koper, calcium en vitamine A.

5. Energiebom.

Iedereen weet dat pindakaas niet caloriearm is. Pindakaas bevat per portie (15 gram) 99 calorieën. Maar één ding is zeker: wie pindakaas eet heeft energie voor 10! En dat is toch mooi: overdag productief zijn op uw werk en daarna nog genoeg energie hebben om naar de sportschool te gaan.

Light pindakaas

Er zijn verschillende soorten pindakaas en wellicht haalt u wel eens de light variant in huis. Dat klinkt gezonder, maar dat is niet zo. In light pindakaas zit wel minder vet en daardoor minder calorieën (15 calorieën per portie minder), maar helaas ook minder vitamine E en méér suikers.

Hoeveel pindakaas is gezond?

Amerikanen eten jaarlijks zóveel pindakaas dat je de Grand Canyon ermee zou kunnen vullen. Maar hoeveel pindakaas is gezond om dagelijks te eten? Houd 2 eetlepels per dag aan. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat de perfecte hoeveelheid te zijn, omdat je dan de goede en precies de juiste hoeveelheid vitamines en mineralen binnenkrijgt.

Dus..

Gek op pindakaas? Geen zorgen! Pindakaas is gezond broodbeleg. Eet wel met mate en geniet met volle teugen!

Geen enkele blog meer missen? Volg ons op Facebook of Pinterest!