Gezondste fruit: 5x een greep uit de fruitmand!


Fris en fruitig! We willen er niet alleen gezond uitzien, maar ook gezond zijn! Fruit wordt gezien als hét gezonde tussendoortje. Maar het ene stuk fruit is het andere niet. Eet u bijvoorbeeld flink wat druiven? Dan krijgt u onbewust toch heel wat suiker binnen. Als u toch gezond bezig bent, dan kunt u beter het gezondste fruit eten. Dan krijgt u de meeste vitamines, mineralen en andere belangrijke voedingsstoffen binnen. Welk soort fruit is écht heel gezond én kunt u gewoon in de wintermaanden eten?

Gezondste fruit

1. Appel

Iedereen eet weleens een appeltje. Een appel wordt toch wel beschouwd als de gezondste fruitsoort. Er zitten voedingsstoffen in die het cholesterol verlagen, die het immuunsysteem bevorderen en de kans op kanker verminderen. Ook bevatten appels veel antioxidanten, waarmee veroudering wordt tegengegaan. Welke vitamines zitten er in appels? Vitamine B1, B2, B6, C en E. Tip: eet een appel mét schil, want veel waardevolle stoffen zitten juist daarin! Maak de schil aan de buitenkant uiteraard wel goed schoon. Aantal calorieën per appel: 60 kcal.

2. Kiwi

Wat is bruin en harig van buiten en groen van binnen? Juist, een kiwi! Kiwi’s zijn heel gezond en worden ook wel vitaminebommetjes genoemd. Met 1 kiwi heeft u al meer dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine C binnen! Kiwi’s bevatten zelfs meer vitamine C dan een sinaasappel. Ook zijn kiwi’s goed voor de botten, spijsvertering en uw energieniveau. Wist u dat kiwi’s omega 3-vetzuren bevatten? Deze stoffen beschermen tegen hart- en vaatziekten. Genoeg redenen om geregeld een kiwi te eten! Aantal kcal per kiwi: 38.

3. Banaan

Veel sporters nemen een banaan, voordat ze een prestatie moeten leveren. Dat is niet zonder reden. Een banaan bevat natuurlijke suikers, waardoor het lichaam een energieboost krijgt. Daarnaast bevatten zij vele mineralen en vitamines (vitamine A, B1 B2, B3, B5, B6, B9, C, E). Bananen werken goed tegen spijsverteringsproblemen en dragen bij aan uw weerstand. Bent u een dagje iets minder vrolijk? Eet een banaan! Het stofje tryptofaan in bananen zorgt ervoor dat u weer blij wordt. Een banaan bevat ongeveer 120 kcal.

4. Bosbessen

Bosbessen behoren zeker tot de gezondste fruitsoorten. Ze bevatten enorm veel vitamine C, magnesium, ijzer en antioxidanten. Heeft u last van uw geheugen? Bepaalde stoffen in de blauwe bessen blijken een positief effect op onze hersenen en het geheugen te hebben. Daarnaast helpen bosbessen om het verouderingsproces tegen te gaan en ze verminderen de kans op een hartinfarct. Tip: Veel supermarkten verkopen bevroren bosbessen. Zo kunt u bosbessen ook in de wintermaanden eten! Aantal calorieën: 66 kcal (per 100 gram).

5. Grapefruit

Het kan zijn dat u grapefruits liever op de fruitafdeling laat liggen. Ze zijn nu eenmaal niet heel zoet. Toch zijn ze supergezond en helpen ze bij afvallen! Onderzoek heeft aangetoond dat grapefruits zorgen voor gewichtsverlies, omdat ze vetcellen uithongeren. Welke stoffen bevatten grapefruits? Veel mineralen (o.a. kalium, fosfor en calcium) en belangrijke vitamines (C, B1, B2, B6 en E). Door het eten van de vrucht wordt de kans verminderd op kanker en andere ziekten. Een grapefruit bevat ongeveer 90 kcal.

Ook gezond!

Tot zover onze lijst met het gezondste fruit. Eet smakelijk! U kunt ook suggesties voor andere gezonde snacks en een gezond ontbijt bekijken. Een extra tip: bekijk onze zorgverzekering. Wij bieden een lage premie, zonder extra eigen risico.

Interessant artikel? Delen mag!