Bulgur gezond? 11 x motivatie om bulgur te koken!


Al eens bulgur gekookt? Bulgur is gezond en heerlijk eten. Een aanrader! Nog niet overtuigd? Na het lezen van onderstaande tekst wel en zeker als u nummer #8 gelezen heeft.

Bulgur gezond koken

Wat is bulgur?

Bulgur is volgens het Voedingscentrum een gezond graanproduct, gemaakt uit verschillende soorten tarwe. Het komt oorspronkelijk uit het Midden-Oosten en ziet eruit als rijst, maar dan met grovere korrels. Ooit gehoord van taboulé en kibbeh? Dat zijn bekende bulgur recepten.

Bulgur gezond?

Bulgur heeft een hoge voedingswaarde. Hieronder 12 redenen waarom bulgur gezond zou zijn en een aanrader om te koken!

1. Vezelrijk

Wie bulgur zegt, zegt vezels! Per 100 gram bevat bulgur gemiddeld 10 gram vezels. Vezelrijk eten is erg belangrijk voor een goede stoelgang en darmwerking.

2. Eiwitrijk

Bulgur is ook gezond, omdat het ‘eiwitrijk voedsel’ is. Eiwit levert energie aan het lichaam en essentiële aminozuren (bouwstenen van het lichaam). Per 100 gram bevat bulgur maar liefst 9,5 gram eiwit. Daarnaast zorgt eiwit voor een verzadigd gevoel (=minder snacken).

Zorgverzekering 2020

Bereken in 1 minuut

3. Vitaminen

Bulgur bulkt van de vitamine B en met name B11 (foliumzuur). Waarom is vitamine B belangrijk? Vitamine B is belangrijk voor het goed functioneren van het lichaam. Zo is vitamine B11 bijvoorbeeld belangrijk voor de groei van het lichaam en aanmaak van rode en witte bloedcellen (bron: Voedingscentrum).

4. Mineralen

Bulgur zit boordevol met kalium, fosfor (o.a. belangrijk voor de energievoorziening van het lichaam) en magnesium (o.a. belangrijk voor het functioneren van de spieren).

5. Langzame koolhydraten

Bulgur gezond? Het zit boordevol met koolhydraten, maar dat is niet per definitie ongezond! Vergeleken met rijst zit er in bulgur 50% minder koolhydraten. En hierbij gaat het om koolhydraten die laag scoren op de glycemische index. Dit betekent dat ze langzamer verteren, waardoor u minder snel honger krijgt.

6. Eindelijk eens wat variatie!

Bulgur is niet alleen gezond maar ook hartstikke lekker. Nog nooit bulgur klaargemaakt? Bulgur heeft een zachte nootachtige smaak en is verder neutraal (net als havermout, rijst en quinoa). Hierdoor kunt u oneindig veel bulgur recepten maken!

7. Bulgur koken is een eitje

Na een drukke werkdag snel en gezond koken? Dat kan! Bulgur koken is erg makkelijk: pannetje water opzetten, bulgur erin en 8 tot 10 minuten laten koken. Of nog makkelijker: schaaltje met bulgur klaarzetten, kokend water erover heen gieten en 15 minuten laten weken. Klaar in een handomdraai!

8. Zowel koud als warm te eten

Net als havermout kan bulgur warm én koud gegeten worden. Heeft u ’s avonds nog wat bulgur over? Gooi het niet weg, maar bewaar het in de koelkast (max 2 dagen). Je kan er makkelijk andere gezonde bulgur recepten mee maken!

9. Geen brood, maar een bulgur ontbijt!

Zoekt u een alternatief voor brood? Maak ’s ochtends een heerlijk ontbijtje van bulgur. Tip voor een gezond bulgur ontbijt: pak een schaaltje halfvolle kwark, voeg bulgur toe plus een snufje kaneel, 2 handjesvol walnoten en bramen. Is weer eens iets anders dan een havermout ontbijt!

10. Bulgur salade recept? Aanrader!

Wilt u een bulgur salade recept maken? Maak dan eens een salade met bulgur, tonijn en avocado. Een heerlijke combinatie! Ook lekker erbij: tomaatjes, stukjes augurk, rode ui en peterselie.

11. Bulgur kopen? Overal verkrijgbaar!

Naar een Turkse of Marokkaanse winkel om bulgur te kopen? Niet per se nodig, want veel supermarkten hebben het ook gewoon in het assortiment. Hoeveel kost bulgur? Gemiddeld kost Bulgur € 1,50 voor 300 gram. En dat is minder dan bijvoorbeeld dat andere populaire product: quinoa.

Bulgur glutenvrij?

Nee, bulgur bevat gluten. Heeft u een glutenallergie? Check dan altijd de verpakking van een voedingsmiddel. Hierop vindt u vaak een etiket met ‘glutenvrij’.

Gaat u binnenkort bulgur koken? Eet smakelijk alvast!

Interessant artikel? Delen mag!